GIULIANI SZENT VERONIKA
kapucinus apáca
*Mercatello, 1660. december 27. +Cittŕ di Castello, 1727. július 9.
Veronika
életét a misztika, közelebbről a szenvedés misztikája határozza meg. Orsola
Giulianit már gyermekként (tehetős szülők hetedik gyermeke volt) figyelemre
méltó nyugtalanság űzte, különös tűz égett benne. Míg más gyermekek játszottak,
ő bizalmas kapcsolatban állt az isteni Gyermekkel és a Szűzanyával. Tizenhét
évesen -- miután egész sor nemesi kérőt elutasított -- apja akarata ellenére
Cittŕ di Castellóban belépett a kapucinus apácák kolostorába. Veronika néven
1678. november 1-én tett fogadalmat.
Napról
napra világosabban megmutatkozott, hogy ebben a szerzetesnőben megújul az Úr
szenvedése, hasonlóan Assisi Szent Ferenchez (lásd: A szentek élete, 566. o.),
aki mintegy ötszáz évvel korábban láthatóan viselte testén az Úr sebhelyeit.
Mint Ferencben, Veronikában is megmutatkozott már szerzetesélete előtt, hogy
egyre fokozódó mértékben kötődik a keresztre feszített Úrhoz. Haldokló anyja a
hatéves gyermeknek különösképpen ajánlotta az Úr szent oldalsebének
tiszteletét. Egy napon megjelent neki az Úr, egész testét sebek borították,
amint a próféta látta őt: ,,Nem volt sem szép, sem ékes (hiszen láttuk), a
külsejére nézve nem volt vonzó. Megvetett volt, utolsó az emberek között, a
fájdalmak férfia...'' (Iz 53, 2-3 sk). A Megfeszített először csak a leánykát,
majd az apácát egyre jobban belevonta szenvedésébe. A szenvedés kelyhének
látomásában előkészülhetett az eljövendőkre. A Megfeszített saját szenvedésében
részesítette: Veronika fején láthatóvá vált a töviskorona nyoma; harminchat
évesen megkapta az oldalsebet, három-négy hónappal később az Úr többi sebhelyét
is. Minden erejével védekezett a sebhelyek látható volta ellen. Több mint
harminc évig volt stigmatizált.
Veronika,
aki a szenvedés eszközeit fizikailag érzékelte, megértette az Úr tervét. Az Úr
általa akarta a világot ismét szenvedésére emlékeztetni. Arra ösztönözte, hogy
engeszteljen vele együtt. Nem csupán szeretetének erejéből; ez elégtelen lett
volna. Szenvedése olyannyira hatékonnyá lett benne, hogy az emberek is
megláthatták. Nem ,,plátói'', elvont szenvedés volt ez. Rendi regulájának
szigorúsága megviselte gyenge egészségét. Szenvedett amiatt, hogy belső életét
meg kell mutatnia kifelé, mivel jezsuita gyóntatóatyja megparancsolta neki,
hogy vezessen naplót, és mindent jegyezzen fel, amit Isten a lelkében művel. A
naplót később tíz kötetben adták ki. A benne található rendkívüli dolgokat sok
szemtanú megerősítette. Olyan ,,férfias'' nyíltsággal írta a naplót, hogy IX.
Pius pápa, miután elolvasta, így kiáltott fel: ,,Ez nem egy szent nő, ez egy nagy
szent férfi!''
Életének
rendkívülisége természetesen gyanút és bizalmatlanságot keltett: valódi-e
mindez vagy csupán színlelt, vagy beteges jelenség, netán az ördög kísértése?
Legnagyobb ellenfele saját apátnője volt. Az ördög űzte a játékát a szenttel egészen
a testi bántalmazásig. (Hasonló jelenségek mutatkoztak -- több mint száz évvel
később -- az arsi plébános, Vianney Szent János életében; lásd: A szentek
élete, 403. o.). Megkísérelték, hogy gyökeres ,,gyógymóddal'' fogjanak ki a
misztikus nőn: öt évig kenyéren és vízen böjtöltették. Orvosai szüntelen
fejfájását (töviskorona) az akkori gyakorlat szerint izzó vassal akarták
gyógyítani. Sebhelyeit egyházi jóváhagyással megalázó és fájdalmas
vizsgálatoknak vetették alá. Az esetleges hitbeli tévedések elterjedésének
meggátlására a legfőbb egyházi hatóság, a római Szent Officium a püspökre bízta
Veronika szemmeltartását, felügyeletét, s ez megszégyenítőnek tűnő
zaklatásokkal járt együtt. Megfosztották újoncmesternői tisztségétől (két évvel
a stigmatizációja előtt választották azzá). Elvesztette azt a jogot, hogy a
kolostori közösségben választó vagy választható lehessen. Megtiltották neki,
hogy hét közben részt vegyen a zsolozsmán és a szentmisén. Vasárnap leghátul,
az ajtó mellett állva részt vehetett a szentmisén, de áldozáshoz nem
járulhatott. Ötven napra bezárták a betegcellába, s megtiltottak számára
mindenféle levelezést és érintkezést nővértársaival. Valóban ,,eleven
Kálvária-hegy'' lett, amint a gyóntatóatyja kifejezte. Végül elérkezett a
fordulat. A püspök jelentette Rómába a vizsgálatok és a megfigyelés eredményét:
Veronika hite kifogástalan, engedelmessége töretlen, a misztikus jelenségek
pedig szakadatlanul folytatódnak. A pápa visszavont minden parancsot és
tilalmat, s röviddel ezután a nővérek egyhangúan apátnővé választották.
Tizenegy évvel később, 1727. július 9-én halt meg. 1804-ben boldoggá, 1839-ben
szentté avatták.
Az Úr
Lelke alakítja az embereket olyanná, amilyenekké akarja, és amilyen formában
tevékenykedni akar általuk. Ahogy XII. Pius pápa az 1947. évi liturgikus
körlevelében írta: Jézus Krisztus életének és halálának összes titka minden
korban jelen van és hatékony. Az Egyház minden szentje Jézus Krisztus életének
kikristályosodott titka. Lehet-e hát csodálni, ha egy rendkívüli kegyelmekkel
megáldott és meghívott ember fölfogja, megérti és önmagán megvalósulni engedi
Isten terveit, engedi, hogy Isten a maga útjain vezesse, még ha az Úr
passiójába visznek is?
Veronika kulcsot adott Szent Pál szavaihoz, aki senki máshoz nem
hasonlíthatóan szemlélte Jézus Krisztus és az ember titkait: ,,Örömmel
szenvedek értetek, és testemben kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből
hiányzik, testének, az Egyháznak a javára'' (Kol 1,24).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése