Ferenc pápa homíliája a szentév lezárásakor: Soha ne zárjuk be az irgalmasság és megbocsátás kapuját
Isten
népe körében, örömmel és bizalommal
Legyőzöttnek
látszik, királysága ellentmondásos
Krisztus
a mindenség Királyának az ünnepe megkoronázza a liturgikus évet és az
irgalmasságnak ez a szentévét – kezdte homíliáját Ferenc pápa. Az evangélium
ugyanis Jézus királyságát az üdvösség műve csúcspontjaként mutatja be, méghozzá
meglepő módon: „Isten Fölkentje, a Választott, a Király” hatalom és dicsőség
nélkül jelenik meg: a kereszten, ahol inkább legyőzöttnek látszik, semmint a
győzedelmeskedőnek. Királysága ellentmondásos: trónja a kereszt, koronája
tövisből van, jogara nincs, hanem nádszálat adnak a kezébe, nincs pompázatos
ruhája, köntösétől megfosztották, ujján nem visel csillogó gyűrűt, de a kezét
szögek verték át, nincs kincse, de eladják harminc ezüstért.
Országának
nagysága nem a világ hatalma, hanem Isten szeretete szerint való
Jézus
országa valóban nem ebből a világból való, hanem ahogy Pál apostol mondja a
szentleckében, abban megváltást és megbocsátást találunk. Országának nagysága
nem a világ hatalma, hanem Isten szeretete szerint való, egy olyan szeretet,
mely képes elérni és meggyógyítani minden dolgot. Ezért Jézus szeretete
leszállott egészen közénk, emberi nyomorúságunk közepette lakott, kipróbálta a
legalantasabb állapotunkat is, az igazságtalanságot, az árulást és az
elhagyatottságot. Megtapasztalta a halált, az eltemetést, a poklokat. Éppen ez
indítja a mi Királyunkat a mindenség határai felé, hogy átöleljen minden élőt.
Nem ítél és nem hódít meg bennünket, nem sérti meg a szabadságunkat, hanem utat
tör magának az alázatos szeretetével, mely mindent megbocsát, mindent remél és
mindent elvisel. Csak ez a szeretet győzte le és győzi le továbbra is az
ellenségeinket: a bűnt, a halált és a félelmet.
Tegyük a
mindenség Királyát, a történelem középpontját életünk Urává
Ma
kedves testvéreim, meghirdetjük ezt a különleges győzelmet – folytatta a pápa –
amivel Jézus az idők királya lett, a történelem Ura: a szeretet mindenhatóságával,
mely Isten természete és saját élete, ami soha meg nem szűnik. Örömmel
osztozunk annak a szépségében, hogy ilyen Jézus királyunk van: szeretetének
uralma kegyelemmé alakítja a bűnt, a halált feltámadássá, a félelmet bizalommá.
Csekély dolog lenne azonban Jézust csak a mindenség Királyának és a történelem
középpontjának hinni, anélkül, hogy őt az életünk Urává tennénk: mindez üres
marad, ha nem fogadjuk be őt és uralkodásának a módját személyesen. Segítenek
ebben nekünk azok a személyek, akiket a mai evangélium elénk tár. Jézuson túl
három figura tűnik fel: a bámészkodó tömeg, a kereszt tövében álló csoport és
az egyik megfeszített. A továbbiakban Ferenc pápa e három csoport elemzésével
tárta fel Krisztus királysága titkát.
Mi is
kísértést érezhetünk arra, hogy távolságot vegyünk Jézus királyságától
Az első
csoport a körülálló nép, mely az evangélium szavaival ott állt és bámészkodott:
egy szót sem szól, senki nem lép közelebb. A nép távol marad, hogy lássa, mi
történik. Ugyanaz a nép, mely egykor Jézus körül tolongott, most távolságot
tart tőle. Életkörülményeinkkel és be nem teljesült elvárásainkkal szemben, mi
is kísértést érezhetünk arra, hogy távolságot vegyünk Jézus királyságától, hogy
ne fogadjuk el gyökeréig alázatos szeretetének a botrányát, mely nyugtalanná
teszi az énünket, mert kényelmetlen. Inkább az ablak mellett maradunk,
félreállunk, ahelyett, hogy a felebarátainkhoz közelítenénk. De a szent nép,
melynek Jézus Királya, arra hivatott, hogy az ő konkrét szeretetének az útját,
hogy napról-napra kérdőre vonja magát: mit kér tőlem a szeretet, mire indít
engem? Milyen választ adok Jézusnak az életemmel?
A
legszörnyűbb kísértéssel szemben Jézus nem védekezik, továbbra is szeret és
megbocsát
Van egy
második csoport, mely többféle személyiségből áll: a nép vezetői, a katonák és
a gonosztevő. Mindnyájan kinevetik Jézust. Ugyanazzal a sértéssel fordulnak
hozzá: «Szabadítsd meg magad!» . Ez rosszabb, mint a nép kísértése. Úgy
kísértik meg Jézust, ahogy a Gonosz tette az evangélium kezdetén, mert az
lemond az Isten módjára való uralkodásról, követve a világ logikáját. Szállj le
a keresztről és győzd le az ellenséget! Ha Isten vagy, mutasd meg a hatalmadat
és a felsőbbségedet! Ez egy közvetlen támadás a szeretet ellen: «Szabadítsd meg
magad!», ne másokat, hanem saját magadat. Az én kerekedik felül erejével,
dicsőségével és sikerével. Ez a legszörnyűbb kísértés, az első és az utolsó az
evangéliumban. Jézus pedig ezzel szemben, a maga sajátos módján, nem válaszol
és nem is cselekszik. Nem védekezik, nem próbál meggyőzni, nem érvel a
királysága mellett. Továbbra is szeret, megbocsát, az Atya akarata szerint
állja ki a próbát, abban bízva, hogy a szeretet megtermi a gyümölcsét.
A
szentév arra hív, hogy fedezzük fel Királyunk igazi arcát és az egyház fiatal
és szép arcát
Jézus
királyságának befogadására arra vagyunk hívva, hogy mi is harcoljunk e
megkísértés ellen, tekintetünket szegezzük a Keresztrefeszítettre, hogy mind
hűségesebbek maradhassunk hozzá. Ezzel szemben közülünk is hányan megelégedünk
a világ felkínálta megnyugtató biztonsággal. Hányszor is érezzük a kísértést,
hogy leszálljunk a keresztről. A hatalom és a siker vonzásának az ereje könnyű
és gyors útnak mutatta az evangélium terjesztését, gyorsan megfeledkezve arról,
hogyan is működik az Isten országa. Az irgalmasságnak ez a szentéve arra hívott
minket, hogy felfedezzük a középpontot, hogy visszatérjünk a lényegeshez. Az
irgalmasságnak ez az ideje arra hív minket, hogy a Királyunk igazi arcát
nézzük, amelyik Húsvétkor ragyog fel, hogy fedezzük fel az egyház fiatal és
szép arcát, mely akkor tündököl, amikor befogadó, szabad és hűséges, szegény az
eszközökben és gazdag a szeretetben és missziós. Az irgalmasság, miközben az
evangélium szívébe visz, arra buzdít bennünket, hogy mondjunk le azokról a
szokásainkról, melyek megakadályozhatják Isten Országának a szolgálatát és hogy
a mi irányultságunkat Jézus örök és alázatos királyságában találjuk meg, nem
pedig a mindenkori átmeneti királyságban és változékony hatalomban.
Isten
pedig, alighogy megadjuk neki a lehetőséget, megemlékezik rólunk
Ferenc
pápa végül a harmadik személyiség kapcsán a Jézushoz közeli gonosztevőt
szemlélte, aki arra kéri őt, hogy emlékezzen meg róla, amikor eljön az országa.
Ez az ember, egyszerűen csak Jézust szemlélve, hitt az ő országának. Nem zárult
magába a bajaival és bűneivel, hanem Jézusra tekintett. Kérte, hogy emlékezzék
meg róla és megtapasztalta az Isten irgalmát: Még ma velem leszel a
paradicsomban. Isten pedig, alighogy megadjuk neki a lehetőséget, megemlékezik
rólunk. Kész eltörölni teljesen és mindörökre a bűnt, mert az ő emlékezete nem
rögzíti a megtett rosszat és nem tartja számon az elszenvedett sértést, szemben
a mi emlékezetünkkel. Isten nem emlékszik bűnre, csak ránk, bárkire közülünk,
mint szeretett gyermekeire. És hisz abban, hogy fel tudunk állni.
Soha ne
zárjuk be az irgalmasság és megbocsátás kapuját
Végül
Ferenc pápa arra buzdított, hogy kérjük az Istentől ezt az élő és nyitott
emlékezetet. Kérjük a kegyelmet, hogy soha ne zárjuk be az irgalmasság és megbocsátás
kapuját, hanem mindig tudjunk túllépni a rosszon és a megosztottságon. Bízzunk
mi is, ahogy az Isten teszi azt feltétel nélkül felénk. Mert ha be is zárjuk a
szent kaput, az irgalmasság igazi kapuja nyitva marad számukra, ami pedig
Krisztus Szíve – zárta homíliáját Ferenc pápa Krisztus Király ünnepén.
A
szentmise végén Ferenc pápa kézjegyével látta a „Misericordia et misera”
kezdetű apostoli levelét, mely az irgalmasság jubileum lezárásáról és az egyház
előtt álló közvetlen feladatról szól. Ezt az apostoli levelet hétfőn mutatják
be a sajtónak, de Ferenc pápa már a mise végén jelképesen szétosztott belőle
pár példányt választott személyeknek és csoportoknak, mint Tagle bíborosnak,
aki a világegyház egyik legnagyobb, a manilai egyházmegyének bíboros-érseke.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése