„Isten beeresztett
minket szeretetébe” – Erdő Péter bíboros a konzisztóriumról és a szentévről
Erdő Péter bíboros Vértesaljai Lászlónak, a
Vatikáni Rádió magyar nyelvű adása főszerkesztőjének adott interjút, amelyben többek
között a bíborosi testület új tagjairól és az irgalmasság szentéve hazai
eredményeiről szólt.
– Bíboros úr, Ön részt vett a szombati (november 19-i – a szerk.)
konzisztóriumon. Ferenc pápa három és fél éves szolgálata során ötvenöt
bíborost nevezett ki. Hogyan alakul és formálódik az egyház arculata az új
bíborosok személyisége által?
– Mindenekelőtt Ferenc pápa megválasztása óta
több alkalommal került sor konzisztóriumra, ezek néha előadásokkal is össze
voltak kötve, ahogyan ez a korábbi időben is megtörtént. A legutóbbi alkalommal
az ünnepélyes bíborosi beiktatás és a közös szentmise volt a két programpont.
Összefoglalóan azt lehet mondani, hogy a nem Európából érkező bíborosoknak az
aránya mintha növekedett volna, különösen most, a legutóbbi kinevezések
alkalmával. Ez lehet, hogy a bíborosi testület alakulását is jelzi.
– Ezzel arányosabb jelenlét valósul meg?
– Azt nem tudom, mert az arányosságnak többféle
kritériuma lehet. Szempont lehet, hogy a térképen elhelyezkedve arányos-e, vagy
hogy a katolikusok számának megfelelően súlyozottan arányos-e a bíborosi
testület összetétele. Ezeket a kritériumokat nem feltétlenül kell megtartani,
hiszen a bíborosi testület – mint tudjuk – nem az egyház választott parlamentje,
amelyben a választókerületek arányosságáról lehetne beszélni, hanem a római
egyházat jeleníti meg. Hiszen azáltal válik valaki bíborossá, hogy kap egy
címtemplomot vagy egy diakóniát vagy egy szuburbikárius (Róma környéki – a
szerk.) egyházmegyét, tehát gyakorlatilag a Szentatya maga választja ki
azokat a papokat és püspököket, akiket bíborosként munkatársául meghív.
Ilyen értelemben azt hiszem, hogy a távolabbi
világrészek – Pápua Új-Guineától kezdve Malajzián keresztül – tapasztalatai
gazdagítják a képet. Az pedig már régen, a középkorban is egyike volt a
szempontoknak, hogy a különböző országok és régiók életét, tapasztalatát,
helyzetét értő emberek bekerüljenek a testületbe. A világ nagy, úgyhogy erre
szükség van.
Egy másik jelenség, a nyolcvan év fölötti papok
bíborossá kinevezése, szintén már korábban elkezdődött: II. János Pál több
alkalommal megtette ezt. Ez elsősorban a kinevezettek életművének elismerése
volt. Főleg nagy teológusokat választott be a bíborosok közé, azonban
előfordult olyan is, hogy valaki inkább a lelkipásztori tevékenysége vagy a
személyes tanúságtétele alapján kapta meg ezt a címet. Most például az albán
pap, Ernest Simoni, akinek
megrendítő az életútja: sok évet töltött börtönben, súlyos körülmények között,
és a tanúságtételével azt hiszem, hogy példakép lehet mindenki számára. Tehát
ilyen értelemben a bíborosi kinevezésnek üzenete is volt.
– Jut-e számukra bármilyen szerep a címen túl
az egyház irányításában?
– Attól függ. A nyolcvan éven felülieknek
jogilag meghatározott szerepük természetesen nincsen, viszont a jelképeknek az
ereje is nagyon nagy néha. Fontos dolog az is, hogy a konzisztóriumokon, amikor
hozzászólás és eszmecsere is lehetséges, akkor minden bíboros felszólalhat,
függetlenül attól, hogy hány éves. Ez is értékes hozzájárulást jelent.
A bíborosi testület hangulatára is pozitív hatással
van ez, hiszen minden ilyen kinevezés öröm. Ez az öröm leginkább az úgynevezett
udvariassági látogatások (visita di cortesia) során mutatkozik meg. November
19-én, szombaton délelőtt volt a bíborosi beiktatások sora, délután pedig az
udvariassági látogatás a VI. Pál csarnokban, illetve annak előterében. Ez
újdonság, hiszen korábban a Vatikán területén több helyen fogadták az új
bíborosok a gratulációkat. Jómagam ismertem a nyolcvan év alattiak közül az új
bíborosok több mint felét – részben a szinódusról, részben pedig mert
európaiak, és az európai püspöki testületekből ismertem őket. Az udvariassági
látogatáson találkozhatunk nemcsak magukkal az új bíborosokkal, de a
környezetükkel is, akik kísérik őket, a barátaikkal, a rokonaikkal, a
falubeliekkel, akik eljönnek és gratulálnak, s az ő örömük átragad mindenkire.
Emellett látjuk azt, hogy honnan érkeznek az új bíborosok. Ez is egy fontos
megjelenítése a világegyháznak. Ebben az összefüggésben pedig az ember felfedez
ismerősöket az új bíborosok ismerősei, rokonai között. Néha olyan kapcsolatokat
ismerünk fel, amelyekre addig nem is gondoltunk. Tehát ez is egy gazdagodás.
Minden ilyen udvariassági látogatás után emelkedett hangulatban térünk haza
azzal, hogy gazdagodott az egyház.
– Kiknek örült különösképpen?
– Örültem mindenkinek. Ismétlem, az albán
bíboros úrnak a tanúságtétele miatt, de a többi európai kinevezettnek is,
például Carlos Osoro Sierra madridi érseknek. Neki személyesen is köszönettel
tartozunk, mert október 23-án az Almudenai Miasszonyunk-katedrálisban gyönyörű
emlékmisét mutatott be az ’56-os forradalom és szabadságharc hőseinek és
áldozatainak lelki üdvéért és tiszteletére. Meghívta Cserháti [Ferenc] püspök
urat is, és együtt miséztek, tehát azt hiszem, igen nagy szeretettel veszi körül
a helyi magyar közösséget.
De említhetném Jozef De Kesel
mechelen-brüsszeli érsek urat is, akivel az európai testületekben találkoztunk
vagy az új amerikai bíborosokat, akikkel szintén a családszinódus kapcsán
ismerkedtem meg. Vagy beszélhetnénk a mexikói Carlos Aguiar Retes bíborosról
is, akit szintén megismertem a szinódusi munka során.
Az újonnan felállított Világiak, Család és Élet
Dikasztériuma prefektusa, Kevin Joseph Farrell érsek is már tett kedves
gesztust Magyarország felé, hiszen a közelmúltban volt Budapesten Andrea
Bocelli koncertje a Szent István-bazilikában, amit ők rendeztek. Egyrészt
megköszöntem neki, másrészt elmondtam, hogy rengetegen jelen voltak, ez egy
nagy esemény és öröm volt az egész társadalom számára.
– Ferenc pápa bezárta a szentkaput a Szent
Péter-bazilikában, és lezárta a szentévet, ami a helyi egyházakban egy héttel
korábban történt meg. Milyen tapasztalatokkal zárta Bíboros úr egyházmegyéjében
a szentévet?
– Jómagam az esztergomi bazilikában zártam
be a szent kaput. Az év tapasztalatai között szerepel egy sor
program, melyeket kifejezetten a szentévben külön szerveztünk. Az irgalmasság
testi és lelki cselekedeteiről nemcsak konferenciákat tartottunk, cikkeket
írtunk, hanem például pünkösdhétfőn Máriaremetén a kegytemplomban ennek
szenteltük az ünneplésünket, és minden egyes cselekedetről közös elmélkedéssel,
imádsággal és tettekkel is megemlékeztünk. Pünkösdhétfőn a karizmák ünnepe
hagyományosan is a katolikus szervezetek, intézmények, mozgalmak seregszemléje,
és idén kiemelten is abból a szempontból tekintettünk a közösségekre, hogy az
irgalmasságnak melyik cselekedete hol valósul meg. Rengeteg ötletet kaptunk,
nagyon sokan meríthettek ösztönzést mindebből, hogy itt és itt már ezt ilyen
szépen végzik.
Nagyon fontos cselekedet volt az élőkért és
holtakért imádkozni, a tanácstalanoknak jó tanácsot adni, a szomorúakat
vigasztalni… Számos olyan formája van az irgalmasságnak, amire ma ismét
különösen aktuális, hogy gondoljunk. Ezekből néhányat új módon tudtunk
megvalósítani idén.
A szent kapu kinyitásának és bezárásának
szertartásában jelképes értékű, hogy kívülről nyitjuk ki, azonban belülről
zártuk be. Kívülről kopogunk az isteni irgalmasság kapuján, és egyszerre csak
azt vesszük észre, hogy Isten beeresztett minket, bebocsátott saját
szeretetébe, és az így marad. Tehát nem kizárunk, hanem becsukjuk a kaput
azzal, hogy másokat is szeretettel vár.
– Bíboros úr, Ön két cikluson át elnöke volt az
Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának (CCEE). Hogyan tudja ma az egyház
megszentelni Európa népeit, és milyen segítséget tud nyújtani nekik nem csekély
identitásválságukban?
– Az első az, hogy az egyház küldetésének
nagyon sok területe és megnyilvánulása van. Majdnem mindegyikre van az Európai
Püspöki Konferenciák Tanácsának egy külön szakbizottsága, ami összegyűjti a
püspöki konferenciák adott területen illetékes felelőseit. Például van szakbizottsága
a hitoktatásnak és általában az oktatás-nevelésnek, a hivatásgondozásnak, a
családoknak, a szociális kérdéseknek (amit most úgy hívunk, hogy Caritas in
Veritate bizottság, és amibe a Iustitia et Paxtól kezdve sok minden
beletartozik). Emellett vannak olyan bizottságok, amelyek regionálisak, például
a délkelet-európai vagy a keleti katolikus egyházaké, melynek éves találkozóján
a szentségeket vették sorra. Nagyon fontosak továbbá az ökumenikus párbeszéd
formái. Az ortodoxokkal jövő januárban, Párizsban lesz egy kontinentális
találkozónk.
Lényeges dolog az is, hogy a CCEE összeköti a
kontinens különböző távoli részein működő egyházakat. Tehát szintézist alkot a
tapasztalatokból, mert valljuk meg őszintén, honnan tudnák Portugáliában, hogy
mik az egyházi élet napi problémái Észtországban vagy Törökországban – ami
szintén hozzátartozik a szervezetünkhöz –, vagy Oroszország ázsiai részén.
Tehát a helyi egyházak eseményei, problémái olyan tapasztalatokká válnak,
amelyekből a többiek is meríthetnek. Sokszor ez azzal végződik, hogy a püspöki
konferenciák meghívják egymást vendégségbe, előadást tartani vagy liturgikus,
illetve egyéb programra, melyek során a helyi híveknek is bemutathatják azt a
szolgálatot, amit otthon végeznek. Tehát egyfajta megnyilatkozása ez a
kölcsönös segítségnek és az ajándékok cseréjének.
Ma már talán sematikus lenne azt mondani, hogy
a „két tüdő” ott válik el, ahol egykor a kommunista rendszer határa volt. Nem
egészen igaz ez, nem mindenben. Erről is árnyaltabb képünk van már, de az biztos,
hogy eltérő történelmi utak és ma is eltérő helyzetek vannak Európában.
– És más örökségek…
– Más örökségek is. Emiatt
fontos nekünk az, hogy a hit és a szeretet alapvető kérdéseiben közösen is
megnyilatkozzunk. Ezt a tematikus kongresszusok végén vagy más földrészek
püspökeivel találkozva, vagy amikor a Szentatyánál tesszük tiszteletünket,
illetve néha a hívek felé is, meg is fogalmazzuk. Azonban az is fontos, hogy
tiszteletben tartsuk egymás sajátos helyzetét, ne kívánjuk, hogy a mi
tapasztalatunk alapján és nyelvén fogalmazza meg a szomszéd is a maga
részproblémákra szóló válaszát, hiszen egészen más a helyzete. Tehát a
türelemnek és egymás tiszteletének is nagy iskolája ez a közös munka. Mindez
azonban az evangélium iránti közös elkötelezettségben gyökeredzik: igen is van
erőteljes közös hang, ami Jézus Krisztust, az evangélium tanítását illeti,
ugyanakkor van tisztelet a sokféle helyzet és tapasztalat iránt. Azt hiszem, ha
ez a kettő így együtt jellemzi az európai kereszténységet, egyházat, akkor már
nagyot nyertünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése