Robert Barron püspök: Baseball és erkölcsi nevelés – Szabályok nélkül a pályán?!
Augusztus 21–26. között rendezték meg Dublinban a Családok IX. Világtalálkozóját. Az esemény keretében tartott háromnapos pasztorális konferencián az előadók az Amoris laetitia kezdetű apostoli buzdítás egy-egy témáját fejtették ki. A továbbiakban egy-egy előadás összefoglalóját tesszük közzé.
Robert
E. Barron, a Los Angeles-i főegyházmegye segédpüspöke, a Word
on Fire missziós médiaszolgálat alapítója, az Amoris
laetitia egyes fejezeteit elemezte Ferenc pápa a család evangéliumáról – Mire
hívja Jézus a családokat? című előadásában augusztus 24-én,
pénteken.
Az írországi
helyszínhez családja révén kötődik Barron püspök; nagypapáját, mivel szüleik
meghaltak, kicsi gyerek korában a nővére vitte a karjában Dublinból az
emigrációba, az Egyesült Államokba. Ennek köszönhetően Dublinban mindig sokat
gondol a nagypapájára. Elmesélte, hogy amikor Írországban forgatták a műsorát,
az operatőr közölte vele: „Tudod, most először tűnsz teljesen természetesnek a
kamera előtt…” „Ez a fej valahogy nem mutatott jól a Közel-Keleten és
Afrikában, viszont tökéletesen passzolt Írországhoz” – magyarázta Barron
püspök.
Előadásában
az Amoris
laetitia (AL) 7., 8. és 9. fejezetét érintette, mert úgy érzékelte,
általában csak a problémás, vitatott részekről van szó, és elsikkadnak más
szempontok, Ferenc pápa fontos meglátásai. A 7. fejezetet most újraolvasva
különösen is mélyrehatónak találta, és hangsúlyozta, mennyire szembeszökő, hogy
Ferenc pápa a hagyomány szellemében ír. A 7. fejezet dióhéjban: a család az
erényre nevelés helye.
Ferenc
pápa az erényetikát
részesíti előnyben a kötelességetikával szemben. Vannak
szabályok az erkölcsi életben, de ha pusztán szabályokból és tiltásokból áll,
azzal egy meglehetősen szegényes hozzáállásról tanúskodunk – fogalmazott Barron
püspök. Az erkölcsi nevelés az erény bevésése voltaképpen; az erény
pedig egy belső, állhatatos hajlandóság a jóra. Hogy érjük el az erényt?
A szokás révén, a tudatos ismétlés révén. „Hogy leszünk jobb emberek? Ha erényekre,
erkölcsösségre teszünk szert. Hogy teszünk szert erényekre? Az ismétlés, a szokás
révén” – summázta az előadó.
Barron
püspök megidézte az erényetika két fontos kortárs
alakját: Alasdair MacIntyre-t és Stanley Hauerwast. Hauerwas édesapja kőműves
volt, gyerekként sokat segített neki; később az erkölcsi élet tanulását a
téglarakáshoz hasonlította. Hogyan tanulta meg a téglarakás mesterségét? Nem
csak szabályok révén: hanem a mindennapos, állhatatos gyakorlás, próbálgatás
révén; megfigyelve a nagy téglarakó kőművesmesterek munkáját; beleértve azt is,
hogy rendre utasították, ha valamit elrontott. Hosszú folyamat, de ez kellett
ahhoz, hogy internalizálni tudja, magáévá tegye a jó téglarakó erényeit.
Idézte
Ferenc pápa szavait arról, hogyan válunk erényessé: „Az erkölcsi nevelés a
szabadság kiművelése, elhatározások, motivációk, gyakorlati alkalmazások,
ösztönzések, jutalmak, példák, modellek, szimbólumok, reflexiók, buzdítások, a
cselekvésmód felülvizsgálatai és párbeszédek segítségével…” (AL 267). Számtalan
ötletet és módszert sorol fel a pápa, melyek segítenek az erényekre
nevelésben – nem csupán néhány absztrakt szabály megtanulásáról van szó, hanem
egy megélt, élő folyamatról.
Kisgyerek
korában baseballozott, mesélte a pasztorális kongresszus hallgatóságának Barron
püspök. S hogy tanulta meg? Mikor hétévesen elkezdte, senki nem mondta el neki
a szabályokat; egyszerűen kivitték őket az edzők a pályára, megszagoltatták,
megtapintatták velük a füvet, a földet, majd gyakorlatok során át „beépítették”
a testükbe a baseball mozdulatait. Sok év játék után internalizálta ezt a
sportot, és baseballjátékos lett. Évek során át megtanulta a szabályokat,
melyek természetes módon épültek be – azáltal, hogy játszotta a baseballt. A
lényeg nem a szabályokban rejlett, hanem a habituáció, a hozzászokás vezette el
az „erényhez”.
Azt írja
Ferenc pápa, az erény tesz szabaddá. „Hogyhogy? Nem
az, hogy azt teszem, amit akarok? Ne mondd meg, mit tegyek, nem szeretem a
szabályokat, a korlátokat!” – vethetnénk ellen. Amikor egy játék erényeit
elsajátítod, akkor már szabadon játszhatod a játékot. Akkor meg tudod tenni,
ami szükséges a játékban, tudsz reagálni a játék szüntelen adódó fordulataira.
A szabadság nem az erény ellentéte – hangsúlyozta a püspök. A szabadság az erény következménye. „… az erényes élet építi, erősíti és neveli a szabadságot, elkerülve azt, hogy a személy elembertelenítő és antiszociális kényszeres hajlamok rabszolgájává legyen” – fogalmaz a pápa (AL 267). Ez is ellenkezik az ösztönös elvárásainkkal – mondta Barron püspök. „Nem, a szabadság az, hogy önmagam lehetek! Hadd legyek önmagam! Hadd tegyem azt, amit akarok! Hagyjuk ezeket a törvényeket, szabályokat, a habituációt… Úgy élek, ahogy akarok!” – de épp ez tesz rabszolgává. Ellenben ha azt mondod, hogy „már nem én élek, hanem Krisztus él bennem” (Gal 2,20) – akkor vagy valóban szabad, akkor lehetsz az, aki lenni szeretnél, akinek lenned kell.
A szabadság nem az erény ellentéte – hangsúlyozta a püspök. A szabadság az erény következménye. „… az erényes élet építi, erősíti és neveli a szabadságot, elkerülve azt, hogy a személy elembertelenítő és antiszociális kényszeres hajlamok rabszolgájává legyen” – fogalmaz a pápa (AL 267). Ez is ellenkezik az ösztönös elvárásainkkal – mondta Barron püspök. „Nem, a szabadság az, hogy önmagam lehetek! Hadd legyek önmagam! Hadd tegyem azt, amit akarok! Hagyjuk ezeket a törvényeket, szabályokat, a habituációt… Úgy élek, ahogy akarok!” – de épp ez tesz rabszolgává. Ellenben ha azt mondod, hogy „már nem én élek, hanem Krisztus él bennem” (Gal 2,20) – akkor vagy valóban szabad, akkor lehetsz az, aki lenni szeretnél, akinek lenned kell.
És hol
történik az erkölcsi nevelés? A családban – tanítja Ferenc pápa. Honnan tudjuk,
hogyan kell például kedvesnek lenni? Nem egy szabálykönyvből – hanem az erény
következetes habituációja révén, a családban, az erény iskolájában tanuljuk
meg. És ez csupa öröm és boldogság? Persze, hogy nem. Minden mesterség, sport
megtanulása rengeteg korrigálással jár – folytatta Barron –, nem is szólva a
zenetanulásról…
Az
erkölcsi nevelésben sok kiigazításra, korrigálásra van szükség, de ha ezek szeretetteljesen
történnek, a gyerekek érzik belőle a törődést, érzik a szeretetet, érzik, hogy
a bennük lévő potenciált felismerték. Ha a gyermek kívánsága körül forog
minden, akkor csak a jogaival lesz tisztában, a felelősséggel nem.
Az erényetikában
nagy hangsúly kerül a mesterekre, példaképekre, hősökre. „Találd meg a
megfelelő személyt – és utánozd!” – summázhatnánk. Ezért a szenteknek
döntő szerepük van – szögezi le Ferenc pápa. Nézd meg, mit tesznek, milyenek;
cselekedj, gondolkodj úgy, mint ők, nézd a világot úgy, mint ők!
Addigi
előadása összegzéseként idézte Barron püspök a 274. bekezdés első mondatát: „A
család az emberi értékek első iskolája, ahol megtanuljuk a szabadság helyes
használatát.” Ebből azonban az is következik – folytatta –, hogy ha a család
válságba kerül, az erények iskolája is válságba kerül – és akkor bajban
vagyunk. A család a társadalom építőeleme, tanítja az Egyház.
A 7.
fejezetben szól a pápa a kommunikációs technológiák szerepéről is. Barron
püspököt sokan „tech-püspöknek” tartják, „közösségimédia-püspöknek”, és tényleg
van nála egy iPhone most is, és kamerák veszik körül – ismerte el. „És ez jó
is, tényleg az. Melyikünk dobná ki mindezt? Ezek fantasztikus dolgok” – mondta
a Los Angeles-i püspök.
Ferenc
pápa a reményteli várakozásról azt mondja, a legjobb dolgokra az életben várni
kell, nem kapjuk meg csak úgy. Meg kell tanulnunk a késleltetett beteljesedést,
a türelmet – gondoljunk a rengeteg erre vonatkozó igehelyre! És mit tesznek az
okoseszközök? – kérdezte Barron püspök úr, gyorsan rákeresett egy filmre, és
máris ott volt a válasz. – Az instant beteljesedés illúzióját adják.”
Különösen ha ezekkel együtt nő fel valaki, az az instant beteljesedés
illúziójában nő fel… És az erény szempontjából ez bizony probléma. Roppant türelmetlenné
váltunk – a legfontosabb, legmélyebb dolgokkal kapcsolatban is. Ezért írja a
pápa, hogy korunkban, melyben a stressz, a szorongás és a gyors technológiai
feljlődés uralkodik, a családok legfontosabb feladata a várakozás képességére
való nevelés (AL 275).
Ferenc
pápa tart tőle, hogy az új technológiák negatívan hatnak a kapcsolatteremtésre,
arra, ahogy másokhoz viszonyulunk, a meghallgatásra, megosztásra, a
türelmünkre, a tiszteletre. Ezt megerősítik egyes pszichológusok is, akik arról
írnak, hogy az okostelefonok bezárnak minket a mi kis világunkba, és
kényelmetlennek érezzük a személyes kapcsolatokat. Szükség van a személyes,
közvetlen párbeszédre, a személyes jelenlétre – hangsúlyozza mindig Ferenc
pápa. Amellett pedig nem árt, ha a szülők tudják, mivel kerül kapcsolatba a
gyerekük az internet révén, „ki lép be a szobájukba az okoseszközök révén…”
A
szexuális nevelés kapcsán Ferenc pápa kiemeli: a szeretetre nevelés is része
kell hogy legyen. És mi a szeretet? Aquinói Szent Tamás nyomdokaiban: az, hogy a másik
javát akarom. Nem érzésről van szó, nem közvetett önzésről. A
szexualitást is a szeretet égisze alá kell vonni. Az emberi szexualitás célja:
a másik javát akarni – civilizációnkban azonban sok minden ez ellen buzdít, a
puszta gyönyörűség kedvéért való szexet propagálja, és a gyerekeink ezzel a
megközelítéssel találkoznak legtöbbet.
Barron
megosztotta a közönséggel egyik kedvenc idézetét az Amoris laetitiából: „A
szemérmesség a személy természetes védekezése, amely oltalmazza saját
bensőségességét, és kerüli, hogy puszta tárggyá változzon” (282). Nem
valamiféle „prűd viktoriánus gátlásról” van szó; ez a hozzáállás önkontrollt és
valódi erőt ad az embernek: „nem leszek a vágyad tárgya”. A szexualitás célja
nem a másik ember tárgyiasítása és használása, hanem önmagunk odaajándékozása.
Ha szemérmességre tanítjuk gyermekeinket, azzal erőt, hatalmat adunk a kezükbe.
Ferenc
pápa sajnálkozik a felett, hogy gyakran a védekezés, a biztonságos szex a fő
szempont a szexualitás kapcsán – ettől olyan, mintha valami fenyegető dologról
lenne szó. „Őrizz meg engem a gyermekek fenyegetésétől!” – karikírozta kicsit a
jelenséget Robert Barron. Nehogy valami váratlan történjen – rettegünk. Holott
életünk a gondviselés kezében van, és ez a szexualitásra is vonatkozik,
csakúgy, mint minden más területre. Ha mindig biztonságra törekszünk, soha nem
lépünk bele az erkölcsi élet kalandjába! A szeretet kalandjába, mely kimozdulás
az egóból.
Barron
püspök ezután a nyugati kultúrában közhelyszámba menő önmegvalósításra,
„önkitalálásra” (self-invention) tért rá; feljogosítva érezzük magunkat arra,
hogy „kitaláljuk” önmagunkat, illetve hogy bármit eldöntsünk, meghatározzunk.
Ez azonban – az amerikai püspök szerint – a biztos út a boldogtalanság felé.
Ahhoz hasonlatos, mintha egy gyereket elvinnénk egy golfklubba, és azt
mondanánk neki: „Csinálj, amit akarsz! Üsd, ahogy akarod!”
A valódi
szabadsághoz vezető út nem előjogok gyakorlása, hanem az erények belsővé
tétele, internalizálása. Ferenc pápa azt írja, „… segíteni kell a saját test
elfogadását úgy, ahogy teremtve lett, mert »a saját testünk feletti uralom
logikája a teremtés feletti uralom nagyon finom logikájává alakul«” (285).
„Egy
másik kihívás az általában gendernek nevezett ideológia különböző formáiból
adódik, amely »tagadja a férfi és nő közötti lényegi különbözőséget és
kölcsönösséget. Nemi különbségek nélküli társadalmat vizionál, és lerombolja a
család antropológiai alapját«” (56).
Az
önkitalálás kultúrájával az egyik nagy gond Barron szerint, hogy unalmas:
mindig az én kis terveim, az én projektjeim, az én szabadságom… Miközben van
egy erő, amely már működik bennünk, ami sokkal többre képes, mint amit mi kérni
vagy elképzelni tudunk – utalt Pál apostol levelére. Az egyik út unalmas, a
másik izgalmas…
A sok
vitát kiváltó 8. fejezetről is röviden szó esett: Barron hangsúlyozta, a 7.
fejezet folytatásaként kell olvasni – a 7. pedig ugye az erkölcsi nevelésről
szólt. Ferenc pápa azt írja, „A keresztény házasság … egy férfi és egy nő
egységében valósul meg, akik kölcsönösen odaadják magukat a kizárólagos
szeretetben és a szabad hűségben, egészen a halálig egymáshoz tartoznak, és
megnyílnak az élet továbbadása felé” (292). Az Egyház nem a spirituális
középszerűségre törekszik – szögezte le Barron –, életszentségre hívja az embereket!
A szentség pedig hősies erényeket jelent, és a család az erény iskolája – tehát
a család az életszentség iskolája is.
A pápa
ezzel együtt tisztában van vele, hogy az emberek küszködnek, nehézségeket
jelent elérni ezt a szintet… Akkor viszont két klasszikus út áll előttünk:
egyik a kizárás, kirekesztés, másik a (re)integráció (296). „Az Egyház útja a
jeruzsálemi zsinattól kezdve mindig a jézusi út: az irgalmasság és az
integrálás útja” (296). Ez azonban nem jelenti semmilyen eszmény tagadását vagy
háttérbe szorítását, és nem relativizmus – hangsúlyozta Barron püspök.
Tehát mit tegyünk, ha valaki nem az életszentség legmagasabb fokán él? Vessük
ki, mert azt mondja a törvény, vagy az irgalom útját válasszuk? Ferenc pápa
pasztorális érzékenysége tükröződik a 8. fejezetben.
Barron
püspök szemináriumi tanári, illetve rektori éveiből felidézte, úgy érzékelte, a
II. János Pál idején felnövekvő nemzedék később hajlamossá vált a
frusztráltságra, megviselte őket, amikor elbuktak, amikor nem tudtak felérni az
ideáljukhoz, a szent pápa hősies példájához. Ferenc pápa különösen érzékeny
erre: mit tegyünk, amikor valaki elbukik? Irgalom és integrálás – ez a válasza.
A 9.
fejezetre áttérvén a házasságban és családban megélt spiritualitás témái
kerültek szóba. A II. vatikáni zsinat már felhívta a figyelmet a család
lelkiségének jelentőségére; a házastársi egység (kommunió) templomára, amelyben
Istent imádhatjuk (adore/worship). Az angol ’worship’ szó etimológiájában
meghúzódik az ’érték’ (worth) szó is: Mi a legnagyobb érték számodra? Egy
dolgot kell megkérdezni, hogy mindent tudj valakiről: „Mit imádsz? Mi a
legértékesebb a szemedben?” Ha ezt tudod, tudod, mi köré szerveződik az élete.
A
templomban Istent imádják; egy egészséges házasság pedig olyan, mint egy
templom. Minden családtag együtt tekint Istenre; ő „a transzcendens harmadik”
(akiről Arisztotelész nyomán Fulton Sheen is írt), akibe ha mindkét házastárs
beleszeret, tartós lesz a házasságuk, megerősödik a kapcsolatuk.
Hogy
jelennek meg a családi értékek a Bibliában? Gyakran meglepő módon. Hanna
történetét (1Sám 1–28) hozta példának a püspök, aki a nagyon vágyott gyermeket,
Sámuelt „visszaviszi” a templomba – mert Hanna számára a legjobban Sámuel
kapcsolata számított Istennel.
A kulcs
tehát az, ha mindannyian együtt beleszeretünk Istenbe – akkor valódi autonómiát
és szabadságot élhetünk meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése