BOLDOG MANGIN LEÓ-IGNÁC és TÁRSAI
vértanúk
*Verny, 1857. július 30. +Csu-kia-ho, 1900. július 20.
*Verny, 1857. július 30. +Csu-kia-ho, 1900. július 20.
A kínai keresztényüldözések a 18--19. században is
kifejezetten vallásellenes jellegűek voltak. A vértanúkat félreérthetetlen
hittagadásra szólították fel életük megmentése érdekében. Azzal, hogy hűek
maradtak keresztény hitükhöz, az életüket kockáztatták. A kínai keresztényeket
többnyire száműzetésre ítélték a Falon túlra, az európai hithirdetőket viszont,
akik nem csupán csatlakoztak az államilag tiltott valláshoz, hanem az állami
tilalom ellenére az országban tartózkodtak és terjesztették ezt a vallást, főként
halálbüntetésre, amelynek végrehajtása a pekingi császár megerősítésétől
függött. Az 1870. évi ún. ,,tiencsini vérfürdő'' alkalmával, amelynek többek
között egy francia és egy kínai lazarista és tíz irgalmas nővér is áldozatul
esett, előtérbe került egy olyan elem, amely előzően is megvolt ugyan, csak
mindig a háttérben: az idegenek és európaiak gyűlölete. Ez a gyűlölet indította
a császárt arra, hogy az 1899-ben kitört úgynevezett bokszerlázadást eszközül
használja fel.
Az utóbbi évtizedekben kínai történészek kínai
forrásanyagra támaszkodva kimutatták, hogy a bokszerlázadás eredetileg vallási
mozgalom volt, és voltaképpen csak mellékesen terelődött politikai mederbe.
Hogy kezdettől fogva keresztényellenes volt, mindenekelőtt abból a körülményből
adódott, hogy -- kiváltképpen a 19. század folyamán -- a három vallás: a
konfucianizmus, a buddhizmus és a taoizmus összefonódott együttélése alakult
ki. Korábban a konfuciánus nagybirtokos és művelt réteg volt az üldözések
hajtóereje, most pedig mindhárom hívei együtt. Szó szerint ez olvasható egy
1900-beli gyalázkodó iratban: ,,Védjétek meg országunkat, űzzétek ki az
idegeneket, és öljétek meg a keresztényeket! Az eretnek tant (kereszténységet)
sem az istenek, sem a buddhák nem veszik figyelembe.'' A kormányzat 1900.
június 21-i nyilatkozatában, amelyben összekeverednek a politikai és a vallási
ügyek, az áll, hogy a keresztények megvetik az isteneket, ezért a derék
bokszerek lerombolják templomaikat, a keresztényeket pedig megölik. Erre a
nehéz, viharos időre esik az 1955-ben boldoggá avatott délkelet-cselyi (ma Hope
tartomány Peking fővárossal) mártírok vértanúsága, akiknek a vezéralakja Mangin
Ignác lotharingiai jezsuita volt. Csely tartományt kiemelkedő jelentősége miatt
(fővárosa egyben az ország fővárosa is volt) már 1854-ben három apostoli
helynökségre osztották. Az északi és nyugati rész a lazarista hithirdetőké
maradt, Délkelet-Cselyben a francia jezsuiták misszionáltak.
Ignace Mangin 1857. július 30-án született a Metz
melletti Vernyben, egy francia tábornok fiaként. Humán tanulmányai után
belépett a jezsuita rendbe. Feltehetően már nagyon korán kérte, hogy küldjék ki
a kínai misszióba. Filozófiai-teológiai tanulmányainak befejezése után pappá
szentelték, és beosztották a délkelet-cselyi misszióba. Ez a misszió, amelyet
már a 17. századtól kezdve a jezsuiták vezettek, a kezdeti nehézségek legyőzése
után szép sikereket ért el. 1900-ban az apostoli helynökség területén 50.000
katolikus élt. Közöttük bontakoztatta ki gyümölcsöző apostolkodását Mangin atya
is. A csu-kia- hói nagy közösség elöljárójává rendelték, majd segítségül hívták
a fenyegetett missziós központba, amely Csang-kia-csuangban, Sien-shien
közelében volt található. Kínai katonák segítségével meg tudta menteni a
pusztulástól az iskolát, a nyomdát, a kínai nővérek kolostorát és a
szemináriumot. Mangin atya ezekről az eseményekről és az előzményekről
részletes tudósítást írt a francia jezsuiták folyóiratának, az Études- nek.
Tudósításában világosan elmondja, hogy a bokszerek azt hozták fel ürügyül: a
meggyengült mandzsu dinasztiát támogatják, de ismételten kifejezi azt a
kételyét, hogy a kínai tartománykormányzatok hivatalos szervei meg tudnák-e
védeni a hithirdetőket a felkelőkkel szemben. Valójában, s ezt a misszionárius
még nem tudhatta, a felkelők alapvetően megváltoztatták politikai nézeteiket.
Santung tartományból indultak, de akkoriban a mandzsu dinasztia megbuktatását
is a zászlójukra írták. Az energikus és tetterős kormányzónak, Jüansikainak
azonban, aki a továbbiakban még jelentős szerepet játszott a kínai
történelemben, sikerült a santungi felkelőket már 1899 végén ártalmatlanná
tennie és a tartomány határain túlra űznie. Így jutottak el Cselybe, és itt
változott meg politikai programjuk. A mandzsuk megbuktatásából a mandzsuk
védelme lett. Az európaiak elűzése és a keresztények megölése maradt a fő
célkitűzés a továbbiakban. Ennek az új helyzetnek estek áldozatul a csu-kia-hói
vértanúk.
Úgy látszik, hogy a bokszerek szándékai a helyi
hatóságok számára sem voltak teljesen világosak. Úgy léptek fel ellenük, mint
rablóbandák és tolvajok ellen, és felszólították a hithirdetőket: tegyenek meg
mindent, hogy keresztényeik segítségével megvédhessék magukat. Ez a felszólítás
eljutott a missziós központot védelmező Mangin atyához is. Keresztényeivel
földhányásokat emeltetett, gondoskodott a férfiak katonai kiképzéséről, és
elegendő élelmiszer összegyűjtéséről a mind nagyobbá váló közösség számára. A
bokszereknek a szomszédos közösségekben elkövetett fosztogatása miatt sok
keresztény menekült Csu- kia-hóba, s így a katolikus közösség létszáma 300-ról
3.000-re emelkedett a sáncokon belül. Mangin atya meghívta az ,,erődítménybe''
egy francia rendtársát, Denn atyát is, aki már 1872 óta Kínában működött.
Mangin atya minden emberi fáradozás ellenére világosan látta elkövetkező sorsát. 1900. június 10-én egyik utolsó levelében a misszió helyzetének áttekintése után befejezésül ezt írta az Études szerkesztőjének: ,,Ez minden, kedves Atya, amit jelenlegi helyzetünkről mondhatok Önnek, hogy kívánsága szerint új hírekkel szolgáljak. Amint látja, a helyzet nem rózsás, és emberileg tekintve bőven van félnivalónk. Minden reménytelenség ellenére remélünk az isteni Szív mérhetetlen irgalmában. Folytassa imáit értünk és keresztényeinkért!'' 1900. július 28-án fivérének írt levele még többet mond: ,,Életemet áldozatul adom a lelkek üdvéért és egész családunk jólétéért. Ha majd értesülsz a halálomról, imádkozz értem, és köszönd meg Istennek, amiért arra méltatott, hogy kiválasztott a családunkból erre az áldozatra.''
Mangin atya minden emberi fáradozás ellenére világosan látta elkövetkező sorsát. 1900. június 10-én egyik utolsó levelében a misszió helyzetének áttekintése után befejezésül ezt írta az Études szerkesztőjének: ,,Ez minden, kedves Atya, amit jelenlegi helyzetünkről mondhatok Önnek, hogy kívánsága szerint új hírekkel szolgáljak. Amint látja, a helyzet nem rózsás, és emberileg tekintve bőven van félnivalónk. Minden reménytelenség ellenére remélünk az isteni Szív mérhetetlen irgalmában. Folytassa imáit értünk és keresztényeinkért!'' 1900. július 28-án fivérének írt levele még többet mond: ,,Életemet áldozatul adom a lelkek üdvéért és egész családunk jólétéért. Ha majd értesülsz a halálomról, imádkozz értem, és köszönd meg Istennek, amiért arra méltatott, hogy kiválasztott a családunkból erre az áldozatra.''
A vértanúk között a két hithirdetőn és a bátor Csu-U-chen Márián kívül, akit gyermekével együtt elsőnek öltek meg, amikor meg akarta védeni a misszionáriusokat, boldoggá avattak még két férfit is, akik ugyan nem voltak az összegyűlt közösséggel, hanem a harc során ejtették foglyul, majd este lefejezték őket.
Az 1955. április 17-én boldoggá avatott ötvenhat vértanú csak egy kis csoport a 3.000 áldozatból, akiket a bokszerfelkelés követelt a tartományban. Mivel Mangin atya nemcsak az egyik legjelentősebb missziós állomás elöljárója volt, hanem egy nagy kiterjedésű kerületé is, joggal áll e vértanúk élén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése