BOLDOG PERBOYRE JÁNOS-GÁBOR
lazarista
misszionárius, vértanú
*Puech,
1802. január 6. +Vucsangfu, 1840. szeptember 11.
Jean-Gabriel
Perboyre 1802. január 6-án született a dél- franciaországi Mongesty község egy
kis tanyáján, mélységesen keresztény lelkületű parasztcsaládban. Jövőjére döntő
lett apja testvére, aki Páli Szent Vince (lásd: A szentek élete, 542. o.)
lazarista közösségének tagjaként a legnehezebb években is a hit fenntartásán fáradozott,
majd a forradalom által feloszlatott kongregáció visszaállítása után a
montaubani iskolát vezette. János-Gábor két és fél évig járt ebbe az iskolába,
majd érettségi vizsgát tett. Egy népmisszió hatására elhatározta, hogy
hithirdető lesz Kínában, ahol 1783-ban a francia lazaristák felváltották a
francia jezsuitákat. Szilárd elhatározása legyőzött minden ellenállást, még a
nagybátyjáét is. Mivel azonban a forradalom és a háborúk következtében még nem
állt fenn rendezett noviciátus, a nagybátyja nyújtotta számára az első
bevezetést a szerzeteséletbe. 1820. december 28-án János-Gábor letehette első
fogadalmait. Elöljárói Párizsba küldték tanulmányai folytatására. Legnagyobb
mintaképei és tanítómesterei voltak: a teológiában Aquinói Szent Tamás (lásd: A
szentek élete, 67. o.), a lelkiéletben Szent Bonaventura (lásd: A szentek
élete, 352. o.), Clairvaux-i Szent Bernát (lásd: A szentek élete, 470. o.) és
különösen Avilai Szent Teréz (lásd: A szentek élete, 589. o.).
Csaknem
huszonkét évesen fejezte be János-Gábor teológiai tanulmányait; mivel még
túlságosan fiatal volt ahhoz, hogy pappá szenteljék, tanítóként küldték a
montdidier-i lazaristák kollégiumába. Két éven át folytatta itt áldásos
tevékenységét. Mint később Ozanam[15], tanítványait rendszeresen magával vitte
a szegényekhez, betegekhez és foglyokhoz, és gyakorlatilag próbálta őket
bevezetni a lazaristák alapítójának szellemébe. 1826. szeptember 23-án végre
pappá szentelhették az irgalmas nővérek anyaházának kápolnájában; annál az
oltárnál mutatta be első szentmiséjét, amely alá Páli Szent Vince csontjait
rejtették a forradalom idején.
János-Gábort
felszentelése után kinevezték a dogmatika tanárává Saint- Flour szemináriumába.
Spekulatív adottsága, amely már Montdidier-ben is megmutatkozott és mély jámborsága
kedveltté tették mint tanárt. Ehhez járult természetes nyitottsága a kor iránt.
Bár mindvégig éles ellenzője volt az állami abszolutizmusnak és a
gallikanizmusnak, Lamennais[16]-nek és körének eszméit ifjúkori lelkesedéssel
fogadta magába. Lamennais római elítélése után azonban magatartása világos
volt, és egyértelműen azonosult a Szentszékével. János-Gábor olyan mértékben
élvezte elöljárói bizalmát, hogy már a következő évben egy kis szeminárium
rektorává nevezték ki. Fiatal és lelkes lazaristákból és világi papokból
létrehozott egy pompás élcsapatot, amely nemcsak az akkoriban ismét magasra
csapó forradalmi hullámokkal szállt szembe, hanem a fiatalságot is magával
ragadta. Bár a rábízott feladatot hűségesen teljesítette, a missziókért,
különösen a kínai misszióért való lelkesedése eleven maradt. Munkája annyira
megviselte egészségét, hogy az újoncmester könnyebb feladatával bízták meg.
1829-ben
Louis (Lajos) testvérét a kínai misszióba rendelték. 1830- ban indult el, de
útközben 1831. május 2-án Indonéziában meghalt. Négy kínai útitársát, akiket a
franciaországi anyaházban szenteltek pappá, a haldokló azzal vigasztalta, hogy
testvére hamarosan megérkezik. János- Gáborban egyre erősebben ébredt fel a
vágy, hogy korán elhunyt testvére helyébe lépjen. Úgy tűnt azonban, hogy a
háziorvos határozott ellenvéleménye meghiúsítja terveit. Csak amikor az utóbbi
megváltoztatta ítéletét, vált szabaddá János-Gábor számára az út Kínába. 1835.
március 21-én indult el két kísérőjével Le Havre-ból, s augusztus 29-én érkeztek
meg Makaóba. A kínai üldöztetés miatt, amely végül átterjedt a hosszú ideig
megkímélt Kantonra is, a francia lazaristák prokurátora, J. B. Torrette Makaó
portugál gyarmatra menekült; ott mint franciát nem fogadták éppen szívesen, de
legalább megtűrték. Így adódott, hogy az újonnan érkezetteknek csak az éj leple
alatt volt tanácsos felkeresni a prokuratúrát, s ott nagy visszavonultságban és
rejtettségben éltek. 1835. december 22-én -- megint csak az éjszaka sötétjében
-- elhagyhatta a várost, és tengeri úton eljutott Fukien tartományba. A
belső-kínai Hupe tartományt jelölték ki missziós területéül. A dzsunkán való
utazást nehezítette, hogy mint idegennek a szigorú kínai törvények miatt nappal
el kellett rejtőznie. Az utazás Kiangszi tartományon át Hupeig különösen
keserves volt: csaknem négy hónapig tartott, részben gyalog, részben kis
csónakokban a hajózható folyókon. 1836. július 27-én János-Gábor súlyos betegen
érkezett céljához. Csak három nap múlva tudta elkezdeni hittérítő munkáját;
hosszú útját és betegsége napjait a kínai nyelv tanulmányozására használta fel.
Felgyógyulása
után elöljárója, A. Rameaux a szomszédos Honan tartományba küldte az ott élő
mintegy 1.500 keresztény lelki gondozására. Egy éven belül sikerült
János-Gábornak felkeresnie az óriási terület valamennyi keresztényét. Eleinte
egy kínai testvér kísérte. Felfedeztetés veszélye miatt éjszakánként utaztak, a
nappal apostoli munkában, a keresztények oktatásában és a szentségek
kiszolgáltatásában telt el. Az egyes közösségek nagysága szerint nyolc-
tizennégy napig maradt egy helyen. Az utak és a közlekedési eszközök rossz
állapota miatt nehéz apostolság volt ez. Ám társaival együtt minden fáradságot
magától értetődően vállalt. A misszió leírásakor így nyilatkozott: ,,... ha
bárki is önsanyargatásra és nélkülözésre vágyakozik, itt bőven talál alkalmat
arra, hogy kincseket gyűjtsön az ég számára''.
1838
januárjában János-Gábort kinevezték a Hupe tartománybeli Csajuenkov mintegy
2.000 keresztényt számláló közösségének misszionáriusává. Csajuenkov messze a
hegyek között feküdt, ezért viszonylag nagy biztonságot jelentett, bár a
keresztények nagy területen oszlottak el. János-Gábornak a lelkipásztorkodás
különféle területein már volt néhány szerencsés kezdeményezése. Így például
amikor Isten igéjének hirdetésébe belevonta híveit, akik a vasár- és ünnepnapok
délutánjain párbeszédes formában adták elő a hithirdető által megadott témákat.
Hívei szerették, mert megértéssel és jó szívvel volt a szegény hegyilakók
iránt. Európaiak és kínaiak egyaránt szívesen keresték fel, hogy a hegyvidék
nyugalmában felüdülésre és vigasztalásra leljenek.
1839.
szeptember 12-én Mária névnapját különleges ünnepélyességgel ülték meg, mert
három európai pap találkozott össze: két lazarista és egy ferences (Rizzolati).
Szeptember 15-én jelentették nekik, hogy hamarosan mandarinok és katonák
érkeznek. Mivel rövidesen kiderült, hogy ez a népes csapat idegen
misszionáriusokat és keresztényeket keres, a misszionáriusok számára nem maradt
más hátra, mint a menekülés. A másik két hithirdetőnek már az első napon
sikerült jelentős előnyre szert tennie az üldözőkkel szemben. János-Gábor a
legközelebbi hitoktatók egyikénél keresett menedéket. Itt egy másik hitoktató
árulása folytán már a következő napon letartóztatták, és megkötözve Kucsing
fogházába vitték. Megkezdődött csaknem egy évig tartó szakadatlan keresztútja.
A
tartomány fővárosában, Vucsangban az elfogott keresztényekkel együtt polgári és
katonai bíróság előtt fogták perbe. A keresztények közül sokan elhagyták
hitüket. Az állhatatosakat északra, Tatárországba történő száműzetésre ítélték.
A hatóságok egész dühe az elgyengült és beteg francia papra összpontosult.
Minduntalan visszatértek arra az alapvető kérdésre, hogy megtagadja-e a hitét
vagy nem. Ismételten megkérdezték tőle, hogy tudja-e, hol tartózkodik a többi
misszionárius. Minden tagadó választ botbüntetéssel toroltak meg. Rizzolati,
aki vucsangi rejtekhelyéről figyelemmel kísérte az eseményeket, szégyenkezve
közli, hogyan viselt el János-Gábor érte is negyven bambuszütést. Az alkirály,
aki magára vállalta a per lefolytatását, nem tudott elérni semmit
kegyetlenkedésével, úgyhogy nem maradt más hátra, mint hogy kiszabja a
halálbüntetést.
Mivel
a halálos ítéletet a császárnak meg kellett erősítenie, a foglyot felügyelőire bízták.
Hősies állhatatosságával, állandó szelídségével és türelmével sikerült
megnyernie ezeknek a hétpróbás és durva embereknek az elismerését. Ezt
használta fel Rizzolati, hogy a fogolyról közvetítők révén gondoskodjék. 1840.
szeptember 11-én a császár megerősítette a halálos ítéletet. Ugyanazon a napon
kivégezték. Már 1843-ban megkapta az Isten tiszteletre méltó szolgája címet,
1889. november 9-én pedig boldoggá avatták. [15] Ozanam, Antoine-Frédéric
(Milánó, 1813--Marseille, 1853): a
világiak szeretetszolgálatának
egyik francia úttörője, irodalomtörténész, a Sorbonne tanára. Boldoggá avatása
1954 óta folyamatban van. [16] Lamennais, Hugues-Félicité-Robert (St.-Malo,
1782--Párizs, 1854): pap a modern katolicizmus egyik úttörője. 1804-ben tért
meg, írásaival a pápaságot védelmezte, 1830-ban kiadta az első modern katolikus
napilapot. Demokrata-liberális nézetei miatt 1836-ban kiközösítették. Hatása
egész Európa filozófiájában és teológiájában érezhető volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése