Milyen magyar
vonatkozása van Mária, a keresztények segítsége ünnepének?
A Katolikus Egyház május 24-én ünnepli Mária, a
keresztények segítsége napját. Az ünnepnek magyar vonatkozása is van: május
24-e azoknak a magyar huszároknak állít emléket, akik kiszabadították Napóleon
fogságából VII. Piusz pápát, és hazakísérték őt Rómába.
A francia forradalom nem csak Franciaország
határain belül éreztette hatását a Katolikus Egyházzal szemben: 1798-ban
Berthier tábornok csapatai azzal a céllal érkeztek Rómába, hogy véget vessenek
a pápaság hatalmának. Az idős és beteges VI. Piuszt fogságba vetették és
Franciaországba hurcolták – útja során érte a halál, 1799. augusztus 29-én
Valence-ban. Rómában eközben köztársasági kormányt alakítottak, az Egyházi
Államot pedig kifosztották.
A bíborosi kollégium tagjainak zöme az osztrák
fennhatóság alatt álló Velencébe menekült, itt értesültek VI. Piusz
halálhíréről, s választották utódjául Barnaba Chiaramontit, aki VII. Piusz
néven lépett Szent Péter trónjára. Koronázása – mely a velencei Szent
György-templomban történt – után tért vissza az időközben felszabadult Rómába,
ahova 1800. június 3-án érkezett meg. Az Egyház helyzete azonban még közel sem
fordult szerencsésebbre: Franciaországban 1799. november 9-én államcsíny
folytán Bonaparte Napóleon első konzul megdöntötte a Direktórium uralmát, és
kezébe vette a hatalmat.
Napóleon valójában teljesen közömbös volt a
vallással szemben, nem látott benne mást, csak eszközt politikai céljainak
megvalósítására. Meg volt róla győződve, hogy Franciaország csak akkor lehet
igazán nagyhatalom, ha az egyszerű nép katolikus marad. Valláspolitikájának
tehát két célkitűzése volt: a vallási béke megteremtése és az Egyháznak az
állam szolgálatába való állítása. Az Egyház és Franciaország viszonyát tizenhét
szakaszban rendező konkordátumot 1801. július 15-én írta alá Ercole Consalvi
bíboros-államtitkár: e megegyezés visszaadta a még meglévő egyházi vagyont, a
Katolikus Egyháznak uralkodó jelleget biztosított.
Napóleon hetvenhét, úgynevezett organikus
cikkellyel egészítette ki a konkordátumot, amelyek a gallikán államegyház
rendszerét tartósították – e lépése VII. Piusz tiltakozását váltotta ki. A pápa
– annak reményében, hogy az organikus cikkelyek életbe léptetéséről
lebeszélheti Napóleont – 1804-ben elfogadta az uralkodó meghívását Párizsba,
hogy a Notre Dame-ban császárrá koronázza. A ceremónián Napóleon kikapta a pápa
kezéből a koronát, és maga helyezte saját fejére, így fejezve ki, hogy a pápát
a francia politika szolgálatába állította.
1808-ban Napóleon elfoglalta és
Franciaországhoz csatolta az Egyházi Államot. Erre VII. Piusz kiközösítéssel
válaszolt, amivel Napóleon nem sokat törődött: letartóztatta, és fogságba
hurcolta a pápát. Eleinte Savonában tartotta házi őrizetben, majd
Fontainebleau-ba vitette. Napóleon eközben elrendelte, hogy a bíborosok Rómából
Párizsba helyezzék át lakhelyüket, de közülük tizenhármat megfosztott
méltóságától, mert nem voltak hajlandóak második esküvőjén megjelenni.
VII. Piusz törhetetlennek mutatkozott. A
császár, hogy a pápára nyomást gyakoroljon, 1811-ben nemzeti zsinatot hívott
össze Párizsba, ám sikertelen oroszországi hadjárata után mégis a VII. Piusszal
való megegyezés felé hajlott: 1813-ban kicsikarta a pápától az úgynevezett
fontainebleau-i konkordátumot. Napóleon kimerült hadereje már nem bírt
megbirkózni az orosz–porosz szövetségesekkel, s nemcsak Olaszország, de maga
Franciaország is kiszakadt hatalmi köréből. A lavina megindult, s mielőtt
elsodorta volna őt és császárságát, kész volt hazaengedni a pápát, és Rómán
kívül a trasimenói megyéket is visszaadatta neki. A pápa azonban ragaszkodott
teljes függetlenségéhez és állama csorbítatlan birtoklásához. Teljes jogú
rehabilitációját Ferenc osztrák császártól kérte: neki írt levelében
visszakövetelte mindazon jogait, hatalmát és teljes szuverenitását, melytől
négy és fél éven át megfosztották.
I. Ferencnek több becsületbeli adóssága volt a
pápával szemben. A vesztett wagrami csata (1809) után nem állhatott ki a
Szentatya mellett, most viszont békeközvetítőként annál inkább módjában állott.
Késedelem nélkül tudomására is hozta Napóleon megbízottainak, hogy a
szövetséges hatalmak sürgetik a pápai állam csorbítatlan helyreállítását, és
VII. Piuszt teljes függetlensége elismerése mellett római székvárosába
szándékoznak visszahelyezni. Az ellenkezésnek ekkor már nem volt értelme, így
Napóleon 1813. március 25-én hazaengedte a pápát.
Az egyházfő kíséretére a Radetzky-huszárok
magyar lovasszázadát rendelték, akik akkor az osztrák–francia határ mentén
teljesítettek szolgálatot. Az Alpokon való átkelés nagyon megviselte VII.
Piuszt, a hintóban zötykölődő pápát egy tiszt saját köpenyével takarta be.
Egyes források szerint e huszártiszt nem volt más, mint a ráckevei Horváth
János, akinek alakjáról Petőfi Sándor híres elbeszélő költeménye, a János vitéz
főhősét mintázta. A jelenet látható a Vatikáni Múzeum egyik freskóján is.
VII. Piusz hazatértének napját, május 24-ét
Mária, a keresztények segítsége ünnepévé tette, magyar segítőit pedig soha nem
feledte el. „Amikor a magyarság szenvedett, a pápák álltak mellette, az ő
segítségükkel nyerte vissza hazánk a töröktől fővárosát és régi határait. Most
pedig a magyar fegyverek oltalma alatt vonult be az Örök Városba négyéves
rabsága után népének ujjongása közt VII. Piusz” – írta Kühár Flóris. Emlékül a
pápa zászlót adott a Radetzky-ezrednek. A zászló egyik oldalán a Boldogságos
Szűz, a másikon két géniusz – az egyik Rómát jelképezi, ez a magyar címert
tartja, a másik, a Magyarországot jelképező géniusz a pápai koronát emeli. A
zászlón ez a felirat áll: „Ungariae Patronae Pium comitatis ad Urbem; O felix
tanto Roma sub auspicio – Boldog vagy Róma, hogy érzed a Magyarok
Nagyasszonyának oltalmát, ki Piuszt a Városba kísérte.” A zászlót Bécsben
őrzik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése