Pünkösdre várva 17.
Jézus
az utolsó vacsora termében be akar mutatkozni tanítványainak és nekünk, a
későbbi nemzedéknek. Amikor lezárta az 1280 éves bárányvacsora sorozatot,
amelyet Isten parancsára az Egyiptomból való szabadulás emlékére rendelt az Úr
Mózes közvetítésével az ószövetségi választott nép megnyugtatására, az
Újszövetség megkötéséhez érkezett. A sült bárány húsának és a kovásztalan
kenyér egy részének elfogyasztása után egy szelet kenyeret vett a kezébe. Az
apostolok figyeltek: Vajon mit tesz vele? „Most a kenyeret vette kezébe, hálát
adott, megtörte és odanyújtotta nekik ezekkel a szavakkal: Ez az én testem,
amelyet értetek adok. Ezt tegyétek az én emlékezetemre” (Lk 22,19b) Mást nem
magyarázott akkor. Az apostolok sem érdeklődtek, hogy az előbbi régi
vacsora-törvény szerint elfogyasztott sült bárányhoz mindenkinek szabad
volt kovásztalan kenyeret ennie tetszése, étvágya szerint. Ám a szabadulás délutánján
nem egyszerű bárány-ölés történt, hanem az ősi hagyomány szerint családfő
a család papjaként vágta le Istennek tetsző áldozatul az egy éves hím
bárányt. A bárányvérrel ünnepélyesen ki kellett vonulni a ház utcai bejárati
ajtajához, és meg kellett vele kenni az ajtót. Mózes adott magyarázatot:
Napszálltakor a halál angyala végig repül egész Egyiptomon. Az az
isteni parancs irányítja, hogy ahol az ajtón látja az áldozati
bárány vérét, repüljön tovább. Ahol ilyen áldozati jelet nem lel az ajtón, oda
menjen be, és vegye el a ház lakói közül minden elsőszülött férfi
családtag életét a nagyapától kezdve a napos csecsemőig. Tehát az egyiptomiak
minden házában lesznek halottak, mégpedig a családok szemefényei. Az utolsó
vacsorán ez a törvény megszűnik. Jézus egy darab kovásztalan
búzakenyeret,a kenyérnek a lényegét, ami a kenyeret kenyérré teszi,
átváltoztatta a saját testévé, amelyet a vacsorán résztvevők magukhoz
vesznek. Nem magyaráz, hiszen az apostolok hónapokkal korábban hosszú
ismertetést kaptak a kafarnaumi zsinagógában az első csodálatos
kenyérszaporítás utáni napon:„De ne romlandó eledelért fáradozzatok,
hanem olyanért, amely megmarad az örök életre. Ezt az Emberfia adja
nektek, aki mellett maga az Atya tett tanúságot”. (Jn 6,27) „Én vagyok a mennyből
alászállott élő kenyér. Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér,
amelyet adok, az én testem a világ életéért”(51) „Ugyanígy a vacsora
végén fogta a kelyhet is, és azt mondta:Ez a kehely az új szövetség az én
véremben, amelyet értetek kiontanak’” (Lk 22,20) „Aki eszi az én
testemet, és issza az én véremet, az bennem marad, én meg őbenne” (Jn 6,56)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése