Az Irgalmasság Szent Éve 232.
Jézus
rokonai.
„Amíg beszélt a néphez, megálltak
kint anyja és rokonai, s beszélni akartak vele. Valaki szólt neki: Anyád és
rokonaid kint állnak, és beszélni szeretnének veled. De ő megkérdezte azt, aki
szólt neki: „Ki az anyám, s kik a rokonaim? Aztán kitárta tanítványai felé
karját, s így szólt: Ezek az anyám és testvéreim! Aki teljesíti mennyei Atyám
akaratát, az nekem mind testvérem, nővérem és anyám” ((Mt 12,46-50)
Őszintén szólva ez az evangéliumi részlet nagyon nehezen magyarázható a máriás
lelkületű, katolikus híveknek. A híveink együtt élnek a nem katolikus
keresztényekkel. Nekünk egyik legnagyobb élményünk az Isten Fia megtestesülése
és az ebből fakadó Mária-tisztelet. Amikor harminckilenc éves nagyon keserves
sorsüldözésben voltunk mariánus ferencesek, nem volt egyetlen kolostorunk sem,
az 1950-es évtől szanaszét szórva éltünk, sok nehézséggel küszködtünk. Az
1989-es változások lehetővé tették a szerzetesek működésének újra kezdését. Nem
vádaskodtunk, szeretettel tettük, amit lehetett. Feltűnt, hogy sok ismerős
ezzel a kérdéssel hozakodott elő: és mi lesz a Mária-tisztelettel? Megváltónk
Édesanyját ugyanolyan szeretettel tiszteljük és szeretjük, mint régen, mondtam.
Jézus milyen keményen adta tudomásunkra a fentebb idézett evangéliumi
részlettel: ”nekem mind testvérem, nővérem és anyám” Ez a kemény élű
megnyilatkozás nem Szűz Máriának szólt, hanem az őt körülvevő názáretieknek,
akik nem hittek Jézus messiási küldtésében. Szent Márk evangéliumában olvassuk:
„Innen, (Jairus zsinagóga főnök lánykájának feltámasztása helyéről) eltávozva
saját városába ment. Tanítványai elkísérték. A következő szombaton tanítani
kezdett a zsinagógában. Sokan hallgatták és csodálkozva mondogatták: Honnan
vette ezt? Hol tett szert erre a bölcsességre? És a csodák, amiket kezével
végbevisz! Nem az ács ez, Mária fia, Jakab, József, Júdás és Simon testvére? S
ugye, nővérei is itt élnek közöttünk? És megbotránkoztak rajta. Jézus erre
megjegyezte: A prófétának csak hazájában, rokonai körében, a saját házában
nincs becsülete. S nem is tehetett ott csodát, csupán néhány beteget gyógyított
meg kézrátétellel. Maga is csodálkozott hitetlenségükön” (Mk 6,1-6)
Amikor Jézus halálra ítélve, keresztre feszítve kínlódott a Golgotán,
egyetlen tanítványa, segítő asszonya és ismerőse sem hitte már el, hogy
az Isten Fia, csak az Édesanyja maradt töretlen hitű hős! Jézus és Édesanyja
húsvéti találkozásáról nem szól az evangélium. A jámbor asszonyok ’jókor
reggel’ pironkodva cipelik a halotti kenetet, amiből egy cseppet sem mertek
vagy akartak nagypénteken a kihülő drága testre rádörzsölni, de az élő Jézus
mégis engedi átkarolni lábát és bőven hull rájuk a boldog húsvéti kegyelem. Az
apostolok a legkiábrándultabbak: a krisztusi üzenetre csak legyintenek:
feltámadt? Asszonylocsogás! Jézus így csak este lépi át rejtekhelyük küszöbét,
de a köszöntő szava nem vádol, hanem felmérhetetlen boldogságot ontogat, amely
elég lesz minden megtérőnek, hogy a kézzel érintés, a szemmel rögzítés elég
lehet a világ végéig minden megtérő ember újjászületéséhez, ahogy az ősök
örökre érvényesen megfogalmazták a kegyelem útját: „nihil est in intellectu,
nisi prius fufrit in sensu”(„semmi sincs az értelemben, hacsak előbb nem volt
meg érzékünkben”) És a Szűzanya? Az Egyház úgy érzi, hogy mondani sem kell: Aki
az angyali üdvözlettől Szolgálóleánya lett az Atyának, és az is maradt a sok
szenvedésben is, álmatlan várja a mindeneket megváltó Szent fiát. Ez a hajnal
éppen olyan, mint a születése Betlehemben: az Édesanya titka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése