A 37. Rimini Meeting negyedik napja
Augusztus 19. és 25. között tartják idén a „Népek közötti barátságért” mottóval meghirdetett nemzetközi találkozót, a Rimini Meetinget. Az esemény negyedik napjáról Varga János, a bécsi Collegium Pazmanianum rektora számolt be szerkesztőségünknek.
A vallások közötti párbeszéd jegyében két találkozóra
is sor került a rendezvény negyedik napján, augusztus 22-én, hétfőn.
Az
iszlám Európában
A
beszélgetésen Aziz Hasanović, Horvátország nagymuftija és Wael Farouq, a
Milánói Katolikus Egyetem egyiptomi származású arabnyelv-professzora vett
részt.
Aziz
Hasanović, aki a srebrenicai mészárlás során harminchat hozzátartozóját
veszítette el, 1992 óta él Horvátországban. A béke követeként látogatta meg
Ferenc pápát és lépett fel a keresztények érdekében tizennyolc muszlim többségű
országban.
„Te
érték vagy számomra” – ez a legszebb
mondat, amit ebben az évben hallottam – fogalmazott. – Mert amikor magamat
látom a másikban, akkor békét viszek mindenhová.
Aziz
Hasanović elítélte az iszlám nevében elkövetett bűncselekményeket,
különösen Jacques Hamel francia lelkipásztor nemrég történt kegyetlen
meggyilkolását. Mint elmondta: állandó félelemben élünk, nem tudván, hogy
mennyi bűnt követnek még el a vallásra hivatkozva ezek az eszüket vesztett
emberek.
A
probléma nem az iszlámban van, hanem néhány lelkiismeretlen muszlimban, akik
olyasmit tesznek, ami egyértelműen nem megengedett – jelentette ki
a nagymufti, aki szerint a horvát modell a követendő: Horvátországban több
mint száz éve elismert, egyenjogú vallás az iszlám. Ez az egyetlen balkáni
ország, amely nem adott terroristát az Iszlám Államnak.
Mint
elmondta, optimista, de szomorú a háborúk, az erőszak miatt, mert a helyzet
rendkívül bonyolult.
Fontos
a kultúra és a nevelés, hogy mindenki képes legyen megkülönböztetni az
igazságot a hamisságtól, és így védve legyen a manipulációtól és a
kihasználástól. Allah, Isten békéje legyen veletek, irgalom és áldás! – zárta
beszédét Aziz Hasanović.
„Te
érték vagy számomra” – idézte a
találkozó mottóját Wael Farouq is. – Nem mások jelentenek értéket,
általánosságban, hanem TE! Amikor azt mondjuk: mások, az közhely, akkor
bezárjuk őket az előítéleteinkbe.
Az
egyiptomi származású professzor szenvedélyes beszédében különbséget tett az
iszlám – amely egy vallás – és az iszlamizmus között – amely egy ideológia.
Minden válhat ideológiává – fogalmazott – a szeretet
is. Ha a szeretet formája fontosabb a személynél, akkor ideológiává válik. Ha a
vallásosság, a hagyomány fontosabb a személynél, akkor a vallás is ideológiává
válik. Csakis az ideológia az, amelynek nevében az ember meg tudja gyilkolni a
másikat és önmagát. Ez az ideológia a legnagyobb kihívás ma számunkra.
Megtenni
Mennyei Atyánk akaratát – a zsidók és keresztények közötti partnerség felé
Ez a
címe annak a nyilatkozatnak, amelyet huszonnyolc rabbi adott ki tavaly
decemberben. Ennek jegyében ült egy asztalhoz Eugene B. Korn rabbi, az izraeli
Zsidó–keresztény Együttműködési Központ igazgatója és Ignacio Carbajosa Pérez
ószövetségi biblikus professzor.
A
dokumentum kijelenti: „A kereszténység nem egy történelmi tévedés, hanem Isten
tervének része.”
A
moderátor, Alberto Savorana, a Comunione e Liberazione lelkiségi mozgalom
szóvivője a Nostra aetate zsinati dokumentumból indult ki, és
hangsúlyozta: az azóta eltelt idő igazolta, hogy minkét félben ott a vágy a
közeledésre. Felidézte Don Giussani alakját, aki mindig is javasolta a gazdag
zsidó hagyomány megismerését a kereszténység teljes megértéséhez.
Korn
rabbi felidézte, hogy a II. vatikáni zsinat előtt igen negatív érzések voltak a
zsidóságban a katolikus egyházzal szemben. Ezért volt ötven évre szükség egy
ilyen nyilatkozat kiadásához. Hangsúlyozta azonban: több az, ami összeköt
bennünket, mint ami szétválaszt. A felebarát szolgálata, a szeretet, a család,
az élet szentsége, a béke olyan értékek, amelyekben osztozunk.
Carbajosa
Pérez ószövetségi biblikus professzor felidézte azokat a teológiatörténeti
előzményeket – Gioachino da Fiore, majd az Aquinói Szent Tamás utáni
posztskolasztikusok, majd Lessing és Harnack munkásságát –, amelyek antiszemita
hozzáálláshoz vezettek.
De
kezdetben nem így volt – tette hozzá a professzor, s utalt Szent Pál apostol
rómaiakhoz írt levelére, annak 9–11. fejezetére, majd idézte XI. Piusz pápa
1937-es enciklikáját, amely állást foglalt a náci ideológia ellen és Isten
szavai káromlásának minősítette az Ószövetség elvetését.
Feladatunk:
visszatérni a közös gyökerekhez, a zsidók és keresztények közötti misszióhoz,
hogy Isten terve ismertté váljék a világban – hangsúlyozta a spanyol teológus.
A két előadó egyetértett abban, hogy a vallások nem
okai a háborúnak, az erőszaknak, hanem a megoldás részei: elő kell segítenünk,
hogy a vallások legyőzzék a bálványimádást, és így Istennek helyet adjunk a
földön. Egy vallás csak akkor lesz erőszakos, ha ideológiává válik.
Quo
vadis, Europa? – Merre tart Európa?
E
kérdés kapcsán folytatott párbeszédet két jogászprofesszor: Enzo Moavero
Milanesi, a római LUISS Guido Carli Egyetem tanára és Joseph H. H. Weiler, az
Európai Egyetemi Intézet elnöke. A következő témák kerültek szóba: migráció,
Nagy-Britannia kiválása az EU-ból, az európai identitás jellemzői, a fiatalok,
az új nemzedék európaisága.
Weiler
kiemelte, alapvetően nem migrációs válság van Európában, hanem demográfiai
válság, lelki krízis. Hiszen a drámaian alacsony népességi mutatók már jóval a
gazdasági válság előtt jelentkeztek.
Ez nem
az európai politikusok, a kormányok vagy nemzetközi szervezetek hibája, hanem a
„mi bűnünk” – fogalmazott az Amerikából származó, jelenleg Olaszországban élő
professzor, akinek öt gyermeke van.
Milanesi
kijelentette: a mai vezető politikusok nagy része nem vezető, hiányzik a
felelősségvállalás, a koncepció, ami az ’50-es évek nemzedékében még megvolt,
amikor létrejött az Európai Unió.
A
dialógus résztvevői arra a közös álláspontra jutottak, hogy Európa
identitásának lényegét az Athén–Jeruzsálem–Róma hármassal lehet leírni. A
görög, a zsidó-keresztény hagyományok, valamint mindaz, amit a Római Birodalom
adott, ezek a kapcsolatokat lehetővé tevő úthálózat és a jog – tette hozzá az
olasz professzor.
Mi az, amire szüksége van az új nemzedéknek?
Biztonságra, munkalehetőségre, tartalékképzésre... összességében több bizalomra
– mutatott rá Enzo Moavero Milanesi. Joseph H. H. Weiler a gazdasági és
személyes szabadságjogokat emelte ki, hangsúlyozva: az igazi kihívás, hogy
megtanítsuk, mit kezdjenek a fiatalok a szabadsággal, amely nem cél, hanem
eszköz. A jog biztosítja a szabadságot, de nem rendelkezhet a nagyvonalúságról
és az irgalomról.
Hidak
vagy falak? – Európa jövője
Ez
volt a témája Angelino Alfano olasz és Thomas de Maizière német belügyminiszter
beszélgetésének.
De
Maizière kifejtette: a migránskérdéshez két módon lehet közelíteni, értelemmel
vagy szívvel, de egyiket sem szabad a másik elé helyezni.
Alfano
hangsúlyozta: amit az Európai Unió az elmúlt évtizedekben adott, az a béke és a
jólét. „Ez nem a mi érdemünk, de meg kell őriznünk, sőt tovább kell adnunk
gyermekeinknek. Felelősség és szolidaritás, biztonság és ugyanakkor befogadás –
ezek között kell egyensúlyt tartani. Nulla kockázat nem létezik, de
Olaszország biztonságos ország, mert jó magot vetettünk. Ha az intolerancia
magját vetjük el, abból erőszak hajt ki, ha a párbeszéd és befogadás magját,
akkor biztonságot aratunk.”
A menekültkérdésben
teljes az egyetértés Németország és Olaszország között – mondta az olasz
belügyminiszter. Dicsérte a német kormány áldozatvállalását és Merkel kancellár
hozzáállását a problémához. Hangoztatta: „A történelem jó oldalán állunk.”
Megosztotta személyes élményét, amikor gyermekkora helyszínére úgy kellett már
belügyminiszterként visszatérnie, hogy Lampedusa repülőterén több mint 300
holttesttel szembesült. Ahogy fogalmazott: „Korlátaim tudatában akkor
megfogadtam, hogy politikusként és olasz állampolgárként a jövőben mindent meg
fogok tenni, hogy ne kelljen többé ilyen szörnyűséget látnunk.”
A
közel másfél millió főt számláló olaszországi muszlim közösség elismerésével
kapcsolatban a belügyminiszter elmondta: állami részről a vallásszabadságot
elismerik, mert az mindenkinek alapvető joga, de a gyűlöletkeltő beszédekre,
prédikációkra nemet kell mondani.
De
Maizière kiemelte: a tolerancia alapvetően fontos része a szabadságnak, de
Németország a történelméből azt tanulta, hogy a toleranciának is van határa: az
intoleranciával szemben nincs tolerancia. Kijelentette: akiknek védelemre van
szükségük, megkapják, de akik csak azért jönnek Németországba, hogy
életkörülményeiket javítsák, nem maradhatnak.
A
német belügyminiszter sportból vett hasonlattal a jelenlegi Európai Uniót olyan
kenuhoz hasonlította, amelyben erős, tehetséges emberek ülnek, de nem egységes
ütemben eveznek.
A
beszélgetés során, amelyet a felek hasznosnak neveztek, szó volt még a
burkaviselésről, a beilleszkedéshez szükséges kötelező nyelvoktatásról,
képzésről, a munkavállalásról, a menekültek Európában való igazságos
elosztásáról, valamint a Törökországgal vagy Líbiával kötendő egyezményről.
A negyedik nap estéjén a Shakespeare utolsó fennmaradt drámakézirata
alapján színpadra állított, Morus Tamásról szóló előadást tekinthették meg az érdeklődők.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése