Radnóti Zoltán rabbi: Tudunk együtt dolgozni az irgalmasság gesztusaival
Október 30-án zsidó, keresztény és muszlim vallási vezetők és fiatal önkéntesek együtt láttak vendégül ünnepi ebéden budapesti szegényeket. Radnóti Zoltánt, a Mazsihisz rabbitestületének elnökét kérdeztük arról, mit jelent a zsidó vallásban az irgalmasság.
–
A zsidó és a keresztény vallás számos közös vonása közül az egyik az
irgalmasságra való buzdítás. Melyek a legfontosabb parancsok az irgalmasságra
vonatkozóan?
– A
zsidó filozófia szerint az ember lelke tökéletes tisztaságban van, mert
Istentől származik. Az isteni tulajdonságok, amelyeket Mózes második könyve
felsorol – hosszan tűrő, nagykegyelmű, irgalmas… – bennünk is megvannak,
lélekből fakadóan tudunk jók lenni. A kőtáblán kétszer öt parancsolat van: az
első öt ember és Isten között, a második öt ember és ember közötti kapcsolatra
vonatkozik – vagyis ugyanolyan alázattal, jósággal kell viseltetni az emberrel,
mint Istennel. Az emberben élő isteni lelket mindenkiben fel kell ismerni és
ekképpen kell vele viselkedni.
–
Hogyan mélyítették el ezt a tanítást a talmudi mesterek?
–
Amikor talmudi mesterekről beszélünk, háromszáz évet felölelő, rengeteg kötetbe
gyűjtött tudásról beszélünk. A Tórában leírt parancsolatok a zsidó életmód
vázát adják. Van egy szó a héberben – halacha –, azt jelenti: az út,
amelyen járnunk kell. A középkori mesterek mindig pontosították ezt az utat,
vagyis azt, hogyan kell adott helyzetekben viselkedni. A talmudi mesterek
kivizsgálnak sok-sok esetet és aleseteket, hogy megmutassák, egy adott
helyzetben hogyan tudunk a legjobban cselekedni, hogy a világot élhetőbbé
tegyük, a mindennapi élet rutinjában is tudjunk isteni módon viselkedni.
–
Hogyan vonatkozik ez a legszegényebbekre?
– Ma
sokkal könnyebben észreveszünk egy nélkülözőt, mint például ezer éve. Ha
akarjuk, észrevesszük a mélyszegénységet is. A Tóra beszél arról, hogy „ne állj
meg felebarátod vére mellett” – vagyis vedd észre, ha bajban van. Azt is
mondja, ne menj tovább, ha látod összeroskadni a súly alatt felebarátod ökrét.
Az összeroskadó ökör ma is jelen van, csak észre kell venni. A hajléktalanok
nem jönnek be hozzánk bemutatkozni, hanem nekünk kell odamenni és segíteni
nekik.
–
A zsidó vallás szerint az adakozás kötelességünk, az igazságosság gyakorlását
jelenti az igazságtalanság kiegyenlítésére.
– A
héber cedek szó azt jelenti, igaznak lenni. Cedákának nevezi
a héber nyelv azt az adományt, amellyel a világban lévő igazságtalanságot az
ember a saját erejéből megpróbálja igazságosabbá tenni. A zsidó nagy ünnepek
imája azt mondja, három dolog viszi el az ember fölül a végzetet: a t’suvá,
a megtérés, az ember önmagával való szembenézése; a t’fila, az
Istenhez való fordulás, és a cedáká, az embertárshoz való fordulás.
–
A világban mintha fogytán lenne az irgalmasság. A mai zsidó emberek életében
hogyan van jelen az irgalmasságról való tanítás és annak gyakorlata?
–
Egyházi vezetőként a személyes példamutatást gyakorolhatom. Be lehet hozni a
közösségbe bizonyos viselkedési normákat: ha az egyén elkezd valamit tenni, azt
a közösség átveszi, később evidencia lesz. Ha pénteken a zsinagógában egyenként
köszöntök mindenkit, akkor ez evidenciává válik, mások is köszönnek egymásnak,
kialakul egy közösség. Nagy szerepe van az egyházi vezetőknek abban, hogy
milyen példát mutatnak a világnak.
–
Szervezőként részt vett az Ábrahám
vendégsége elnevezésű
rendezvényen, ahol a zsidó, a keresztény és muszlim vallás képviselői
beszélgettek az irgalmasságról, előtte pedig közösen vendégül láttak
szegényeket. Miért fontos ez a közös cselekvés?
– A
keresztény–zsidó viszony Európában nagyon jó, nagy kérdés azonban a
muszlim-kérdés. Az iszlám egybemosása a terrorizmussal, az erre való buzdítás
nagyon rosszat tesz a világnak. A reklám hatása érződik az embereken, a zsidó
embereken is. A vallásoknak együtt kell dolgozniuk azért, hogy az emberek az
emberekkel jót tegyenek. Az Örökkévaló nem katolikust, reformátust, muszlimot,
zsidót, hanem embert teremtett a föld porából. Egy talmudi hagyomány szerint
Isten Ádámot a világ minden tájáról hozott porból formálta meg Jeruzsálemben.
A
külső szemlélő számára nem érthető, hogyan tud együtt munkálkodni muszlim és
zsidó, amikor Gázában egymást bombázzák. Fontos azonban, hogy ott sem általában
az emberek lövik egymást, hanem 2 millió gázaiból 2 ezer lövöldözik, a másik 1
millió 998 ezer pedig ennek a levét issza. A világban létező ellentétek nem
olyan mértékűek, hogy az ember és ember közötti kapcsolatokat túlságosan
megmérgezzék. A kérdés számunkra most az, hogy az európai vallások képesek-e
befogadni az Európától látszólag idegen vallásokat. Hozzá kell tennünk ehhez
azt is, hogy a kereszténység és a zsidóság sem Európában született meg.
Nagyon
szép szimbolikus gesztus volt az Ábrahám vendégsége. Látszik a
képeken, ahogy a kipát viselő fiú adja a burkás lány kezébe az ételt, amelyet
együtt visznek ki a szegényeknek. Fontos volt ez a találkozó, hogy az embereknek
meg tudjuk mutatni: tudunk együtt dolgozni. A Mazsihisz
Szeretetszolgálata is azért jött létre, hogy segítsen, bárhol, bárkinek,
vallástól, bőrszíntől függetlenül.
–
Napjaikban, hívő emberként hogyan tudjuk legyőzni a félelmet, amely akadályoz
abban, hogy közel lépjünk az idegenhez? Mi ad erőt nekünk?
– A
családon, a közösségen, az egyházon belül olyan üzeneteket kell megfogalmazni a
hozzánk fordulók felé, amelyekből az sugárzik, hogy nem lehet megingatni az
együttélés alapjait. Ha plakátokon félelmet keltenek bennünk, le kell győznünk
ezt a félelmet. Ha hisszük, hogy az emberben lévő lélek isteni és jó; hogy a
Jóisten vigyáz a világra – akkor nagy lelki nyugalmunk van és az akadályok
előtt azt keressük, hogyan tudunk fordítani azon, ami rossz. A szilárd
értékrend, amelyet a családomban, a hagyományomban megtanulok és tanítok,
megtart akkor is, ha félelmet gerjesztenek körülöttem. Ehhez nagyon fontos,
milyen szertartásokat alakítanak ki a családok. Fontos, hogy legyen
szertartásunk arra, hogy a másik embert észrevegyük. Az egyik budapesti
ételosztáson egy zsidó kisfiú összeszedte az összes megtakarított pénzét és
odaadta a segítő krisnásnak, hogy vegyen belőle valamit a szegényeknek. Ebben
benne volt a zsidó tanítás, amit otthon kapott: adjon bárkinek, hiszen a
Jóisten csak egyféle embert teremtett, akinek ugyanolyan emberi tulajdonságai
vannak.
–
Az Ábrahám vendégsége nevű találkozó végén tettek egy szimbolikus gesztust,
aláírták a vallások közötti béketalálkozó békefelhívását.
A szegények szolgálata összekapcsolódott így a béke szolgálatával. Mit tehetnek
a hívő emberek a békéért?
– Szimbolikus gesztust tettünk egy olyan dolog érdekében, amelyben
hiszünk. Láthatóan is megerősítettük azt a belülről jövő szándékot, hogy együtt
szeretnénk munkálkodni. Próbáltuk az aláírásunkkal még szélesebb körben
megmutatni, evidenciaként felmutatni azt, amit ez a felhívás nagyon pontosan
megfogalmazott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése