Erdő Péter bíboros vezércikke a CCEE éves beszámolójában
Az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa (CCEE) október 6–9-ig tartó monacói ülésén fejezi be küldetését a testület elnökeként Erdő Péter bíboros, aki két cikluson, tíz éven át vezette a testületet. Ez alkalomból jelent meg vezércikke a CCEE hivatalos éves beszámolójában, a Litterae Communionisban.
Teréz
anya szentté avatása ünnep volt a világegyház számára, de különösen az
Egyháznak Európában. A berlini fal leomlása 1989-ben sok európai ember számára
jelentett örömöt. A katolikusok is elmondhatták: „végre, az Egyház Európában
mindkét tüdejével lélegezhet, azok nélkül a mesterséges akadályok nélkül,
amelyeket évtizedekkel korábban a hatalom logikája szerint emeltek ennek a
világnak a hatalmasai.” Ebben az időben határozta el Szent II. János Pál pápa,
hogy összehívja a Püspöki Szinódus első, Európáról tárgyaló rendkívüli ülését,
amely végül 1991 végén valósult meg.
A
kontinens püspökei közötti első, immár szabad találkozásokból mély benyomást
keltő kép rajzolódott ki emberi, keresztény és pasztorális szinten. Néhány
keleti katolikus egyházat mindaddig teljesen elnyomott a világi hatalom, de
több latin és keleti katolikus közösség élete is korlátozva volt: például több
olyan ország is létezett, ahol a Püspöki Konferencia meg sem alakulhatott, és a
hívők több helyen elnyomatásban, diszkriminációtól sújtottan éltek.
Ebben
a tekintetben kiemelkedik Albánia, ahol a terror még keményebb volt, és ahol a
kommunista hatalom betiltott minden vallásos tevékenységet, és elnyomott minden
egyházat és vallási közösséget. Ebből a hivatalosan „ateista” országból
érkezett a szörnyű hír egy pap mártírhaláláról, akit halálra ítéltek és
kivégeztek egy gyermek megkeresztelésének ténye miatt. És éppen ehhez az albán
néphez tartozott Teréz anya, a keresztény jótékonyság bajnoka, egy európai nő,
szerzetesnővér, aki tökéletesen beszélte a hősies jótékonyság nyelvét, azt a
nyelvet, amely érthetővé teszi a keresztény üzenetet minden kontinensen.
A
földrész két fele között nem csupán anyagi, hanem inkább szellemi természetű
ajándékok cseréje folyt, s ez kezdetben illúziókat is keltett, de hozzájárult
ahhoz, hogy elmélyüljön a katolikus élet az egész földrészen. Nyugat-Európában
egyesek szinte attól féltek, hogy az európai társadalmak klerikalizálódni
fognak, ami egyáltalán nem következett be. Egyes egyházi struktúrák
újjászületése Kelet-Európában egyszerre ment végbe ezeknek a társadalmaknak az
elvilágiasodásával, amelyek gyakran még a nyugati társadalmaknál is
szekularizáltabbak voltak a hivatalos ateizmus alatt eltöltött hosszú időszak
hatására. A nem régen felszabadult népek kultúrájának és társadalmi
struktúrájának újjáélesztése során, a társadalom egészének kriminalizálódását
is elkerülendő, a politika igyekezett visszahozni a korábbi évtizedek során
szinte teljesen lerombolt kulturális örökség értékeit. Így kezdte újra
felfedezni a keresztény kultúra értékeit és néha talán magának a hitnek az
értékeit is. Azok a hívők viszont, akik az elmúlt korszakban hűek maradtak sok
szenvedés árán is, igyekeztek kifejezésre juttatni legmélyebb és hiteles
tapasztalataikat. Az ő hangjuk gyakran utat talált a Nyugaton élő keresztények
szívéig.
1999-ben
zajlott a Püspöki Szinódus Európáról szóló második rendkívüli ülésszaka. Szent
II. János Pál pápa a szinódus utáni Ecclesia in Europa kezdetű
apostoli buzdításában a középpontba az Egyházában élő Jézus Krisztust
állította, mint a remény forrását Európa számára. Már a téma e megválasztásából
is kirajzolódott a nyugalmasabb és békésebb Európa képe, amely azonban annak
ellenére, hogy sok helyen kiteljesedett a jólét és kevesek számára ugyan, de
lehetőség nyílt akár a luxus szintű életszínvonalra is, kezdett szomorú hellyé
válni, egyre inkább szem elől tévesztette az élet értelmét és értékét.
Európának reményre van szüksége. Ezért van alapvető szüksége Krisztusra. Az
Egyház küldetése pedig abban áll, hogy felkínálja, bemutassa Krisztust és
tanúságot tegyen róla, mint a remény forrásáról mindenki számára.
Amikor
tíz évvel ezelőtt Szentpéterváron a CCEE (Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa)
általános közgyűlése Kelet-Európából választott elnökéül egy püspököt,
nyilvánvalóvá vált a szándék, hogy elő kívánta segíteni ezzel a
hittapasztalatok, egyházi élet és testvéri osztozás terén a tapasztalatok
cseréjét mindenki között az Atlanti-óceántól az Urálig és azon túl, a
Csendes-óceánig, hiszen az Orosz Püspöki Konferencia azokat a katolikus
közösségeket is képviseli, amelyek az ország ázsiai felében laknak.
A
rákövetkező évek munkája során szembenézhettünk a keresztény élet gyakorlatában
felmerülő ökumenikus együttműködés kérdéseivel, különösen a III. Európai
Ökumenikus Találkozó alkalmával Nagyszebenben (Románia), de hasonlóképpen közös
intézményes munkánk során is, amelyet a KEK-kel (Konferenz Europäischer
Kirchen; Európai Egyházak Konferenciája – a szerk.) együtt végzünk a
Közös Bizottságunkban és más formákban. További lépést tettünk ugyanebben az
irányban az Európai Katolikus–Ortodox Fórum létrehívásával, amely keretet ad az
erkölcsteológiai és társadalmi tanításbeli kérdések elmélyítésének, hogy
közösen tehessünk ezen a téren tanúságot a mai társadalomban. Különösen nagy
öröm számunkra, hogy ezeken a megbeszéléseken a CCEE és a Szentszék képviselőin
kívül részt vesznek Európa valamennyi ortodox egyházának püspökei és szakértői.
Az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának legjobb hagyományait követve
igyekszünk kapcsolatot tartani olyan személyekkel és szervezetekkel is, akik és
amelyek felelősek földrészünk közéletéért. Ezeknek a kapcsolatoknak kiemelkedő
ünnepi pillanata volt, amikor 2014 novemberében Ferenc pápa tartott
feledhetetlen beszédet Strasbourgban az Európa Tanács előtt, amelyben a CCEE-t
is arra buzdította, hogy továbbra is kínálja föl és mutassa fel értékként a
keresztény értékeket ezen a szinten is.
Ez a
munka meghatározott kérdésekben egészen pontos akciókat is megkíván. Múlt
júniusban például konferenciát szervezhettünk az Európa Tanács védnöksége alatt
a börtönben fogvatartottak radikalizációjának témájáról.
A CCEE
nem döntéshozó szerv, és nincsen a földrészen hierarchikus tekintélye sem.
Hivatása abban áll, hogy segítse a püspökök közötti párbeszédet és eszmecserét
Európában. Ez a cél főként a bizottságok munkájában válik valóra, amelybe a
különböző püspöki konferenciák tagokat delegálnak. Így tudtuk megszervezni a
COMECE-vel együttműködésben az Európai Katolikus Társadalmi Napokat (2014).
2017
márciusában Barcelonában tartunk szimpóziumot a fiatalok segítéséről, ahol
jelen lesznek az ifjúsági, az iskolai pasztoráció, a hittanítás, az egyetemi és
a hivatáspasztoráció képviselői. Már ebben az évben zajlott az előkészítő munka
a különböző szekciók találkozói formájában.
Mindazok
közülünk, akik jelen voltak Krakkóban az Ifjúsági Világtalálkozón, bizonyára
emlékeznek Ferenc pápa szavaira, aki arra szólított fel bennünket, hogy keljünk
fel a kényelmes fotelokból és induljunk el a másik ember felé. Ez az európai
ifjúsági pasztoráció egyik központi problémája, hiszen nem lázongó ifjúságot
látunk magunk előtt, hanem olyan fiatalokkal találkozunk, akiket az önzés, a
tétlenség, az individualizmus és a magány fenyeget.
A
2014-es és 2015-ös Püspöki Szinódusok, valamit az Amoris Laetitia
apostoli buzdítás után nyilvánvaló a katolikus közösségek jelentősége, főként a
családközösségeké, a fiatalok befogadásában és segítésében, akiknek meg kell
hozniuk életük fontos döntéseit és túl kell lépniük bizonyos nehézségeken.
Sajátos erőfeszítésekre van szükségünk ahhoz, hogy a különböző társadalmi
csoportokhoz tartozó fiatalok megtalálják a helyüket ezekben a közösségekben.
A
jelenlegi migrációs folyamat továbbra is nagy kihívást jelent az európai
katolikusok számára. Amiben mindenütt egyek vagyunk és osztozunk, az a
karitatív munka, amellyel a szükséget szenvedők segítségére sietünk. Fontos,
hogy a különböző országok püspökei és katolikus hívei tapasztalatot
cserélhessenek ezen a területen is, a kölcsönös tisztelet jegyében, amely
mélyen keresztény magatartás: előbb meghallgatjuk a másikat, mielőtt
megítélnénk, és a másiktól tanulni akarunk, nem pedig kioktatni a másikat. Igen
tanulságos látnunk, hogy ugyanabból a hitbeli elkötelezettségből kiindulva az
Európa közepén és szélein élő katolikusok miképpen találják meg az irgalmasság
és a keresztény szeretet legmegfelelőbb útjait. Erőnk ugyanis Krisztus
személyéből származik, tanításából és kegyelméből. Ő mutatja meg a helyes
válaszokat a sajátos és a közös kihívásokra.
Jézus Krisztust igen közel éreztük magunkhoz legutolsó teljes
közgyűlésünkön, amelyet a Szentföldön tartottunk. Ez a látogatás alkalmat
szolgáltatott nekünk, hogy kifejezzük közelségünket a közel-keleti
keresztényekkel és a választott néppel is, amellyel elválaszthatatlanul össze
vagyunk kötve pontosan Jézus Krisztus személye által, aki Mesterünk és Urunk.
Támogatását és áldását kérjük a püspökök, valamennyi keresztény és Európa
minden lakosának testvéri együttműködésére.Erdő Péter bíboros,
esztergom-budapesti érsek,
a CCEE elnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése