Az Irgalmasság Szent Éve 109.
A
Szenthét kezdete: Virágvasárnap
A virágvasárnapi szertartás az egyházi év legszentebb hetének a kezdete.
A legszentebb hét, mert liturgiájában a legnagyobb, legcsodálatosabb és
kegyelemben leggazdagabb titkokat ünnepeljük. Nagy és szent hétnek nevezik azon
nagy és szent titkok miatt, amelyeket megünnepel; de szentnek a komoly és
jámbor életmód miatt is, amely ebbe az időszakba való. Csendes hétnek is
nevezik, mert benne hangos ünnepek nincsenek megengedve, hanem igenis a
léleknek csendes magába vonulása és legalább a három utolsó napon az
ügyes-bajos dolgok lehető szüneteltetése. Az első keresztény császárok
megtiltották ezeken a napokon a bírósági tárgyalásokat, közmunkákat és
szórakozásokat. A középkorban az egész hetet gyászhétnek nevezik Eredetileg
csak a péntek, a hét legnagyobb gyásznapja viselte ezt a nevet, de lassanként,
a régi liturgia szellemét elfeledve, az egész hétre átruházták ezt a nevet. E
hétnek a nagy jelentősége a rendkívüli és megható szertartások által is
kitűnik. Minden egyes nap kiváltságos nap, tehát ezen a héten semmi más ünnepet
nem szabad tartani. Az összes liturgikus imákat, énekeket és olvasmányokat
Urunk szenvedéseire és megváltásunk nagy titkaira irányuló gondolatok töltik
el. A nagy és szent hét a liturgia szelleme szerint nem gyászhét és ezért
benne a kereszt és a feltámadás elválaszthatatlanok. Krisztus
megváltói működése nem végződik halállal, hanem a feltámadás győzelmébe megy
át. Nem szabad tehát az Úr szenvedését feltámadásától különválasztani. A
liturgia nem akar az Úr szenvedésein siránkozni és panaszkodni. Az ősi
keresztény felfogás szerint az egész héten győzelem és öröm vonul
keresztül, mely Krisztus szenvedéseiben csak átmenetet lát a feltámadás
dicsőségéhez. Az elkövetkezendő hétnek nincs olyan napja, melyen ez a húsvéti
és győzelmi motívum ne tűnjön ki világosan. Virágvasárnap először az Úr Jézus
Jeruzsálembe vonulásának ünnepe, azután az Úr szenvedésének kezdete. Az ünnep
Jeruzsálemből származik. A VIII. századtól szokásos pálmaszentelés a „missa
sicca”, szárazmise. A pálmaszentelés Izrael fiainak az egyiptomi rabságból való
örvendetes kivonulására emlékeztet az ünnepélyes pálmafelvonulás, körmenet
annak megy elébe, aki a bűn rabságából megvált bennünket.A nagyhét három utolsó
napját az Egyház Triduum sacrumnak nevezi, vagyis három szent
napnak. Általában a liturgiának középpontja és tetőfoka Krisztusnak a
keresztfán szenvedett áldozati halála, az újszövetség legszentebb és Istenhez
egyedül méltó áldozati liturgiája. Ennek a három napnak szinte az egyedüli
tárgya az újszövetségi áldozati báránynak levágása, az újszövetség ez igazi
kegyelmekben gazdag pászka ünnepe. Így tehát ez a három nap is már az a Húsvét
ünnepéhez tartozik, mert Krisztus halála és feltámadása együtt alkotja a Húsvét
misztériumát. Ezért éles elválasztás nélkül megy át a nagyhét a húsvét hetébe;
Nagyszombat már feltámadási és keresztségi ünnep. Ezek a napok egy egészet
alkotnak s már az apostolok napjaitól kezdve böjttel és külön istentisztelettel
megszentelt napok voltak. Komolyságukat és szentségüket az egész nagyhétre, sőt
az egész liturgikus évre kiterjesztik. Innen erednek azok a sajátságos és
tiszteletreméltó szertartások, melyeket az Egyház ezeken a napokon végez. A
zsolozsmában, melyet Ténebrae-nek, azaz a sötétség zsolozsmájának is neveznek,
Jeremiás siralmait, más néven a lamentációkat olvassa fel az Egyház, amelyeket
a bűnös lélekre, vagy az Uráért gyászoló Egyházra kell vonatkoztatni. Az Egyház
Nagycsütörtökön az Olajfák hegyén vérrel verítékező Üdvözítőnk halálfélelméről
elmélkedik; pénteken, a Golgotán keresztre feszített Urunkkal együtt érezve
szenved; szombaton a Szűzanyával a sírjában nyugovó Krisztus sebeit siratja. A
szenvedés beata Passio,azaz boldogságot árasztó isteni tett; a kereszt pedig
crux gemmata a drágakövekkel ékesített diadaljel. A szentmise főtárgya
csütörtökön az Eucharisztia, pénteken a kereszt diadala, szombaton a feltámadás
és a keresztség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése