Jézus nem azért jött, hogy ilyen vagy olyan képet
fessen a túlvilágról, és fantáziánkat megmozgató színes vonásokkal ecsetelje,
milyen lesz odaát, hanem azért, hogy megmutassa, hogyan lehet az üdvösségre
eljutni. Ezért a kíváncsiskodó kérdésekre nem válaszolt, a földies logikába őt
belevinni igyekvő kérésekről tudomást sem vett, amikor viszont arról
érdeklődött valaki, hogy mit kell tennie, hogy elnyerje az üdvösséget, habozás
nélkül megadta a személyre szóló és egyértelmű választ – más kérdés, hogy ezt
meghallva a gazdag ifjú például leverten távozott, mert az Úr által támasztott követelmény
teljesíthetetlennek tűnt számára.
Nincs fontosabb, mindannyiunk életét közvetlenebbül
érintő téma, mint az üdvösségünk, de csak az van tisztában a jelentőségével,
aki már megtapasztalta, milyen az, amikor a kárhozat örvényei húzzák lefelé.
Olyan ez, mint egy tűzvész vagy baleset alkalmával, amikor azok, akik
életveszélyben vannak, nem azt kérdezgetik a segítségükre siető mentőktől, hogy
tessék mondani, előreláthatólag hányan fognak megmenekülni… Jézus tehát nem
válaszol a kérdésre, helyette egy ijesztő szót mond: „Agonidzeszte...” Nem
egyszerű törekvésről, jámbor igyekezetről beszél, hanem agóniát, haláltusát
emleget, amelynek árán lehet csak üdvösségre jutni. Mert az életre mindig szűk
kapu vezet. A testi életre is a születéskor, a szabadságra is, az erkölcsi
tisztaságra és a teljes mélységükben felvállalt emberi szeretetkapcsolatokra
is. Ezek mind tágabb világok, ha tetszik, túlvilágok az előző világhoz képest,
melybe csak mintegy halálfélelemmel, agonizálva lehet eljutni.
Urunk Jézus, óvj meg bennünket attól, hogy puszta
kíváncsiságból vagy ami még rosszabb, önigazolás gyanánt tegyünk fel kérdéseket
az üdvösséggel kapcsolatban. Segíts kegyelmeddel, hogy legyen bennünk bátorság
annak a keserves, mégis mindennél kívánatosabb kínnak az elviselésére, amely
nélkül nem tudnánk megszületni Isten számára, megszületni az üdvösségre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése