SZENT PAMMACHIUS hitvalló
Augusztus 30.
*350 körül. +Róma, 409/410.
*350 körül. +Róma, 409/410.
A római nemes Pammachius a Furiusok főrangú nemzetségéből származott,
akik régóta a szenátus tagjai voltak.
Az életéről és tevékenységéről szóló lényeges közléseket egykori
iskolatársának, Szent Jeromosnak (lásd: A szentek élete, 552. o.)
köszönhetjük. Így arra is ő tett célzást, hogy konzuli és prokonzuli
tisztséget is viselt. Amikor Jovinianus szerzetes 390 körül dogmatikus
viszályt szított, megkezdődött a levelezés a két régi barát között.
Jeromos több művét neki ajánlotta.
Paulina, Pammachius hitvese Szent Paula (lásd: 68. o.) lánya, Szent
Eusztochium (lásd: 516. o.) nővére volt, az özvegy Szent Marcella pedig
Pammachius unokahúga. Ezek az előkelő római nők buzgón követték a Szent
Jeromos által hirdetett szerzetesi aszkézis jámborságeszményét. Amikor
395-ben Paulina meghalt, Pammachius leegyszerűsítette életmódját, és
többé nem a szenátor pompás bíborruhájában jelent meg, hanem a
közönséges ember jelentéktelen tunikájában, nagy vagyonát jótékony
célokra fordította. Jeromos ezért a szegények kincstárnokának és a
rászorulók barátjának nevezte; teljes csodálattal fűzte hozzá: ,,Más
házasemberek ibolyát, rózsát, liliomot és bíborvirágokat szórnak
hitvesük sírjára, és ezzel akarják enyhíteni szívük fájdalmát; barátom,
Pammachius azonban az irgalmasság balzsamával öntözi a szent hamvakat
és a tiszteletre méltó csontokat.'' Aszketikus élete kiváltotta ugyan
rangtársai gúnyolódását, egyben azonban az olyan kiemelkedő férfiak
csodálatát is, mint Nolai Szent Paulinus (lásd: A szentek élete, 278.
o.) és Jeromos. Barátja, Paulinus leírja, amint Pammachius, ,,az Egyház
adakozója'' nagy néptömeget vendégelt meg saját költségén a Szent Péter
templomban, és utal arra, hogy mint táplált Jézus is ezreket.
Pammachius Ostiában egy nagy menedékhelyet emelt, a római Mons
Caeliuson pedig egy oratórium helyén bazilikát építtetett, melyet
sokáig róla neveztek el, a középkor óta azonban Szent János és Pál
bazilikája néven ismert az ott őrzött ereklyék miatt. A bazilikán ez a
felirat, titulus állt: ,,Ki építette Krisztusért ezt a nagy és
tiszteletre méltó épületet? Akarod tudni? Pammachius ő, a hit
előmozdítója.''
Az a tény, hogy egy művelt, hatalmas és gazdag arisztokrata nagy
vagyonát a szegénygondozás szolgálatába állította, ő maga pedig -- mint
valami szerzetes -- aszketikus életet élt, elképesztő lehetett az
akkori Róma számára. A nemesség nagy része ugyanis kitartott még a régi
pogány kultusz mellett, a keresztény nép körében és a papság nagy
részében pedig erős aszkézisellenesség nyilvánult meg. Ez az ellenkezés
Szent Blesillának, Paula özvegy lányának halálakor, 384-ben érte el
tetőpontját, mert úgy hírlett, hogy az özvegy halálra gyötörte magát.
Jeromos 66. levelében Pammachiust a legnagyobb dicsérettel magasztalta
új életmódjáért: ,,Paulina hazatérése és elhunyta után az Egyház a
későn született szerzetest, Pammachiust termette nekünk, aki patrícius
volt apja és hitvese nemessége révén, gazdag az alamizsnálkodásban és
fennkölt az alázatosságban. A mi időnkben már birtokolja Róma azt, amit
azelőtt egyáltalán nem is ismert. Régebben alig voltak művelt,
befolyásos és előkelő szerzetesek. Barátom, Pammachius azonban
képzettebb, befolyásosabb és előkelőbb mindenki másnál: nagy a nagyok
között, első az elsők között, a szerzetesek vezetője.'' Megkísérthet
bennünket, hogy ezeket a szavakat udvarias bóknak tekintsük csupán, és
vitassuk igazságukat: ilyenféle értelmezés azonban Jeromos személyével
kapcsolatban nem jogos, hiszen ő kíméletlenül feltárta a keresztény
élet legfőbb követelményeit és az erkölcsi visszásságokat.
Pammachius állást foglalt az Egyház belső küzdelmeiben is, és eközben
folytonosan elkötelezte magát az ortodoxia mellett. Amikor Jovinianus
szerzetes 390-ben az erős aszkézisségre támaszkodva Rómában vitatta a
szüzesség magasabbrendűségét a házassággal szemben, Pammachius megkérte
a Betlehemben tartózkodó Jeromost, hogy készítse el Jovinianus
tévtanainak írásos cáfolatát. Jeromos azonban a Jovinianus ellen
irányuló írásában olyan lebecsülő megjegyzéseket tett a házasságról,
hogy Pammachius nem engedte meg ennek az írásnak az elterjesztését.
Numídiai birtokain a donatizmus eretnekségét támogató parasztokat okos
intelmeivel sikerült visszavezetnie a katolikus Egyházba. Ez a sikere
meghozta számára Szent Ágoston (lásd: A szentek élete, 503. o.)
dicséretét. Amikor Origenész (184--254) igazhitűségének vitája 395-ben
eljutott Rómába, Pammachius és Oceanus megkérte Jeromost, hogy fordítsa
le latinra Origenésznek Peri arkhón című írását, amelyet már Rufinus
(345 körül--410) is lefordított ugyan De principiis (Az alapelvekről)
címmel, de a dogmatikailag megbotránkoztató helyek kihagyásával. Úgy
tűnik, hogy Origenésznek Szent I. Anasztáz pápa (399--401) általi
elítélésében Pammachiusnak is része volt.
Pammachius feltehetően a nyugati gótok római betörésének idején
(409/410) halt meg.
Pammachiusban az Egyház olyan szent hitvallót tisztel, aki e világ
minden szellemi és anyagi értékével a legnemesebb módon gazdálkodott.
Műveltségét, amelyért Jeromos tanúsága szerint a legnagyobb buzgósággal
fáradozott, a szent tanítás szolgálatába állította, gazdagságát pedig
nagylelkűen használta fel a szegénygondozás érdekében. Nem csoda hát,
ha a pápa és a nép egyaránt becsülte.
Minden okunk megvan arra, hogy csatlakozzunk Szent Jeromos
véleményéhez, aki azt írja, hogy az Úrnak a gazdagokra szórt
jajkiáltása egyáltalán nem vonatkozik Pammachiusra. Gazdagság és
hatalom nem kárhozat veszélye volt számára, hanem egyedülálló alkalom a
szeretet főparancsának teljesítésére. A szeretet több az anyagi értékek
puszta elajándékozásánál, sokkal inkább a lélek önátadása. És éppen ezt
mondja Jeromos Parnmachius szentsége titkának, amikor így ír a gazdag
nemes Juliánnak: ,,Nincs okod arra, hogy nemesi helyzeteddel és
gazdagságod terhével mentegetőzzél. Tekints a szent férfiúra,
Pammachiusra és a mélységes hitű papra, Paulinusra, akik nemcsak
gazdagságukat, hanem önmagukat is odaadták az Úrnak.''
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése