Évközi 22. hét kedd
1Kor 2,10b-16.; Lk 4,31-37
„Mert a Lélek mindent kikutat, még az Isten mélységeit is”
A Szentháromság hitünk legnagyobb titka. Az egy- isten-hitet az ember egyszerű józan eszével is ki tudja következtetni a teremtett világ létéből, rendjéből. A csillagvilág léte a maga mérhetetlen voltában csak úgy érthető meg, ha van egy még nagyobb, végtelenül okos és hatalmas lény, aki a nála kisebbet ki tudja gondolni.Meg tudja ajándékozni a léttel a kigondolt mérhetetlenül nagy és megismerhetetlenül nagy, tényleges, létező valóságot. Az üdvtörténet első szakaszából, amit Krisztus előtti időnek jelzünk, a mai tudomány mérni tudja a világmindenség korát. Istent az első emberpár nem látta, de teremtményeiből és személyes jelekből megtapasztalta, kikövetkeztette. A józan emberi ész erről tanúskodott és tanúskodik, de azt, hogy a természetében, lényegében egy Isten nem egy személy, hanem három, senki, soha ki nem találhatta. Ezt a Második Isteni Személy megtestesülten maga jelentette ki, és a Jordán partján rengeteg ember szeme láttára, füle hallatára érzékeltette. Jézus emberi alakban rengeteg csodát tett, halálából életre támadt, így igazolta, hogy nemcsak ember, hanem Isten is. A Szentlélekről nemcsak beszélt, de miután láthatóan felemelkedett a menybe, tíz nap múlva sok ezer ember szeme láttára égi tűzben leszállt az apostolokra, rajtuk kívül még úgy kilencven Jézus-tanítványra és háromezernyi ismeretlenre is.(ApCsel 1,8; 2,1-36) Azóta a Szentlélek minden megkereszteltre leszáll Jézus második kegyelemeszközében, a bérmálás szentségében. Ezt az igazságot így fejezi ki Jézus Egyháza: A bérmálás szentség, amelyben a Szentlélek lelkünkbe száll, megvilágosítja értelmünket, megerősíti akaratunkat, hogy hitünket állhatatosan valljuk, és hitünk szerint éljünk. A Szentlélek az Atyával és a Fiúval együtt a teremtés kezdetétől mindenütt és minden létezőben egész lényével jelen van. Ez a kifejezés: a bérmálásban hozzánk jön, azt jelenti, hogy olyat kezd művelni bennünk, amit eddig nem művelt. A Szentlélek tehát a bérmálás után állandó vendégünk. Szeret, irányít és erőt ad az Atya által számunkra kijelölt minden feladat meglátására és elvégzésére. Minden reggeli imánkban jó erre kérni is Őt! Ezért mondja a mai szentleckében Szent Pál apostol: „a Lélek mindent kikutat, még az Isten mélységeit is”(1Kor 2,10b) Ez azt jelenti, hogy Isten minden ember egész életére szólóan minden percre pontosan kijelölte a hit és az önzetlen szeretet tennivalóit. A mennyországban ezt a két feladatot kéri számon az Úr, és amennyit megvalósítottunk belőle, akkora intenzitású boldogságot oszt ki az Atya az egész örökkévalóságra. Az utolsó ítéleten majd a világ végén az összes embernek bemutatja az ítélő Krisztus a meg- nem-bánt, meg- nem-gyónt és pap által fel- nem-oldozott bűnöket. Amit itt a földön elrendeztünk a gyóntatószékben, azt Isten többet elő nem hozza.
1Kor 2,10b-16.; Lk 4,31-37
„Mert a Lélek mindent kikutat, még az Isten mélységeit is”
A Szentháromság hitünk legnagyobb titka. Az egy- isten-hitet az ember egyszerű józan eszével is ki tudja következtetni a teremtett világ létéből, rendjéből. A csillagvilág léte a maga mérhetetlen voltában csak úgy érthető meg, ha van egy még nagyobb, végtelenül okos és hatalmas lény, aki a nála kisebbet ki tudja gondolni.Meg tudja ajándékozni a léttel a kigondolt mérhetetlenül nagy és megismerhetetlenül nagy, tényleges, létező valóságot. Az üdvtörténet első szakaszából, amit Krisztus előtti időnek jelzünk, a mai tudomány mérni tudja a világmindenség korát. Istent az első emberpár nem látta, de teremtményeiből és személyes jelekből megtapasztalta, kikövetkeztette. A józan emberi ész erről tanúskodott és tanúskodik, de azt, hogy a természetében, lényegében egy Isten nem egy személy, hanem három, senki, soha ki nem találhatta. Ezt a Második Isteni Személy megtestesülten maga jelentette ki, és a Jordán partján rengeteg ember szeme láttára, füle hallatára érzékeltette. Jézus emberi alakban rengeteg csodát tett, halálából életre támadt, így igazolta, hogy nemcsak ember, hanem Isten is. A Szentlélekről nemcsak beszélt, de miután láthatóan felemelkedett a menybe, tíz nap múlva sok ezer ember szeme láttára égi tűzben leszállt az apostolokra, rajtuk kívül még úgy kilencven Jézus-tanítványra és háromezernyi ismeretlenre is.(ApCsel 1,8; 2,1-36) Azóta a Szentlélek minden megkereszteltre leszáll Jézus második kegyelemeszközében, a bérmálás szentségében. Ezt az igazságot így fejezi ki Jézus Egyháza: A bérmálás szentség, amelyben a Szentlélek lelkünkbe száll, megvilágosítja értelmünket, megerősíti akaratunkat, hogy hitünket állhatatosan valljuk, és hitünk szerint éljünk. A Szentlélek az Atyával és a Fiúval együtt a teremtés kezdetétől mindenütt és minden létezőben egész lényével jelen van. Ez a kifejezés: a bérmálásban hozzánk jön, azt jelenti, hogy olyat kezd művelni bennünk, amit eddig nem művelt. A Szentlélek tehát a bérmálás után állandó vendégünk. Szeret, irányít és erőt ad az Atya által számunkra kijelölt minden feladat meglátására és elvégzésére. Minden reggeli imánkban jó erre kérni is Őt! Ezért mondja a mai szentleckében Szent Pál apostol: „a Lélek mindent kikutat, még az Isten mélységeit is”(1Kor 2,10b) Ez azt jelenti, hogy Isten minden ember egész életére szólóan minden percre pontosan kijelölte a hit és az önzetlen szeretet tennivalóit. A mennyországban ezt a két feladatot kéri számon az Úr, és amennyit megvalósítottunk belőle, akkora intenzitású boldogságot oszt ki az Atya az egész örökkévalóságra. Az utolsó ítéleten majd a világ végén az összes embernek bemutatja az ítélő Krisztus a meg- nem-bánt, meg- nem-gyónt és pap által fel- nem-oldozott bűnöket. Amit itt a földön elrendeztünk a gyóntatószékben, azt Isten többet elő nem hozza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése