Még sok mondanivalóm volna, de nem vagytok hozzá
elég erősek. Hanem amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet
benneteket a teljes igazságra. Nem magától fog beszélni, hanem azt mondja el,
amit hall, és a jövendőt fogja hirdetni nektek. Megdicsőít engem, mert az
enyémből kapja, amit majd hirdet nektek. Minden, ami az Atyáé, az enyém
is. Azért mondtam, hogy az enyémből kapja, amit majd hirdet nektek”(Jn
16,12-15) A levél nem beszél a ma emberének a Szentháromságról szóló fontos
tanítások részleteiről,ezért be kell tekintenünk a XX. század óriás könyvtár
anyagába, hogy a teljes krisztusi kinyilatkoztatás tükrében jól megérthessük
életünket. Mit jelent az, hogy a Fiú az Atyától születik? Isteni szülés
is van, nemcsak édesanyai. A születés meghatározása szerint: „élő jön elő
élőből a természet hasonlóságára” Az Atya saját erejéből öröktől fogva
birtokolja a mindentudó, mindenható, végtelen, abszolút egyszerű és örök isteni
természetet. Ez az egyszerűség azt jelenti, hogy nincsenek benne összetevő
részek. Amikor a Fiú mint új Személy a hajnalcsillag előtt, tehát az idő
kezdete előtt megszületik, az Atya kimondja Igeként: Fiam, rögtön
odaajándékozza neki csorbítatlanul a teljes isteni természetet. A Fiú ettől
végtelen gazdag és boldog. De azonnal vissza is ajándékozza Atyjának,
mert Ő sem élhet istensége nélkül. Ez egy végtelen szép és értékes
szeretet-aktus, amely által kettejüktől származik a Szentlélek egyetlen
leheléssel, aki rögtön vissza leheli a két első Személynek az
istenséget.Jézus levele most újra az utolsó vacsora epizódjaként íródik: „Rövid
idő, s már nem láttok, ismét rövid idő, s viszontláttok. A tanítványok közül
néhányan elkezdtek tanakodni: Mit akarhat ezzel mondani: Rövid idő s már nem
láttok, ismét rövid idő, és viszontláttok? És hogy: Az Atyához megyek. Így
töprengtek: Mi az, hogy rövid idő? Nem értjük, mit akar vele mondani. Jézus
észrevette, hogy meg akarják tőle kérdezni, azért így szólt hozzájuk: Azon
tanakodtok egymás közt, hogy azt mondtam: Rövid idő, s már nem láttok, ismét
rövid idő s viszontláttok. A tanítványok közül néhányan elkezdtek tanakodni: Mit
akarhat ezzel mondani: Rövid idő, s már nem láttok, ismét rövid idő, és
viszontláttok? És hogy: az Atyához megyek? Így töprengtek: Mi az, hogy rövid
idő? Nem értjük, mit akar vele mondani. Jézus észrevette, hogy meg akarják tőle
kérdezni, azért így szólt hozzájuk: Azon tanakodtok egymás közt, hogy azt
mondtam: Rövid idő s már nem láttok, ismét rövid idő és viszontláttok? Bizony,
bizony, mondom nektek: Ti sírtok majd és jajgattok, a világ azonban örülni fog.
Szomorkodtok, de szomorúságotok örömre változik. Az asszony is szomorú, aki
szül, mert elérkezett az órája. Amikor azonban megszületik a gyermeke, azon
való örömében, hogy ember született a világra, nem gondol többé a gyötrelmeire.
Így most ti is szomorúak vagytok. De viszontlátlak benneteket, s akkor majd
örül a szívetek, és örömötöket nem veheti el tőletek senki. Azon a napon már
nem kérdeztek tőlem semmit. Bizony, bizony mondom nektek: Bármit kértek az
Atyától a nevemben, megadja nektek. Eddig nem kértetek semmit a nevemben.
Kérjetek és kaptok, hogy örömötök teljes legyen” (Jn 16,16-24) Jézus
megmagyarázta az apostoloknak is, meg nekünk is, kétezer évvel később élő
tanítványainak, hogy mit is jelent. „Megdicsőít engem, mert az enyémből kapja,
amit majd hirdet nektek. Minden, ami az Atyáé, az enyém is. Azért mondtam, hogy
az enyémből kapja, amit majd hirdet nektek” (Jn 16,14-15)
2016. július 20., szerda
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése