Az Irgalmasság Szent Éve 311.
Mennybe
vitt Szűzanya
Már VIII. század közepétől, Damascusi Szent János egyházatya írásából
tudjuk, hogy Mária elalvása = Dormitio Mariae címen egyházi ünnepe volt. Ezt a
latin Egyházban Assumptio Mariae-nek, vagyis Mária fölvételének nevezzük. Ez az
ünnep két titkot is hirdet: az Úr a Szűzanyát testével együtt vitte a
mennyországba, és a Világmindenség Királynőjévé koronázta. A X. századból
értékes írásos emlékünk van a mennyben élő Szűzanyáról. Géza magyar fejedelem
nyugtalankodott a fejedelmi hatalom jövője miatt, mivel nem volt fia. Ekkor
álmában egy gyönyörű Úrnő jelent meg mennyei fényben ragyogva, égi
udvartartással kísérve. „Én vagyok Mária, annak a Jézusnak Édesanyja, akiről
már sokat beszéltek neked a keresztény papok.” Mint túlvilági hatalom birtokosa
ígérte meg, hogy a fejedelemnek fia születik, királyi hatalma lesz, sok jót
tesz Jézus kedvéért, ezért királynői hatalmával örökre védelmébe fogadja a
magyar népet. Géza fejedelem fia, I. István király, Mária mennybevitelének
ünnepére, minden év augusztus 15-ére országa népét nemzeti zarándoklásra hívta
Székesfehérvárra. 1038. augusztus 14-én végrendeletben neki ajándékozta egész
országát. A Római Katolikus Anyaszentegyház a Szűzanya testben történt mennybe
vételét végleges, tekintéllyel megerősített tanításként, dogmaként akarta
meghatározni. Ezért XII. Pius pápa 1948-ban elrendelte, hogy minden katolikus
püspök és szerzetes főelöljáró tartson vizsgálatot: „Vajon ti, Tisztelendő
Testvérek, kiváló bölcsességetekkel és okosan úgy vélitek-e, hogy a Boldogságos
Szűz Mennybevételét elő lehet-e adni, mint a hit dogmáját és meg lehet-e
határozni, és vajon ti, papjaitokkal és népetekkel együtt elfogadjátok-e?” (AAS
42/1950) Miért volt szükség erre a körkérdésre? Azért, mert minden katolikus
egyházi tanítás a kinyilatkoztatásra támaszkodik, a Katolikus Egyház
Tanítóhivatala arra kapott megbízatást Jézustól, hogy a Szentlélek
irányításával Isten kinyilatkoztatott igéjét, hirdesse és magyarázza
tévedhetetlenül. A Szentírás és a Szenthagyomány a kinyilatkoztatás két
forrása. A mennybevétel tanítása nincs benne, a Szentírásban, de a
Szenthagyományban igen, hiszen ennek utolsó lejegyzője a Keleti Egyházban
Damascus-i Szent János. Viszont a Szentatya minden kétséget ki akart zárni,
ezért kérte az élő Egyház egyetemes véleményét. A püspökök mindkét kérdésre
szinte matematikai egyöntetűséggel nyilvánították egyetértésüket. Az Egyház
rendes Tanítóhivatalának ilyen egyetemes megegyezéséből biztos és szilárd érv
meríthető annak bizonyítására, hogy a Szűz Mennybevétele Isten által
kinyilatkoztatott igazság, mert az egyetemes egyház nem tévedhet, a Szűz
testére is kiterjedő megdicsőülése, pedig máshonnan, mint a kinyilatkoztatásból
nem ismerhető meg, minthogy olyan tényről van szó, amelyet sem érzéki
tapasztalattal, sem puszta emberi értelem útján nem lehet megismerni. Ha tehát
az Egyház egyöntetű egyetértéssel tartja Mária mennybevételét, (minden püspök
papságával és népével, amihez a pápa hozzájárul), akkor ennek Istentől
kinyilatkoztatott igazságnak, kell lennie még akkor is, ha nem lenne világos,
hogy hol és hogy van meg ez a kinyilatkoztatásban. A hit szabálya ugyanis az
Egyházi Tanítóhivatal, ami nem pusztán emberi igyekezeten alapszik, hanem a Szentlélek
vezéreli a hitletétemény őrzésében, megóvásában és magyarázatában.” (Takács
József Dogmatika, 631) 1950. november 1-én elhangzott XII. Pius pápa ajkáról:
„kijelentjük, nyilatkozzuk és meghatározzuk, hogy isteni kinyilatkozás
hittétele az, hogy a Szeplőtelen Istenszülő, mindenkor Szűz Mária, földi
életének végén, fölvétetett testével és lelkével a mennyei dicsőségbe” (D 3032)
Az Egyház tehát nyitva hagyja azt a kérdést, hogy Mária meghalt-e és rögtön
feltámadt, vagy halál nélkül vitetett a mennyországba. A Szeplőtelen Fogantatás
erre módot adna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése