Szent László király
Pünkösd
óta az isten- és emberszeretet parancsa valójában egy és ugyanaz, hiszen Isten
a Szentlelket elküldve saját szeretetét ajándékozta nekünk, hogy vele szeressük
viszont őt és szeressük embertársainkat. Nem is annyira parancs ez már, hanem
legbensőbb természetünk követelménye, hiszen az istengyermekségnek az a
természete, hogy szeret. Akkor mégis miért olyan nehéz megtanulni úgy szeretni,
ahogy Jézus szeret minket? Azért, mert nem engedjük érvényesülni istengyermeki
természetünket, hanem a régi Ádám módjára bujdokolunk a minket szerető Isten
elől.
A
próféták és szentek az isteni szeretet és irgalom követei voltak. A szeretet
nem elfogulttá, homályosan látóvá tette őket, hanem éppenséggel megélesítette
szemüket, hogy lássák a valós világot, s benne küldetésüket. Jézus belelátott
kortársai szívébe, nem isteni mindentudásával (arról lemondott megtestesülése
elhatározásakor), hanem szeretettől áthatott tekintetével. A szeretet első
igazi cselekvése, hogy meglátja a valóságot, a rejtett, a felszínen talán nem
is látható lelki nyomorúságot. Ezt a tisztánlátást csodáljuk meg szent
királyunkban, Szent Lászlóban, aki erőskezű uralkodó és nagy hadvezér létére is
úgy tekintett önmagára, mint gyarló bűnösre, és fényes győzelmeit nem saját
érdemének, hanem a szent férfiak imádságának tulajdonította. A szeretet
tekintetével nézett embertársaira, ezért lehetett a gyengék és kicsinyek oltalmazójaként
Isten irgalmának közvetítője. S ezért tudott az ellene áskálódó
unokatestvérének, Salamonnak újra meg újra megbocsátani, még azután is, hogy az
nyíltan az ellenséggel cimborált.
Urunk Jézus, taníts minket, hogy a Te szemeddel
tudjuk nézni ezt a világot. Szent László királyunk közbenjárására add meg
kegyelmesen, hogy a durva és erőszakos viselkedés mögött észrevegyük testvérünk
belső szenvedését, szorongását, s tégy alkalmassá minket, hogy a Te
szereteteddel szeretve őt megnyissuk előtte Isten irgalmának kapuját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése