Nagycsütörtök
A földön járó, halála előtt álló Jézus egyetlen
liturgikus cselekményre adott kifejezett parancsot: „Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre.” Ez a parancs az ő egész Húsvétját magában foglalja. Földi élete
utolsó évének Húsvétján felajánlotta magát az emberiségért az Atyának az örök
Lélek által. Jézusnak az utolsó vacsorán mondott e szavai egyszerre az
Oltáriszentségnek és a papság intézményének alapító igéi, hiszen nem csupán
testét és vérét hagyja apostolaira, hanem a konszekráció papi hatalmát is,
amellyel megismételhetik az utolsó napig, amit ő tett ezen az estén. Ez az
alapítás Istennek mint teremtőnek utolsó megnyilatkozása itt a földön. Teremtő
szó, amely, akárcsak a világ teremtésének hajnalán, a semmiből valóságokat hoz
létre, mégpedig nem e bűn által megrontott világ keretei közé szorított, hanem
e világon túli, az Isten alkotta romlatlan teremtés eredeti ártatlanságában
ragyogó valóságokat. Ezt a hatalmát bízza a papokra, és semmi más, mint ez a
biztosítéka annak, hogy az Egyház, tagjai minden bűne ellenére, fennmarad az
idők végezetéig.
A szentmise intézményét sem az egyénileg vagy
közösségileg megélt istenszeretetünk tartja fönn, hanem egyedül Isten irántunk
való örök szeretete, amelyet éppen a szentmise és a szentségi rend közvetít.
Ezért a pap, miután felszentelték, már nem kérdezheti meg magától, hogy van-e
kedve hozzá, innentől fogva ugyanis a legkevésbé sem kedvkérdés, amit csinál.
Egyedül szentségi hivatása számít, amely kiindulási pont kell hogy legyen
számára minden konfliktushelyzetben, külső-belső nehézségek, vívódások
közepette. A pap arra választatik, hogy „Krisztus halálát hirdesse, amíg el nem
jön”, ezt a küldetését pedig mindenekelőtt azzal teljesíti, hogy napról napra
bemutatja a legszentebb áldozatot (lásd 1Kor 11,26). Papjaink hűsége az Egyház
épületének kötőanyaga, a házastársak egymás iránti hűségével együtt, amely
által életszövetségük beemeltetik abba az új és örök szövetségbe, melyet Isten
Jézus Krisztus vérében kötött velünk. A házasság szentségének is köze van a ma
ünnepelt misztériumhoz, mert Krisztus mint Vőlegény szereti Egyházát s adja
életét érte. Nagycsütörtök tehát nászünnep is, Krisztus egyesül ma
menyasszonyával, az Egyházzal, így a szomorúságon ismét áttör az öröm, s a
sötétségben felragyog a világosság.
A sötétség misztériuma és az isteni dicsőség
világossága nem elkülönülve, hanem együtt van jelen szenvedéstörténetében, s ez
a már Virágvasárnap is megmutatkozó kettősség a nagycsütörtöki és nagypénteki
liturgiában különös élességgel van jelen. „Ez a ti órátok, a sötétség hatalmáé”
– mondja Jézus (Lk 22,53), s ezt jól érzékeltetik a nap zsolozsmájának
szövegei, szimbólumai és gesztusai, melyek mind az elviselhetetlen testi és
lelki szenvedések közt gyötrődő, haláltusáját vívó, magányos Jézust állítják
elénk. Ugyanakkor az esti szertartást a dicsőség fénye szövi át. „Mi pedig
dicsekedjünk Urunk, Jézus Krisztus keresztjében” – énekeljük az introitusban.
Ebben a szentmisében Glóriát is éneklünk, melynek kezdetén utoljára hangzik fel
az orgonaszó, felzúgnak a harangok, szólnak a csengők, hogy azután három napra
elhallgassanak, átadva a helyüket valami gyászos ünnepélyességnek, mely a
hangszeres kíséret nélküli éneklésben, a kereplők szavában és az egyébként
egész nap uralkodó súlyos csöndben ölt testet.
Jézus lelkében együtt van jelen is a szomorúság és az
öröm. Ezt mondja: „Halálosan szomorú az én lelkem” (Mt 26,38); de ezt is:
„Vágyva vágytam rá, hogy ezt a húsvéti bárányt elköltsem veletek mielőtt szenvedek”
(Lk 22,15), búcsúbeszédében pedig: „Azért mondtam nektek ezeket, hogy az én
örömem bennetek legyen, és örömötök teljes legyen.” (Jn 15,11) Nem arról van
szó, hogy az öröm felváltja a fájdalmat. „Az asszony is, amikor szül,
szomorkodik, mert eljött az ő órája; amikor azonban megszülte a gyermeket, már
nem emlékszik a szorongatásra az öröm miatt, hogy ember született a világra.”
(Jn 16,21) Ahogy a szülő asszony sem annak örül, hogy fájdalmai megszűntek,
hanem hogy ember született a világra, úgy Jézusban is már most ott van az
elválás szomorúsága mellett az öröm, hogy szenvedése által új Ember születik:
az Atyához érkezve feltámadott testében az emberiség első egyede születik bele
testestül-lelkestül Isten dicsőségébe.
A fájdalom és az öröm, a sötétség és világosság azért
is együtt van az Úr Jézus szenvedéstörténetében, mert mindezt Húsvét után írták
meg az evangélisták, s többé nem lehetett elvonatkoztatni attól, hogy Jézus
Krisztus feltámadt és már soha többé meg nem hal. Jézus Nagycsütörtökön mindenekelőtt
a félelmetes szenvedést látja maga előtt, mi ugyanezt mintegy hegycsúcsról
visszatekintve, a feltámadás fényében szemléljük. Nagycsütörtök ilyen
értelemben csúcspont: a kereszt teljes elfogadásával Jézus a Lélekben már most
végbevitte a megváltás művét.
Jézus az ószövetségi Szentírásban is keresi Isten
akaratát. A próféták háromféle közvetítőről jövendöltek: a dicsőséges
Messiás-királyról, a szenvedő szolgáról, akinek sebei gyógyulást hoznak az
emberiség bűneire, és az Emberfiáról. Jézus szentírás-magyarázatának az az
eredetisége és újszerűsége, hogy e három üdvösségközvetítő alakját magára
vonatkoztatja és egyesíti. Számára is most lesz nyilvánvalóvá, hogy olyan
Messiás lesz, aki bár az égből, vagyis Istentől való, mint az Emberfia, mégis
szenvedni fog, s éppen halála által jön el az Isten országa, történik meg a
végtelen isteni irgalom kiárasztása. Nem volt könnyű számára ez a felfedezés.
Mi, akik a feltámadás után élünk, soha meg nem kóstolhatjuk az ő sötétségét,
hiszen életünk és halálunk többé nem a bűnben Istentől elszakadt ember élete és
halála, hanem a megváltott emberé, aki mindenestül a feltámadt Krisztushoz
tartozik.
Isten a szőlőmunkásokhoz, azaz Izraelhez utoljára
egyszülött Fiát küldte el (lásd Mt 21,37). Fontos ez az „utoljára” kifejezés.
Jézus tudja, hogy Izraelhez és az emberiséghez odaátról, vagyis Istentől többet
senki nem jön. Akkor tehát saját élete, ő maga az utolsó és teljes ajándék.
Ezért ajánlja fel szenvedését és halálát kivégzőiért, és rajtuk keresztül
minden emberért. Eddig is önmagát adta, mégpedig teljesen, szüntelenül az Atya
akaratát keresve. Halála tehát életének, földi működésének nem kudarcát, hanem
szerves folytatását, beteljesítését jelenti.
Az Atya nem Jézus kivégzését akarja, hanem a róla
adott igaz tanúságot: vagyis irgalmat és nem áldozatot. A kivégzést nem
ünnepeljük a szentmisében, hanem elítéljük. Jézus maga sem akarta, hogy
megöljék, ellenkezőleg: figyelmeztette és óvta kortársait attól, hogy
gyilkosságra vetemedjenek. Ez a vérontás minden gyilkosság összefoglalása és
betetőzése, amit csak elkövetett az emberiség Ábel vérétől Zakariás véréig s az
egész történelem folyamán az utolsó napig. Ha ezt szükségszerűnek, megváltásunk
okának tartanánk, valójában a bűnt kellene ünnepelnünk, és Júdást, a zsidó
főpapokat, Pilátust meg a kivégzőosztagot piedesztálra kellene emelnünk. Szó
sincs erről, hiszen ez a misztérium feloldása volna. Jézus azzal váltott meg
bennünket, hogy rettenetes szenvedésének és halálának szeretetből értelmet
adott: „értetek és sokakért, a bűnök bocsánatára”.
Ezen az estén megcsodáljuk az apostolokat is,
pontosabban a hitüket, hogy botránkozás nélkül átvették a kenyeret és a bort
mint Jézus testét és vérét. Enélkül hiábavaló lett volna a megváltás, mert nem
lett volna, aki elfogadja. Az apostolok Eucharisztiát elfogadó hitében is fel
kell ismernünk a teremtő Lélek művét.
Az Evangélium után kerül sor ebben a szentmisében a
lábmosás szertartására. Az a tény, hogy a lábmosás eucharisztikus keretben
történik, az átváltoztatás erőterében, megment bennünket a leszállított értékű
értelmezés kísértésétől. Nem csupán emberi szolgálattevésre adott példa vagy
erkölcsi tanítás az alázatról, hanem reveláció: az Atya kinyilatkoztatása. A
morális értelmezés szükségképpen elvéti a lényeget, ha nem a dogmatikai valóságra
épül. Arra tudniillik, hogy kicsoda is ez a Jézus, aki megmossa a tanítványok
lábát: az Úr, aki önként vállalja a szolga szerepét, meghatározva ezzel az
Egyház küldetését is. Péter ezt nem tudja mindjárt felfogni és elfogadni.
Tiltakozását csak a tiszteletet érdemlő Mester méltatlan megalázkodása váltja
ki, Jézus igen súlyos válasza azonban: „Ha nem moslak meg, nem lesz részed
velem”, világossá teszi, hogy ezzel Isten közeledését utasítaná vissza. Ez a
lemosás mintegy szentségi jellegű: kegyelmet közvetít, mert annak a lemosásnak
a képe, amelyben keresztségünk alkalmával részesülünk, Jézus Krisztusnak, az
ártatlanul feláldozott Báránynak kiontott vére által. Jézus pedig az Atya képe,
az egyetlen igazi képe, ahogy ezt ki is mondja Fülöpnek az utolsó vacsorán
(lásd Jn 14,9). Ha pedig Isten képe, akkor a lábmosással kinyilatkoztatja Isten
benső lényegét: a szeretetet, amely alázatos. Kinyilatkoztatja, hogy a hatalom
valójában nem más, mint képesség a másik ember megmentésére, örök üdvösségének
szolgálatára.
A pap az Eucharisztiát a szentmise utolsó könyörgése
után egy mellékkápolnában vagy hátulsó mellékoltárnál rejti el. Most
elkísérhetjük az Úr Jézust a Getszemáni kertbe. „Maradjatok itt, és
virrasszatok velem” – halljuk az Úr kérését. A szentmise befejeztével nem
hagyjuk el a templomot. Az éjszakába belenyúló szertartások elsője az
„oltárfosztás”, amely bevezet minket Jézus vérrel verítékezésének és
kínszenvedésének misztériumába: a templom oltárairól elviszik azok
felszerelését, a gyertyatartókat, kereszteket, oltárterítőket, miközben a
szenvedő Messiásról szóló 21. zsoltárt olvassák vagy éneklik: „Elosztották
maguk között ruháimat, és köntösömre sorsot vetettek.” A középkor folyamán – és
sok szerzetesrendben egészen napjainkig – a szertartás neve nem denutatio
altaris (oltárfosztás), hanem „ablutio altaris” (oltármosás) volt. Sok helyütt
ezt a szép szokást az újabb években fel is elevenítették. Először valóban
mindent eltávolítanak az oltárról, majd utána borral (vagy borral vegyített
vízzel) megmossák, megkenik, letörölgetik az oltárt, s eközben a éneket vagy
fohászt mondanak az oltárral tisztelt szenthez. A díszeitől megfosztott oltár
mintegy az önkiüresítésben a végsőkig elmenő Isten Fiának, az apostoloktól
elhagyott, minden emberi vigasztalástól megfosztott Jézusnak a képe, akinek
vérrel verítékező arcát mossuk le az illatos vízzel és töröljük meg a kendővel,
de felfoghatjuk ezt az egész liturgikus cselekményt egy sajátos halotti
szertartásként is, melyben az oltár megfosztása a gyász jele, megmosása és
megkenése pedig a halott testnek járó végtisztesség megadása. A megmosás és
megkenés egyszersmind az oltár felszenteltségére is emlékeztet, hiszen Jézus
halála sem csak halál, hanem szentség: „Benne van a mi üdvösségünk és
feltámadásunk.” Ez a halál, üdvösség és feltámadás főképpen templomunk oltárán
jelenik meg nekünk napról napra, s illik, hogy a halál, az üdvösség és
feltámadás Szent Háromnapjában tíz percre csak ezt az oltárt nézzük és
szeressük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése