Úgy
bizony! A belülről fakadó tisztaság teszi tisztává minden tettemet! Nem pedig
azok a liturgikus és tanult – így mesterséges – szokások. Pál sem ezekre
gondol, ebben bizonyos vagyok! Amikor Pál azt mondja, hogy „legyetek
állhatatosak, és őrizzétek szilárdan a hagyományokat, amelyeket akár élőszó,
akár levelünk útján tanultatok”, biztos, hogy nem a zsidóság hagyományaira
gondol, melyek már torzult, rosszul beidegződött, farizeusi lelkülettel
rárakódott hagyományai a népnek. Hiszen mondja is, hogy arra gondol, amit
tőlük, Krisztus követőktől hallhattak, és ismerhettek meg. Mert Jézus nem új
parancsot hozott el a világba, de új stílust, új módszert, új tartalmat
mindennek, ahhoz, ami fontos volt a törvényből.
Azt
hiszem, hogy ezek azok a dolgok, melyeknek időről időre, a történelem során
kell, hogy újra értelmezést nyerjenek. Nem mindegy az, hogy mihez ragaszkodunk,
és mi az, amit el kell engednünk. Mi magunk sem vagyunk állandósultak, még az
anyagi mivoltunkban sem, hát akkor, miért ne lehetnénk szabadak – ez az
állandóan, hét évente teljesen kicserélődő sejtállomány – a Léleknek, mely
szellemében mindig a megújulás, az újra teremtés, a teljességre törekvés
záloga? De mégis, örök, és állandó a Szeretet; mely állandóság, a késztetés
arra, hogy megújítsa azt, ami kiüresedett, újjá teremteni képes lehessen az
életet. És, mert újjá teremteni képes, a megújulás hordozza a szentséget, a
tisztaságot, mely érték, egyben az értékállóság biztosítéka! Méltóság, a
Teljesség maga!
Mert
lássuk, hogy mindig van új tavasz, új születés, új szerelem. Melyből
forrásozik, az, ami tisztaság, szüzesség, az újabb lehetőség arra, hogy ami a
télben el kellett, hogy haljon, az a tavaszban megújulhasson. Újra kezdés
lehetősége, a remény, a hit megerősödése, a szeretetre való lehetőség.
Tegnap
már elmélkedtem arról, hogy mennyire tévedése az embernek az, ha külső
tekintélyre bízza azt az ént, akit még önmagam sem ismerek, és aki még önmaga
sincs szinkronban Istennel. Lám, Jézus azt mondja: „Tisztítsd meg előbb a pohár
belsejét, hogy a külseje is tiszta legyen!” Vagyis, a lelki embernek belülről
kell építkeznie, hogy Isten templomává legyen, lehessen. Erre pedig, még a XXI.
század emberének sincs más módja, eszköze, mint az, ami a tesszaloniki híveknek
volt: amit az apostoloktól, és Páltól ránk maradt, „élőszó”, és „levelük útján”
tudhatunk!
Sőt,
azt ki merem jelenteni, és óvatosságot követel tőlünk, maga az Isten szeretete
mondatja ezt velem, hogy ahogy távolodunk a történelemben Krisztus
eljövetelétől, és egyúttal közelítünk második eljöveteléhez, annál inkább kell
vissza-vissza térni ahhoz, ami írva van!
Kedves
játék az, amikor sorba állunk, elölről kezdve fülbe súgunk egymásnak valamit,
majd meghallgatjuk az utolsót, hogy mit hallott meg abból, amit az első
mondott. Egészen mást, az eredetitől idegen dolog lesz az, amit az utolsó
közölni fog velünk. Miért lenne ez másképpen Krisztus tanítása esetében? A
személyes, a Lélekben személyes Istenkapcsolatot nem pótolhatja semmi! Én
vagyok, aki vagyok, engem szült a világba az Isten, az Ő lelkével személyessé,
számára személyessé, és nem a másik ember személyességévé! Mi mindannyian
felszenteltek vagyunk, akik a keresztségben újjá lettünk teremtve! Hiszem ezt,
élem ezt? Vagy másnak az életét próbálom élni, mert nincs elég hitem abban,
hogy Isten a maga személyességéből teremtette meg az én személyemet? Na persze,
ez akkor válik Isten személyiségű személlyé, ha Istenben vagyok, és
istenismeretemet nem váltom fel valamilyen torzóra, amit magam formálok, a
magam képére – torz, ismeretlen, mert nem fáradozom azon, hogy Istenben fel- és
megismerjem magam - elhagyva Istennel közösségemet. Nincs más szabály, Isten a
szabály!
Tudomásul
véve azt, hogy hiába mondják, hogy forró az a kályha, de megfogom, és megégetem
magam, mert tudomást kell szereznem, a magam tapasztalására van szükség ahhoz,
hogy értsem mi az, hogy forró, hogy éget! És az életünk szüntelen tanulás, míg
meg nem értem, mi az a mozgástér, ami engem a teljességre vezethet el. Ha nem
megyek végig a magam belső útján, soha nem fogok eljutni a magam teljességére.
Ezt helyettem senki sem járhatja be, ezt a belső utat! Ez a felnőtt lét: hogy
vállalom tetteim következményét. Azt, hogy megégetem magam, azt, hogy elesem,
azt, hogy összetöröm magam, azt, hogy elválok, azt, hogy újra kezdem, újra
próbálom, … Isten az, aki fel fog emelni, és át fog segíteni a végső
akadályomon, és meg fogja kérdezni, hogy nos, mit tanultál meg, mire jöttél rá,
mit értettél meg a szerzett sebeidből, sérüléseidből? Megértetted, hogy én
vagyok a Te Istened? Hogy rám kell bízni magad, mert nincs más!
„Lássátok
be, hogy én vagyok egyedül s nincs más Isten rajtam kívül: én ölök és én
éltetek, sebesítek és gyógyítok s nincs, aki kezemből kiszabadíthasson!” [MTörv
32,39] Mert Isten az, aki mindent a javamra képes fordítani! Még a bűnömet is,
ha Rá bízom magam! Így szólít az Úr: „Én vagyok az Úr, a te Istened, aki
tanítalak téged, hogy hasznodra váljék, aki vezetlek az úton, amelyen járnod
kell.” [Iz 48,17]
Csak
értenem kell szavadat Istenem, aki szólítasz, és szólsz hozzám, mert Te, engem,
magadénak ismersz! Legyen rajtam szavad, és tanításod a kegyelem kiáradása,
melyet felfoghatok, és mely élettel ajándékoz meg engem! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése