KIJEVI SZENT VLADIMIR
hitvalló
*Budutino, Kijev mellett, 960 előtt. +Kijev, 1015.
július 15.
Azoknak a szláv törzseknek, amelyek a Dnyeper vidékén
és az Ilmen-tó környékén telepedtek le, sokat kellett szenvedniök a skandináv
normannok pusztításai miatt. Az északi behatolóknak azonban, akiket vélhetően
Rurik vezetett, pozitív szerepük is volt: a Skandináviából Bizáncba vivő
kereskedelmi utak jobb kihasználására ösztönöztek és a szláv törzsek egyesítő
tényezőjévé lettek.
A Rurik nemzetségből való, elszlávosodott, ötödik
fejedelem Vladimir volt, Szvjatoszlávnak és Malfredának (aki Szent Olga
nagyfejedelemnő kíséretéhez tartozott) a fia. Apja a nagybátyjával együtt
Novgorod helytartójává tette, a testvérei azonban elűzték. Arra kényszerült,
hogy ősei hazájába meneküljön; csak két év múlva tért vissza skandináv csapatok
kíséretében, és elfoglalta az egész kijevi birodalmat. 978. július 11-én vonult
be Kijevbe. Az északi Ladoga-tótól a délen folyó Dnyeper középső folyásáig, a
Kárpátoktól az Oka vidékéig terjedő területen minden törzs adót fizetett neki.
Vladimirnak a fivérén, kijevi Jarapolkon aratott
győzelme a pogányság védekezése volt a növekvő kereszténységgel szemben. Az új
fejedelem először a bálványimádás buzgó előmozdítójaként lépett fel. A pogány
kultuszok újjáélesztése azonban a 10. század második felében anakronizmus volt.
Vladimir megérezte az új hit hívását, de politikai okok is közrejátszhattak
abban, hogy ő és vele együtt orosz népe is felvette a kereszténységet.
Megtérésének belső folyamatát csak gyanítanunk lehet.
A királyi nemzetségből való nők nagy érdemeket szereztek a korai középkorban a
pogány népek kereszténnyé tételében. Hasonlót tételezhetünk fel Vladimir
esetében is.
A kereszténység felvételére a külső ösztönzést talán a
görögökkel kötött szerződés szolgáltatta. Amikor a bizánci császárokat, II.
Bazilioszt és VIII. Konstantinoszt súlyosan szorongatta egy vetélytársuk, a
kijevi nagyfejedelemhez fordultak katonai segítségért. Támogatása
jutalmazásaképpen Vladimir nőül vehette Annát, az uralkodó császár nővérét
azzal a feltétellel, hogy megkeresztelkedik. Vladimir a keresztséget vagy
Kersonban, a krími görög településen, vagy már előzően Kijevben a görögökkel
folytatott tárgyalásaitól függetlenül vette fel 989-ben. Megkeresztelkedése
után Vladimir a bálványképeket a folyóba vettette, és mindenfelé templomokat
emeltetett; egyet a fővárosban az Istenanya tiszteletére. Új gondolkodásmód és
cselekvésének új normái hatották át.
A kereszténység államvallás lett. A fejedelem
felfegyverzett kísérete és Kijev lakói egyaránt felvették a keresztséget. A
krónikás a nagy eseményt így foglalja össze: ,,A boldog Vladimir fejedelem
megszabadult az ördög szolgálatából, és Istenhez, Krisztushoz, az Urához tért,
hozzá vezette népét és megtanította Isten szolgálatára.''
A források, amelyek alig tartalmaznak konkrét
tényeket, gazdagok a Vladimir dicséretéről szóló beszédfordulatokban: új népet
alakított ki, új korszakot indított el az orosz föld számára. Zavartalan öröm
és naiv derűlátás ragyog át minden tudósításon. Éjszaka volt, de a keresztséggel
felragyogott a nappal, és a tizenegyedik órában az orosz nép részesült Krisztus
kegyelmében. A hálás újonnan kereszteltek Ilarion metropolita szájával szóltak
elismerően, aki Vladimirral bizonyára ifjúkorában találkozott: ,,Általad
pillantottuk meg a Szentháromság világosságát.''
Nem lenne helyes a régmúlt idők embereinek szentségét
a mi fogalmaink szerint számon kérni. Nem Vladimir személyes erényessége, hanem
az isteni kegyelem túláradó ereje ejtette ámulatba az akkori keresztényeket, és
keltett bennük szent tiszteletet. A krónika realisztikusan mondja el a
fejedelemnek megtérése előtti érzékiségét és kegyetlenségét, hogy annál jobban
előtűnjön a kegyelem ereje.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése