„Ezek vagyunk mi” – A Jezsuita Nyolcas vendége volt Erdő Péter bíboros
Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek a farsangi idő utolsó vasárnapján, március 3-án szentmisét mutatott be a budapesti Jézus Szíve-templomban, a Jezsuita Nyolcas keretében.
Erdő
Péter bíboros Horváth Árpád SJ templomigazgató meghívására látogatott a
jezsuiták pesti főtemplomába. Ezúttal nem valamely ünnep vagy hivatalos esemény
volt a meghívás apropója, „csak” az, hogy a Magyar Katolikus Egyház vezetője
személyesen szerezhessen benyomást a vasárnap esti mise közösségéről, s hogy az
egyre népesebb közösség a szokottnál kötetlenebb formában találkozhasson
főpásztorával.
„Ezek
vagyunk mi” – mondta végigtekintve az oltár mellett szolgáló fiatalokon Horváth
Árpád a szentmise kezdetén, s felidézte: tíz évvel ezelőtt indították útjára
rendtársaival az egyetemisták igényeire gondolva a Jezsuita Nyolcast, mely mára
a szó szoros értelmében kinőtte saját kereteit és magát a templomot is.
Köszönetét fejezte ki és megtiszteltetésnek tartotta, hogy bíboros elfogadta a
meghívást, hiszen – mint rámutatott – „a jezsuitaság lényege nemcsak a peremen
élőkhöz fordulás, hanem az Egyház központjához való ragaszkodás is”.
Erdő
Péter köszöntőjében elmondta, nagy örömmel jött újra ide, hiszen az ötvenes
években maga is gyakran járt misére a Jézus Szíve-templomba szüleivel, igaz –
tette hozzá –, akkoriban leginkább az itt szolgáló atyák politikai színezetű
beszédei miatt telt meg ennyire a templom.
Erdő
Péter bíboros szentbeszédét teljes egészében közöljük.
Krisztusban
Kedves Testvérek!
1. A mai
evangéliumban közmondásszerű, erős mondatokat hallottunk. Közülük is
kiemelkedik a szálkáról és a gerendáról szóló hasonlat. Ebben Jézus arra hívja
fel a figyelmünket, hogy ne ítélkezzünk embertársaink felett. Másutt is halljuk
tőle: „Ne ítéljetek el másokat, hogy titeket se ítéljenek el.” Ítélkezni azt
jelenti, hogy a másik emberről, annak egész erkölcsi, lelki állapotáról
ítéletet alkotunk, sőt döntést hozunk. Tudjuk azonban, hogy Isten az, aki a
rejtekben lát. Ő az, aki ismeri a szív titkos érzéseit. Ő tudja, hogy egy-egy
embernek a konkrét cselekedetei vagy magatartása mögött milyen szenvedés
húzódik meg, milyen tévedés rabságában nézi a világot, milyen enyhítő vagy
mentő körülmények csökkentik a felelősségét. Ezért találkozunk a Szentírás
lapjain sokszor azzal a képpel, hogy Isten az ítélő bíró. Hogy az Atya
Krisztusra bízta a feladatot, hogy majd az idők végén megítélje a világot.
2.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ne volna különbség jó és rossz között,
hogy ne kellene emberi szavakkal is megfogalmazni általánosságban azokat a
cselekedeteket vagy szabályokat, amelyek alapján bizonyos objektív tetteink
jóknak vagy rosszaknak minősülnek. Jézus azt mondja, az embereket
gyümölcseikről, azaz szavaikról és tetteikről lehet megismerni. Sőt
kötelességünk különbséget tenni jó és rossz között, hiszen Krisztus örömhírét
és tanítását az apostolokra és az Egyházra bízta, hogy adják tovább minden
népnek. Máté evangéliumának végén azt olvassuk a nagy missziós parancsban, hogy
Jézus meghagyja a tizenkettőnek, tanítsanak minden népet annak megtartására,
amit ő parancsolt nekünk. A keresztény közösség pedig féltve őrizte, hirdette
és kötelezőnek tartotta a maga számára is a tízparancsolatot, amit Isten a
választott népnek adott. És emlékezetébe véste Krisztus erkölcsi tanítását a
jóról és a rosszról. Isten tehát azt akarja, hogy felismerjük a különbséget jó
és rossz között, és a jót válasszuk. Olyannyira így van ez, hogy Krisztus
korában a pogányok között a zsidó vallásnak híveket szerző prédikátorok,
nyomukban pedig a keresztény hit első hirdetői a tanítás lényegét úgy foglalták
össze, hogy két útról beszéltek. Az egyik az életre, a másik a kárhozatra, a
pusztulásba vezet. És felsorolták, hogy milyen cselekedetek tartoznak az egyik
úthoz, és milyenek a másikhoz. Ezt a két útról szóló tanítást megtaláljuk a
Didachéban és további négy-öt olyan ókeresztény iratban, amely az apostolok
tekintélyére hivatkozik. De maga Jézus is beszél a két útról. A széles,
kényelmes útról, amely a pusztulásba visz, és a keskeny ösvényről, amely az
életre vezet. Szóval a kereszténység világosan tanítja Krisztus nyomán, hogy mi
a jó és mi a rossz az ember életében.
3. Az
emberi társadalom nem mondhat le arról, hogy konkrét cselekedetek ügyében is
ítéletet hozzon. Jézus nem kívánja tőlünk, hogy szüntessük meg a Büntető
Törvénykönyvet. Nem akarja, hogy a közösség tétlenül nézze, ha a gondjaira
bízott gyerekek, betegek, gyengék és szegények életét, épségét, anyagi javait
pusztítják. Ilyenkor tehát helye van az emberi igazságszolgáltatásnak is. A
földi bírók azonban nem a másik ember üdvösségét, Isten előtti állapotát ítélik
meg, hanem csupán a földi közösség védelmét kell szolgálniuk. Ennek során pedig
nekik is tisztességgel keresniük kell az objektív igazságot. Már Szent Pál
apostol felszólítja a keresztény közösséget, hogy peres ügyeiket ne vigyék a
pogány bíró elé, hanem maguk közül találjanak értelmes embert, aki döntőbíró
lehet. (1Kor 6,5)
4. Amire
Jézus tilalma vonatkozik, azt megérthetjük a vak emberről szóló hasonlatából.
Ha valaki nem látja a különbséget jó és rossz között, vagy még inkább, ha úgy
gondolja – mint manapság sokan –, hogy nem is lehet megismerni az objektív
igazságot, hogy nem is lehetnek világos szabályai az emberi cselekvésnek, akkor
hogyan vállalkozhat arra, hogy másokat vezet vagy a manipuláció eszközeivel
hatékonyan befolyásolja mások véleményét és cselekvését? Ha vak vezet
világtalant, mindketten verembe esnek.
5.
Számunkra azonban Jézus a világosság. A keresztény erkölcs nem arról szól, hogy
az Egyház megenged vagy megtilt valamit, hanem arról, hogy közösen igyekszünk
megismerni Krisztust és követni őt.
Ezért olyan
fontos, hogy magunk is újra meg újra elolvassuk és átgondoljuk a
tízparancsolatot és Jézus tanítását, különösen a hegyi beszédet. Fontos, hogy
mindennap előre megtervezzük, miben akarjuk különösen is követni őt és kérjük
segítségét, hogy hűségesek legyünk hozzá. Ámen
* * *
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése