Nagyböjti sorozatbeszéd V. – A péteri szolgálat az Egyházban
A győri Szentlélek-egyházközség hívei zarándokoltak március 11-én, pénteken a győri Nagyboldogasszony-székesegyházban őrzött Könnyező Szűzanya-kegyképhez. A bazilikában Pápai Lajos megyéspüspök mutatott be szentmisét és mondott szentbeszédet.
Az
alábbiakban teljes terjedelmében közöljük a főpásztor szentbeszédét.
Krisztusban
Kedves Testvérek!
Immár
húsz éve annak, hogy Szent Péter utóda, Szent II. János Pál pápa Győrbe
látogatott: 1996. szeptember 7-én. Jó alkalom ez arra, hogy elgondolkodjunk
arról, amit a mai teológia így nevez: az Egyház péteri dimenziója, vagy a
péteri szolgálat az Egyházban.
Mindenekelőtt
nézzük meg, mit tanít az Egyház a péteri szolgálatról ma. A II. Vatikáni Zsinat
Lumen Gentium dogmatikai konstitúciójának III. fejezetében beszél az
apostoli küldetésről, s annak állandóságáról Krisztus Egyházában. De már
előtte, a II. fejezetben is, ahol Isten népéről van szó, kijelenti a Zsinat,
hogy „A hívők egyetemes papsága és a szolgáló, azaz hierarchikus papság
(apostoli papság) egymáshoz van rendelve, jóllehet a lényegben különbözik
egymástól, és nemcsak fokozatban: mert egyikük is másikuk is a maga külön
módján részesedik Krisztus egyetlen papságában.” (L.G., 10.p.) A neves
domonkos teológus, Yves Congar bevallotta, hogy a tervezetben nem tetszett neki
ez a kitétel, attól félt, hogy ez mélyíteni fogja a pap-hívő ellentétet. Végül
azonban belátta, hogy nem lehet másként fogalmazni. Ugyanis ha a felszentelt
pap papsága a minden megkeresztelt hívő általános papságától nem lényegben,
hanem csak fokozatban különbözne, akkor ez azt jelentené, hogy a keresztségben
a papi nép általános papságában részesülne, a papszentelésben pedig mintegy
szuperpapságban. A pap így szuper-keresztény lenne, ami nyilvánvalóan nem igaz.
Keresztény és keresztény között csak egyfajta fokozat létezhet: s ez a szentség
(= életszentség). Így elfogadta ő is, hogy a szolgálati (= apostoli) papság
lényegileg különbözik az általános papságtól, mert egy más rendbe tartozik: a
szolgálat, a re-prezentáció rendjébe, ami azt jelenti, hogy Krisztust teszi
jelenvalóvá. S a kétféle papság egymásért van, egymásra van utalva.
A Lumen
Gentium III. fejezetében ezt írja: „A szent hatalommal felruházott
tisztségviselők tehát testvéreik szolgálatában állnak, hogy (…) mindenki elérje
az üdvösséget, aki Isten népéhez tartozik, s így az igaz keresztény méltóság
hordozója.” (L.G., 18. p.) Majd az I. Vatikáni Zsinat tanítását
folytatva kifejtette a Zsinat tanítását a püspöki rendről. Alapját a tizenkét
apostol kiválasztásában látta, akiket az Úr Krisztus testületként, állandó
együttes módjára szervezett meg, s élére az apostolok közül kiválasztott Pétert
tette. Majd így folytatta: „Az apostolok azután mindenütt hirdetik az
evangéliumot, hallgatóik pedig befogadják azt a Szentlélek hatására; ekképpen
gyűjtik össze az egyetemes Egyházat, amelyet az Úr őbennük, az apostolokban alapított
meg, és Szent Péterre épített, az apostolok fejedelmére; a fő szegletkő azonban
maga Krisztus.” (L.G., 19. p.) Majd kifejti, hogy az apostolok utódai
a püspökök, és a püspökszentelés az egyházi rend teljességét adja meg.
A
középkori teológia (maga Aquinói Szent Tamás is) nehezen értette meg a
pap-püspök különbséget. Ennek az volt az oka, hogy a pogány és az ószövetségi
pap képet vették alapul: a pap az, aki áldozatot mutat be. S mivel ezt pap is,
püspök is megteheti, ezért a püspököt csak úgy tekintették, mint „superiores”-t
vagyis elöljárót, s így a püspök csak jogi alapon több, s teljesen a pápától
kapja hatalmát. Először a II. Vatikáni Zsinat mondta ki, hogy a püspökszentelés
a papi hatalom teljességét adja meg. Congar először itt is hezitált, de mint
dogmatörténész, látta, hogy a történelem folyamán többször a pápa halála után
diakónusát választották pápának, és püspökké szentelték anélkül, hogy pappá
szentelték volna. S a püspökszentelésben az apostoli küldetés folytatódik. A
Zsinat szerint: „az egyházi rend szentségének teljességét a püspökszentelés
közli (…).
A
püspökszentelés a megszentelés feladatával együtt ráruházza a püspökre a
tanítás és a kormányzás feladatát is; ezeket egyébként – a dolog természete
miatt – csak a kollégium fejével és tagjaival való hierarchikus közösségben
lehet gyakorolni.” (L. G., 21. p.) Vagyis az Újszövetség egyetlen
papjának, Jézus Krisztusnak prófétai (tanítói) – pásztori – papi küldetésében
részesít a püspökszentelés szentsége. A küldetést tehát a felszentelt püspök
magától Krisztustól kapja. A pápa – a kinevezéssel – csak a területet jelöli
ki, ahol azt a felszentelt püspök gyakorolhatja. „A püspöki testület tagjává
tesz a felszentelés ereje – írja a Zsinat –, és a kollégium fejével s tagjaival
való hierarchikus közösség.” (L. G., 22. p.) Vagyis a püspöki
kollégiumnak csak akkor van meg a sajátos tekintélye, ha hozzáértik a római
pápát – aki feje a kollégiumnak –, vagyis Péter utódát. „A római pápának
ugyanis tisztsége folytán – Ő Krisztus helyettese és az egész Egyház feje –
teljes, legfelsőbb és egyetemes hatalma van az Egyházban, és azt mindig
szabadon gyakorolhatja” – írja a Zsinat. (L. G., 22.p.) Ugyanakkor a
püspöki kollégium is, mely az apostoli kollégium helyébe lépett, s melyben
megszakítás nélkül megmarad az apostoli testület, „fejével, a római pápával
együtt – és sohasem a fő nélkül – szintén hordozója az egész Egyházra kiterjedő
legfőbb és teljes hatalomnak.” (L. G., 22.p.) Látszólag egy kettősség
van itt: politikus vagy szociológusi szemmel egy „hatalmi kompromisszum”,
valójában azonban az Egyház misztériuma, ami nem hasonlítható az evilági, mai,
parlamenti rendszerekhez.
A pápa
tehát igen jelentős feladatot tölt be az Egyházban: legfőbb pásztor, legfőbb
tanító – bizonyos esetekben tévedhetetlenül – megerősíti testvéreit, őrzi,
előmozdítja és védi az Egyház egységét. Kinevezi a püspököket, s a vatikáni
diplomácián keresztül is a szellemi-vallási értékeknek primátusát hirdeti.
Egyben – érthető módon, mint maga Krisztus is – az „ellentmondás jele” a
világban, a történelemben, de „a pokol kapui nem vesznek erőt rajta.” (Mt
16,18)
Most
az a kérdésünk: vajon a pápaság, ahogy megjelenik a történelemben, Jézus
Krisztus akarata volt-e? Két, egymással ellentétes – ahistorikus és
anakronisztikus – véleménnyel állunk itt szemben.
– Az egyik vélemény szerint – a francia tv-ben hallottam – ha egy ősegyházi hívő belépne ma a Szent Péter-bazilikába, nagyon csodálkozna.
– A másik nézet pedig szeretné már a Szentírásba beleolvasni azt, amivé az Egyház és benne a pápaság kifejlődött.
– Az egyik vélemény szerint – a francia tv-ben hallottam – ha egy ősegyházi hívő belépne ma a Szent Péter-bazilikába, nagyon csodálkozna.
– A másik nézet pedig szeretné már a Szentírásba beleolvasni azt, amivé az Egyház és benne a pápaság kifejlődött.
Ahogy
a kinyilatkoztatásnak történetisége van (vagyis nem ahistorikus), úgy a
végleges, teljes, elvileg felülmúlhatatlan, Jézus Krisztusban adott
kinyilatkoztatás megértésének, kibontásának is történetisége van. Ezt nevezzük
dogma-fejlődésnek, aminek neves képviselője volt Newman bíboros, akit nemrég
avatott boldoggá XVI. Benedek pápa. Az elvetett mag, vagy az alig kinőtt hajtás
még nem olyan, mint az érett növény, vagy gyümölcshozó fa. De ha kifejlődik –
mégis ugyanaz marad. Benne volt a lehetőség, hogy kifejlődjék. Így van az
Egyház is. S hogy a fejlődés mikor hiteles, mikor téves, ott van a garancia: a
Szentlélek. Ahogy Max Thurian fogalmazta szépen: „A Tradíció a Szentlélek, aki
az Egyházban magyarázza az Írásokat.”
Nézzük
tehát a „péteri szolgálat” alapjait a Szentírásban. Első lépésben nézzük meg az
„apostoli szolgálatot Krisztus tervében.” A Krisztus utáni első évtized óta a
Tizenkettő csoportját Péterrel együtt egy együttesnek tekintik: „A Tizenkettő.”
A legősibb palesztinai hitvallás (1Kor 15,5) szerint a feltámadt Krisztus
„Megjelent Péternek, azután a Tizenkettőnek”, egyedülálló helyet biztosítva
nekik, megkülönböztetve a tágabb értelemben vett apostoloktól (1Kor 15,7):
„…majd egyszerre több, mint 500 testvérnek jelent meg (…). Azután Jakabnak,
majd valamennyi apostolnak.” Hasonlóképpen a legősibb szinoptikus hagyomány is
„a Tizenkettő” megjelölést használja (Mk 14,10: Iskarióti Júdás, egy a
Tizenkettő közül). Maga Jézus választotta ki őket, szervezte meg földi élete
idején. „A Tizenkettő” csoportja eszkatologikus intézmény: az egész végső időre
szóló, vagyis Jézus feltámadásától második eljöveteléig tart. Kiválasztotta
őket, hogy szerepük legyen a Jézus-hozta új világ megvalósításában. „Ti
(viszont) – mondta Jézus – kitartottatok velem megpróbáltatásaimban, ezért
nektek adom az országot, mint ahogy Atyám nekem adta, hogy asztalomnál egyetek
és igyatok országomban, és trónon ülve ítéljétek Izrael 12 törzsét.” (Lk 22,
28–30) E szerint Jézus, mint az Ország szuverén Ura, a megjövendölt Emberfia,
aki megújítja Izraelt, maga mellé veszi a Tizenkettőt, Isten népének
kormányzásában. Ugyanezt látjuk az Eucharisztia alapításánál is. Így „a
Tizenkettő” Jézus tervének lényegéhez tartozik, az Új Izrael kormányzására
választotta ki őket, megbízásuk, küldetésük eszkatologikus természetű, vagyis a
parúziáig (Krisztus második eljöveteléig) tart.
Jézus
exousiája (hatalma) csakis a szorosan vett apostolság (=A Tizenkettő)
szolgálata által hosszabbodik meg és állandósul a hívók közösségében. Mivel az
apostoli szolgálat eszkatologikus, ezért jelen kell lennie az Egyház egész történetében.
Tudjuk, hogy mikor az Evangéliumok megíródtak, az apostolok már többnyire
vértanúk lettek. A leírás idején az Evangéliumok már azok szerepét világították
meg, akik akkor apostol-utódként álltak az egyes Egyházak élén. De ez a
megvilágítás sugalmazott: része a kinyilatkoztatásnak! Történetileg nézve az
apostolok által alapított egyházakat presbiterek és diakónusok kollégiuma
vezeti (főleg a zsidó-keresztény területen), és episcopusok és diakónusok
kollégiuma (főleg a pogány-keresztény területen), pl.: Fil 1,1. Akkor még a
presbiter, episcopus majdnem ugyanazt jelölte, s a mai paphoz állt közelebb,
mint a püspökökhöz. Ám azt sem szabad elfeledni, hogy a Pál által alapított
közösségek vezetője mindenütt maga az Apostol volt, mint János is Kis-Ázsiában.
A
probléma akkor merült föl, mikor az apostolok vértanúk lettek, s az Egyház
előtt ott állt a kérdés: apostolaitól megfosztva hogyan maradhat mégis
apostoli? Az átmenetet mutatja pl. Timóteus és Titusz küldése Szent Pál által,
akiknek a feladata – mint az apostoloké – több helyi egyház feletti volt, s
nekik kellett kézrátétellel presbitereket rendelni. Lassan minden helyi
egyházban a presbiterek kollégiumából kiválik az, akiben az apostoli múnus
folytatódik. Antióchiai Szent Ignácnál már világos, mikor így ír: „…a püspök
Isten helyettese, a presbiterek pedig az apostolok tanácsa helyét foglalják el,
a számomra oly igen kedves diakónusokra Jézus Krisztus szolgálata van bízva…”
(Magn. VI. 1,1) „De sem Timóteus és Titusz idején, sem Római Szent Kelemen korában
úgy tűnik, hogy nincs külön elnevezése azoknak, akiknek hatalma van új
szolgálattévőket rendelni. Innen a kifejezés Kelemennél: „más kiváló férfiak.”
Ezek már nem apostolok (ők már meghaltak). De ők az apostolok utódai, és
ugyanazt a hatalmat bírják ezen a területen.” (Fr. Louvel OP: Les écrits
des pėres apostoliques. Cerf, Paris, 1963, 93-94. lap, 42. jegyzet)
Teológiailag
így értékelte ezt az ősegyház: a püspökök nem egyszerűen az apostolok utódai,
ugyanis az apostolok megőrzik teljes transzcendenciájukat a püspökökkel
szemben. Az egyik püspök a másik helyébe lép az apostolokban, akik általuk
folytatják az Egyház kormányzását.
Az
apostoli utódlás nem más, mint annak a kifejezése, hogy azok, akik az apostolok
utódai, akik az Egyházak élén állnak (püspökök), bele vannak vonva az
apostolokba, az ő eszkatológikus múnusukba. Ez a misztérium, a „bevontság
misztériuma”, („mystėre d’ inclusion”; „misterium inclusionis”), aminek a
kézrátétel csak jele és eszköze (= szentsége).
Az
Egyház tehát az alatt, hogy az Egyház „apostoli”, két dolgot ért:
1.) Megmarad az apostoli hitben, életben, s ennek szolgálatában sértetlenül őrzi,
2.) az apostoli utódlást.
1.) Megmarad az apostoli hitben, életben, s ennek szolgálatában sértetlenül őrzi,
2.) az apostoli utódlást.
Az
apostoli küldetés mellett ugyanezt látjuk Péter különleges küldetését tekintve
is már az Újszövetségi Szentírásban. Hans Urs von Balthasar tömören így
foglalta ezt össze: „Az első elem nyilvánvaló pontosan a kezdettől: Az
Újszövetség Péterre vonatkozó szövegeinek nyilvánvalósága. Nem is csak Máté
szövege (16, 13–19), bármilyen jelentős legyen is az, hanem Péter tekintélyes
apoteózisa a szeretet evangéliumának végén (Jn 21), apoteózis, amit ez az
Evangélium egyébként előkészít az első fejezetétől, mikor megmutatja Simonnak,
mint Sziklának kiválasztását (Jn 1,42), amit folytat a közepén, az Eucharisztia
megígérése után, mikor leírja a Krisztus tanítványának nagy hitvallását. (Jn
6,68)
Nem
kevésbé érdekes Máté híres szövege mellett Lukácsé sem, ahol Péter megkapja azt
a feladatot, hogy megerősítse testvéreit. (Lk 22,32) De ide csatlakozik még
számtalan helye az Evangéliumoknak, az Apostolok Cselekedeteinek és a
leveleknek, amelyek az első apostol szerepét annyira kiemelik, hogy
érthetetlen, hogy egy keresztény, aki magát az Ige alá helyezi – egyedül az Ige
alá –, azt mindez nem lepi meg, nem kavarja föl.” (Hans Urs von Balthasar: Catholique
Communio. Fayard, 1976, 99. lap) A római Egyház egészen korán hivatkozott
az evangéliumi szövegekre, melyek Pétert privilegizálták, meg arra a tényre is,
hogy Péter és Pál Krisztusért Rómában haltak meg, ereklyéik itt vannak,
kegyelmük és tekintélyük is. Római Szent Kelemen pápa (95 körül) írta a
korintusiaknak: „Örömet, igaz örvendezést ajándékoztok nekünk azzal, ha
engedelmesek lesztek azok iránt, akikről a Szentlélek által írtunk most
nektek.” (LXIII.2. In: Vanyó: Apostoli Atyák, Szent István Társulat, Bp., 1980,
144. lap) Szent Iréneusz lyoni püspök-vértanú pedig így írt (180 körül) a római
egyházról: „…sajátos tekintélye miatt kell, hogy az egész Egyház egyetértésben
legyen vele, vagyis minden hívő, akik a világban élnek, mert megőrizte az
apostoli tradíciót.” (In: Abbé Pierre Descouvemont: Guide des difficultés
de la foi catholique. Cerf, 1991, 215–216. l.)
Végül
nézzük meg a „péteri szolgálat”, az „egyház péteri dimenziójának” jelentőségét
ma. A pápai szolgálat mindenekelőtt az egység szolgálata a katolikus Egyházon
belül. Hogy garantálja az egységet a hitben, a szentségekben – mindenekelőtt a
Szent Eucharisztiában – és az egyházi szeretetben. Ma még világosabban látjuk,
a diktatúrák korszakában, benne a „relativitás diktatúrájának” korában is, hogy
milyen fontos, hogy „megerősítse testvéreit”. Hogy elöl járjon a szeretetben. S
mi az Úr Jézus szavaiban bízva hittel valljuk: „a pokol kapui nem vesznek erőt
rajta!” De nem katolikus keresztények is tisztelettel és reménységgel tekintenek
a pápára. Csak két rövid idézet ehhez. Gėrard Siegwalt a strasbourgi egyetem
lutheránus teológiai professzora írta: „A pápaság problémája vonatkozik mind az
Egyház létére és jólétére (esse és bien esse). Ha ugyanis, az Egyház zsinati
létmódja felelős akar lenni, elvezet szükségszerűen egy elöljárói szolgálat
elismeréséhez a Zsinaton belül. Kollegialitás és elöljárói szerep (=
prėsidence) egyik hívja a másikat: nincs felelős kollegialitás, csak ha létezik
az egység megszemélyesített szolgálata, és így tehát egy elöljárói szolgálat a
kollegialitáson belül, és nincs felelős elöljárói szolgálat csak az egyházi
szolgálat kollegialitásában.” (G. Siegwalt: Dogmatique pour la catholicité
évangélique. Systéme mystagogique de la foi chrétienne, II. La réalisation de
la foi. Labor et Fides. Cerf, Genėve, Paris, 1991, 80. lap) A másik idézet
Roger Schutztől, A taizéi közösség alapítójáról származik, aki ezt írta, mikor
megfigyelőt küldött Rómába a Szentszék mellé: „Közösségünk nem állhat helyt a
Róma püspökével való kommunió nélkül.”
Krisztusban
Kedves Testvérek!
Mi, ma élő keresztények, hálásak lehetünk Istennek, hogy a XX. században
szent pápákat adott nekünk, közöttük Szent II. János Pál pápát is, aki 20 éve
ebben a székesegyházban imádkozott a Szűzanya vérrel könnyező kegyképe előtt és
Apor Vilmos vértanú püspökünk sírjánál. Szentatyánk, Ferenc pápa minden
alkalommal kéri a híveket, hogy imádkozzanak érte. Mi is kérjük a Szűzanyát és
Boldog Apor Vilmos püspökünket, hogy velünk együtt imádkozzanak Szentatyánkért,
az Egyházért és az egész világért. „Tartsd meg Isten, Szentatyánkat /
Krisztusnak Helytartóját!”Ámen..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése