Ferenc pápa: „Ha önző a szíved, akkor nem vagy keresztény”
Június 26-án a Szentatya folytatta az Apostolok cselekedeteiről szóló katekézissorozatát. Az első keresztény közösséget állította példaképül, mert „állhatatosak voltak az apostoli tanításban, a közösségben, a kenyértörésben és az imádságban” (ApCsel 2,42). Ferenc pápa katekézisének fordítását teljes terjedelmében közreadjuk.
Kedves
testvéreim, jó napot kívánok!
A
pünkösdnek, Isten Lelke hatalmas kiáradásának az első
keresztény közösségre, az volt a következménye, hogy sok embernek
az volt az érzése, hogy a Krisztusban való üdvösség örömhíre – a kérügma
– beköltözött a szívébe, s ezért szabadon Jézushoz csatlakoztak, megtértek,
megkapták a keresztséget az ő nevében, és befogadták a Szentlélek ajándékát.
Mintegy háromezren csatlakoztak ahhoz a testvériséghez, amely a hívők habitatja
és az evangelizálás munkájának egyházi serkentője. Ezeknek a Krisztusban
fivéreknek és nővéreknek a hite olyan meleg volt, hogy az életüket Isten
munkálkodásának színterévé változtatta, ami az apostolok révén
csodákban és jelekben mutatkozott meg. A szokatlan megszokottá lesz, és a
mindennapi élet az élő Krisztus megmutatkozásának terévé válik.
Lukács
evangélista úgy beszéli el ezt nekünk, hogy a jeruzsálemi egyházat minden keresztény
közösség paradigmájaként mutatja be, egy lenyűgöző testvériség
ikonjaként, amelyet nem kell misztifikálni, de minimalizálni sem. Az Apostolok
cselekedeteinek elbeszélése lehetővé teszi, hogy bepillantsunk a ház
falai közé, ahol az első keresztények Isten családjaként összegyűltek. A koinónia
tere volt ez, vagyis a Krisztusban fivérek és nővérek közötti szeretetközösség
tere. Belesve láthatjuk, hogy jól meghatározható módon élnek: „Állhatatosak
voltak az apostoli tanításban, a közösségben, a kenyértörésben és az
imádságban” (ApCsel 2,42). A keresztények kitartóan hallgatják a didakhét,
vagyis az apostoli tanítást; magas színvonalú személyes kapcsolatot ápolnak
egymással (a lelki és anyagi javak megosztásával is); megülik az Úr emlékezetét
a „kenyértöréssel”,
vagyis az eucharisztiával, és párbeszédet folytatnak Istennel az imában.
Ezek a keresztény ember magatartásformái, a jó keresztény négy jellemzője.
Ellentétben
az emberi társadalommal, amelyben hajlamos az ember saját érdekeit követni
másoktól függetlenül vagy egyenesen kárukra, a hívők közössége kerüli az individualizmust,
és szorgalmazza az osztozást és a szolidaritást. A keresztény ember lelkében
nincs helye az egoizmusnak: ha önző a szíved, akkor nem vagy keresztény;
világias vagy, aki a saját kedvét, a saját hasznát keresi. Lukács leírja
nekünk, hogy a hívők együtt vannak (vö. ApCsel 2,44). Az
egymáshoz való közelség és az egymással való egység a hívők stílusa: közel
állnak egymáshoz, aggódnak egymásért, nem megszólják, nem, hanem segítik
egymást, odalépnek egymáshoz.
A
keresztség kegyelme feltárja a belső köteléket azok között, akik testvérek
Krisztusban, akiknek osztozniuk kell egymással,
azonosulniuk kell egymással, és adni „mindenkinek, szükséglete szerint” (ApCsel
2,45). Az a feladatuk tehát, hogy nagylelkűek legyenek, adakozzanak, törődjenek
egymással, látogassák a betegeket, felkeressék a szűkölködőket, a vigasztalásra
szorulókat.
Ez a
testvériség, mely az Egyház, épp azért, mivel a közösségvállalás és a
szűkölködőkre való odafigyelés útját választja, igazi és hiteles liturgikus
életet élhet. Lukács azt írja: „Napról napra állhatatosan, egy szívvel ott
voltak a templomban. A kenyértörést házanként végezték, és örömmel és tiszta
szívvel részesültek az ételből. Dicsérték Istent, és kedvelte őket az egész
nép” (ApCsel 2,46–47).
Az
Apostolok cselekedeteinek elbeszélése végül emlékeztet, hogy az Úr biztosítja a
közösség növekedését (vö. ApCsel 2,47): a hívők kitartása az Istennel és a
testvérekkel fennálló hamisítatlan szövetségben vonzerővé válik, amely sokakat
lenyűgöz és meghódít (vö. Evangelii gaudium, 14), a vonzás
tehát az az alapelv, melynek köszönhetően minden kor hívő közössége él.
Kérjük a
Szentlelket, tegye közösségeinket olyan hellyé, ahol az új élet befogadása és
gyakorlása, a szolidaritás és a közösségvállalás cselekedetei, a szertartások
Istennel való találkozások, olyan hellyé, ahol közösséget vállalnak a
fivérekkel és nővérekkel, olyan hellyé, mely nyitott kapu a mennyei
Jeruzsálemre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése