Interjú XVI. Benedek emeritus pápával: Az irgalmasság mozdítja el az embert az Isten felé
Jacques Servais belga jezsuita kérdezte az emeritus pápát a hit fontos kérdéseiről. A belga teológus által gondozott, német nyelvű szöveget tavaly októberben mutatta be egy római konferencián Georg Gänswein érsek, idén márciusban pedig kiadták olasz nyelven is.
A
hit által. Isten igazolásának és megtapasztalásának tanítása az egyház
igehirdetésében címmel jelent meg az
interjú könyv formájában, olasz nyelven (az eredeti előadás címe: Mi a hit
és hogyan jutunk el addig, hogy higgyünk?) Az idők jelének nevezte, hogy
az isteni irgalmasság gondolata egyre inkább központi, meghatározó gondolattá
válik.
Benedek pápa beszél a hit személyes és közösségi dimenziójáról: „A hit egyrészt mélységesen személyes kapcsolat Istennel, amely lényem legmélyét érinti, és abszolút közvetlen módon az élő Isten elé helyez engem, vagyis oly módon, hogy beszélhetek hozzá, szerethetem és közösségbe léphetek vele. Ugyanakkor azonban ez a legnagyobb mértékben személyes valóság elválaszthatatlan kapcsolatban van a közösséggel: a hit lényegéhez tartozik az a tény, hogy részévé tesz a „mi”-nek, Isten gyermekei, a testvérek zarándok közösségének. A hit a meghallgatásból ered (fides ex auditu) – tanítja Pál. A meghallgatásban mindig benne van, hogy van egy másik fél. A hit nem az elmélkedésből születik és nem is azt jelenti, hogy igyekszem behatolni a létezésem mélyére. Mindkét dolog jelen lehet benne, de az egyik sem elegendő a meghallgatás nélkül, amelyen keresztül Isten kívülről, egy Ő maga által teremtett történetből kiindulva, megszólít engem. Ahhoz, hogy higgyek, szükségem van tanúságtevőkre, akik találkoztak istennel és elérhetővé teszik Őt számomra.
Benedek pápa beszél a hit személyes és közösségi dimenziójáról: „A hit egyrészt mélységesen személyes kapcsolat Istennel, amely lényem legmélyét érinti, és abszolút közvetlen módon az élő Isten elé helyez engem, vagyis oly módon, hogy beszélhetek hozzá, szerethetem és közösségbe léphetek vele. Ugyanakkor azonban ez a legnagyobb mértékben személyes valóság elválaszthatatlan kapcsolatban van a közösséggel: a hit lényegéhez tartozik az a tény, hogy részévé tesz a „mi”-nek, Isten gyermekei, a testvérek zarándok közösségének. A hit a meghallgatásból ered (fides ex auditu) – tanítja Pál. A meghallgatásban mindig benne van, hogy van egy másik fél. A hit nem az elmélkedésből születik és nem is azt jelenti, hogy igyekszem behatolni a létezésem mélyére. Mindkét dolog jelen lehet benne, de az egyik sem elegendő a meghallgatás nélkül, amelyen keresztül Isten kívülről, egy Ő maga által teremtett történetből kiindulva, megszólít engem. Ahhoz, hogy higgyek, szükségem van tanúságtevőkre, akik találkoztak istennel és elérhetővé teszik Őt számomra.
„Az
egyház nem magától lett, Isten teremtette és Ő az, aki folyamatosan alakítja.
Ez a szentségekben fejeződik ki, különösen a keresztég szentségében: nem egy
bürokratikus eljárással lépek be az egyházba, hanem a szentség által. Ez azt
jelenti, hogy egy közösség fogad be engem, amely nem önmagából ered, és amely
túlmutat saját magán. A lelkipásztori tevékenységnek, amelynek célja a hívek
spirituális tapasztalatának alakítása, ezekből az alapvető dolgokból kiindulva
kell zajlania. Fontos megszabadulnia attól a gondolattól, hogy az egyház önmagát
alkotja meg, és hangsúlyoznia kell, hogy az egyház a Krisztus testével való
egyesülésben válik közösséggé. Az egyháznak el kell vezetnie az embert a Jézus
Krisztussal való találkozásra, az Ő jelenlétébe kell elvinnie az embert a
szentség által.”
Egy másik kérdésre válaszolva Benedek pápa az irgalmasság központi jelentőségéről beszélt: „A mai embernek egy teljesen általános érvényű érzése, hogy Isten nem hagyhatja elveszni az emberiség nagy részét. Ebben az értelemben nagyjából elveszett az az üdvösség miatt érzett aggodalom, amely egy időben jellemző volt az emberre. Véleményem szerint másféleképpen, de mégis tovább él annak az érzékelése, hogy szükségünk van kegyelemre és megbocsátásra. Számomra az „idők egyik jele” az a tény, hogy Isten irgalmasságának gondolata egyre inkább központi jelentőségűvé, uralkodóvá válik…”
Ratzinger nem tartja véletlennek, hogy II. János Pál pápa utolsó, halála előtt napvilágot látott könyve Isten irgalmasságáról szól: „Élete első éveinek tapasztalataitól kezdve láthatta az emberek kegyetlenségét, és megállapítja, hogy az irgalmasság az egyetlen igaz és végső, hatékony válasz a gonosz hatalma ellen. Csak ott ér véget a kegyetlenség, csak ott ér véget a gonoszság és az erőszak, ahol van irgalom.”
Egy másik kérdésre válaszolva Benedek pápa az irgalmasság központi jelentőségéről beszélt: „A mai embernek egy teljesen általános érvényű érzése, hogy Isten nem hagyhatja elveszni az emberiség nagy részét. Ebben az értelemben nagyjából elveszett az az üdvösség miatt érzett aggodalom, amely egy időben jellemző volt az emberre. Véleményem szerint másféleképpen, de mégis tovább él annak az érzékelése, hogy szükségünk van kegyelemre és megbocsátásra. Számomra az „idők egyik jele” az a tény, hogy Isten irgalmasságának gondolata egyre inkább központi jelentőségűvé, uralkodóvá válik…”
Ratzinger nem tartja véletlennek, hogy II. János Pál pápa utolsó, halála előtt napvilágot látott könyve Isten irgalmasságáról szól: „Élete első éveinek tapasztalataitól kezdve láthatta az emberek kegyetlenségét, és megállapítja, hogy az irgalmasság az egyetlen igaz és végső, hatékony válasz a gonosz hatalma ellen. Csak ott ér véget a kegyetlenség, csak ott ér véget a gonoszság és az erőszak, ahol van irgalom.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése