Erdő Péter: Ha Jézus Krisztus felé tartunk, biztosan jó úton járunk
Május 20-án, pünkösdvasárnap Erdő Péter bíboros, prímás, érsek mutatott be ünnepi szentmisét az esztergomi Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyházban, és kiszolgáltatta a bérmálás szentségét 60 fiatalnak.
Ókeresztény
szokás szerint pünkösd a húsvéti időszak megkoronázása. Mózes korától kezdve
húsvét után hét héttel tartották a „hetek ünnepét”, amelyet hellenista hatásra
ógörögül pentékoszténak (ötvenedik) neveztek. Nyelvünk – számos más nyelv
között – ebből származtatja az ünnep ma használatos nevét.
Pünkösd
ünnepi napján három fontos esemény történt: a Szentlélek eljövetele mint
Krisztus megváltó tettének gyümölcse és beteljesítője; az Egyház alapítása és
az egész világra kiterjedő missziós munka kezdete.
Erdő
Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek pünkösdvasárnapi homíliáját
teljes terjedelmében adjuk közre.
„Még sok mondanivalóm volna, de nem vagytok hozzá elég erősek. Hanem amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet benneteket a teljes igazságra. Nem magától fog beszélni, … az enyémből kapja, amit majd hirdet nektek” (Jn 16,12–14) – így beszél Jézus tanítványaihoz a mai evangéliumban. De mi ez a sok mondanivaló? A korai kereszténység századai óta voltak, és talán vannak ma is, akik úgy gondolták: a Szentlélek valami egészen mást, korról korra új meg új kinyilatkoztatásokat fog közölni, meghaladja vagy elfeledteti Jézus tanítását, hogy mást hozzon helyette, ami annak az időnek talán jobban megfelel. Vagy a kiválasztottak egy szűk csoportja előtt titokzatos rejtelmeket fog feltárni, amelyek teljesen eltérnek az evangéliumtól.
A sok
mondanivaló, amihez az apostolok nem voltak még elég erősek, Szent Ágoston
szerint földön élő ember számára ma sem teljesen megismerhető. Részben talán a
Krisztusra és az Egyházra váró szenvedésekre és üldözésekre vonatkozik. A
Getszemáni kertben, mikor Jézust elfogják, a tanítványok elmenekülnek. Péter a
főpap udvarában félelemből megtagadja Mesterét. Ekkor még „nem elég erősek” a
vértanúság vállalására. De a Szentlélek később bátorságot és erőt ad nekik. Sőt
erőt és hősies bátorságot ad azóta is időseknek és fiataloknak, néha
gyermekeknek is, hogy hitükért vállalják a megszégyenítést, a rágalmakat, az
üldözést, a kigúnyolást, minden elképzelhető hátrányt és manapság újra nagy
számban a halált is. Ehhez pedig az erőt a Szentlélek adja.
Azt
azonban nem várhatjuk, hogy ebben a földi életben mindent megértsünk vagy
képesek legyünk befogadni, amit Isten számunkra készít. Szent Pál szerint „szem
nem látta, fül nem hallotta, emberi szív föl nem fogta, amit Isten azoknak
készített, akik szeretik őt” (1Kor 2,9). Ugyanő vallja a szeretet himnuszában:
„Most még csak tükörben, homályosan látunk, akkor majd színről színre. Most még
csak töredékes a tudásom, akkor majd úgy ismerek, ahogyan én is ismert vagyok”
(1Kor 13, 12).
Kedves
Testvérek! Manapság gyakran beszélünk arról, hogy a Szentlélek korában élünk.
Fontos dolog ez, de jól kell értenünk. A krisztusi hittől való
eltévelyedéseknek, az apostoli igehirdetéstől eltávolodó emberi okoskodásoknak
a kezdet kezdetétől két nagy iránya lehetséges. Az egyik a túlzottan
földhözragadt gondolkodás, amely nem tudta elhinni Krisztus istenségét, amely
azóta is megpróbálja pusztán a földi élet tapasztalatai szerint magyarázni akár
a Szentírás kijelentéseit is. Ez a racionalista irány újra és újra megmutatja,
hogy milyen gyenge és szűk az emberi értelem, ha csupán magára hagyatkozik. Az
apostoli tanítástól való másik eltérési lehetőség a túlzott spiritualizmus,
amely egyes változataiban a mélyebb, titokzatos tudásra törekvő gnózis alakját
öltötte. Ma is kísértés lehet, hogy a Szentlélekre hivatkozva felülírjuk
Krisztust. Hogy a biztos és az Újszövetségben, meg a hagyományban világosan
továbbadott krisztusi tanításra azt mondjuk, hogy ma már nem aktuális, hanem a
Szentlélek valami mást, valami újat fog súgni nekünk, hogy ez lenne az igazi
haladás. Nekünk azonban tudnunk kell, hogy a Szentlélek Krisztus Lelke. Hogy ő
nem magától beszél, hanem azt mondja el, amit hall (vö. Jn 16,13). Róla mondja
Jézus: „az enyémből kapja, amit majd hirdet nektek” (Jn 16,14). A Szentlélek
tehát nem mást, nem újat mond, hanem abban segít, hogy Krisztus tanítását
jobban megértsük és alkalmazzuk életünk változó körülményei között. Ilyen
értelemben kíséri a Szentlélek az Egyházat is, amely Krisztus teste. Olyannyira
Krisztus teste, hogy az idén pünkösdhétfőtől már Szűz Máriát is külön
emléknapon tiszteljük, mint az Egyház édesanyját. Hiszen ha Krisztus édesanyja,
akkor anyja testének, az Egyháznak is.
Az
Egyház élő közösség. Sohasem állhat meg, haladnia kell. De a haladás célja, az
Egyház egész útjának a célja: maga Jézus Krisztus. Ha felé tartunk, ha hozzá
közeledünk minden erőnkből, akkor biztosan jó úton járunk. A történeti Krisztus
emlékeit a Szentlélek és az Egyház közössége segítségével tudjuk megérteni és
életre váltani. Ebben ad különös segítséget a bérmálás szentsége.
Egy ősi
hagyomány szerint (D.5 c.2 De cons.) a Szentlélek már ott lebegett a keresztség
vize fölött. És a keresztségben megtisztított minket a bűntől, megadta az
ártatlanságot. A bérmálásban pedig megerősít a kegyelemben. Szükségünk is van
erre, mert ezen a világon láthatatlan ellenségek között zajlik az életünk és
veszélyek között járunk. A bérmálás tehát megerősít a Krisztus szerinti életre.
Ezt fejezi ki a Szentlélek hét ajándékának felsorolása is. Ezeket az
ajándékokat mindig kérhetjük a Szentlélektől, amikor szükségét érezzük. És
Jézus megígérte, hogy a Mennyei Atya megadja nekünk a Lelket, ha az ő nevében
kérjük.
Kedves
bérmálkozók! Kérjétek ti is minden örömben és nehézségben a Szentlélek
segítségét, hogy ő vezessen titeket életetek útján, hogy boldogok legyetek már
itt a földön és eljuthassatok az örökké tartó és teljes boldogságra. Amen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése