Szent
Móric és társai
[szeptember 22.]
Móric (Mauritius) neve a mari, azaz
‚keserűség’, a cis, azaz ‚kiokádó’ vagy ‚kemény’ és az us, azaz
‚tanácsadó’ vagy ‚igyekvő’ szavakból ered. Vagy a mauron szóból, ami
Isidorus szerint görögül ‚feketét’ jelent. Mert nagy volt benne a keserűség (amaritudo)
a nyomorúságban való lakozása és a hazájától való távolléte miatt; kiokádó volt
a fölöslegesek elvetése miatt; kemény és szilárd a kínzások elszenvedésében,
tanácsadó bajtársainak buzdításában, igyekvő lelkesedésében és a jócselekedetek
megsokszorozásában, fekete a maga lenézésében.
Vértanúságukat Szent Eucherius, Lyon érseke kutatta
fel és írta meg.
Mauritius,
mint mondják, a thébainak nevezett szentséges légió vezére lett. Thébaiaknak
hívták őket városukról, amelynek Thébai volt a neve. Ez a terület a keleti
részeken fekszik, Arábia határain túl; gazdagsága kényelmessé, termékenysége
gyümölcsözővé, fái kellemessé teszik. Lakóiról azt beszélik, hogy nagy
termetűek, fegyverre termettek, a harcban vitézek, észjárásuk csavaros, és
gazdagok a bölcsességben. A városnak száz kapuja volt és a Nílus folyó partján
feküdt, mely a paradicsomból ered és Gyon (Ter 2,13: Gehon) a neve. Erről a
városról szól a vers:
|
Jakab, az Úr testvére prédikálta nekik Isten igéjét,
és megtanította őket Krisztus hitére.
Diocletianus és Maximianus, akik az Úr 277.
esztendejében kezdtek uralkodni, gyökerestül ki akarták irtani Krisztus hitét,
ezért ilyen leveleket küldtek szét mindazon provinciákba, melyekben
keresztények éltek: „Ha valamit el kellene határozni, vagy meg kellene tudni,
és az egyik oldalon összegyűlne mind az egész világ, a másik oldalon pedig Róma
csak egymagában állna, mégis az egész világ legyőzötten futna meg, Róma pedig
magában megállna a tudás ormán. Hát miért szálltok szembe ti, kicsinyke nép, az
ő parancsaival, miért bízzátok el magatokat oly ostobán, szembeszegülve
rendeleteivel? Vagy fogadjátok el hát a halhatatlan istenek hitét, vagy halálos
ítéletet vontok magatokra, végérvényesen.” A keresztények azonban, ha ilyesféle
tartalmú levelet kaptak, minden hírhozót dolgavégezetlen bocsátottak el.
Ekkor Diocletianus és Maximianus haragra gerjedt, és
valamennyi provinciába elküldtek, hogy minden fegyverforgató jöjjön Rómába, és
hajtsák iga alá mindazokat, akik lázadnak a római uralom ellen. A császárok
levelét a thebaiak népének is megvitték. Ez a nép Isten parancsa szerint
megadta Istennek, ami az Istené, ami pedig a császáré, azt a császárnak (Mt
22,21; Mk 12,17; Lk 20,25). Egybehívtak tehát egy 6666 válogatott katonából
álló légiót, és a császárokhoz küldték őket azzal, hogy a császárokat igazságos
háborúikban támogassák; nem pedig, hogy keresztények ellen fogjanak fegyvert;
sőt inkább, hogy őket megvédjék. Ennek a szentséges légiónak volt a vezére Móric,
a messze híres férfiú, zászlóvivői pedig: Candidus, Ince, Exsuperius, Victor és
Constantinus.
Diocletianus tehát Maximianust, akit társcsászárul
vett maga mellé, a gall tartományok ellen küldte, megszámlálhatatlan seregével,
és mellé adta a thebai légiót is, kiket Szent Marcellinus pápa arra bátorított,
hogy inkább kard által pusztuljanak el, mintsem hogy Krisztus hitét, melyet
elfogadtak, meggyalázzák. Ahogy tehát az egész hadsereg átkelt az Alpok hegyein
és Octodorumot elérte, a császár megparancsolta, hogy mindazok, akik vele
vannak, áldozzanak a bálványoknak, és közös esküvéssel kötelezzék el magukat a
birodalom lázadói, elsősorban a keresztények ellen. Ennek hallatára a szent
katonák nyolcmérföldnyire különvonultak a seregtől, és egy kies helyen, melynek
Agaunum volt a neve, a Rhône mellett, letáboroztak. Amikor Maximianus erről
értesült, kiküldött katonái által elrendelte, hogy siessenek a többiekkel
együtt bemutatni az áldozatot az isteneknek. Azt válaszolták, hogy ők ezt nem
tehetik, minthogy Krisztus hitén vannak. Erre a császár haragra lobbanva azt
mondta: „Nemcsak engem néztek le, hanem az égiekkel szemben is jogsértést
követtek el, és személyemben a római vallást vetitek meg. Gondolja meg a nyakas
katona, hogy nemcsak én, de isteneim is bosszút állhatnak.” Ekkor a császár
kiküldött katonái által megparancsolta, hogy vagy szorítsák rá őket az
isteneknek való áldozat bemutatására, vagy minden tizediket azon nyomban
fejezzék le. A szentek örvendezve nyújtották oda fejüket, egyik a másikat
megelőzve igyekezett halálra jutni.
Ekkor Szent Móric szólásra emelkedett, és többek
között ezeket mondta: „Köszöntelek benneteket, akik Krisztus hitéért
mindannyian készen álltok a halálra. Azért tűrtem el, hogy bajtársaitokat
lemészárolják, mert láttam, hogy készen vagytok szenvedni Krisztusért, és hű
maradtam az Úr parancsához, aki ezt mondta Péternek: »Tedd hüvelyébe
kardodat!« (Jn 18,11). Mivel immár bajtársaink tetemei sáncolnak körül és
társaink vérétől piroslik ruhánk, követjük őket a vértanúságba. Ha tehát tetszésetekre
van, ezt üzenjük a császárnak: »A te katonáid vagyunk, császár, és az állam
védelmére ragadtunk fegyvert. Nincs közöttünk árulás, nincs bennünk félelem, de
Krisztus hitét semmiképpen el nem hagyjuk!«” Amikor a császár ezt meghallotta,
újból megparancsolta, hogy tizedeljék meg őket. Ennek megtörténtével Exsuperius
zászlóvivő megragadta a zászlót, és bajtársai gyűrűjében mondta: „Dicsőséges
vezérünk, Móric bajtársaink dicsőségéről szólt; zászlóvivőtök Exsuperius sem
azért ragadott fegyvert, hogy ellenálljunk; vesse el jobbunk a testi
fegyvereket, s erényekkel fegyverkezzék fel. Ha tetszésetekre van, ezt üzenjük
vissza a császárnak: »A te katonáid vagyunk, császár, de Krisztusnak szolgái,
amit nyíltan megvallunk. Neked tartozunk a katonai szolgálattal, neki az
ártatlansággal; tőled vettük fáradozásunk zsoldját, tőle életünk kezdetét, és
minden gyötrelmet készen állunk érte elviselni, és az ő hitét soha el nem
hagyjuk!«”
Ekkor a gonosz császár megparancsolta hadseregének,
hogy zárják körül az egész légiót, és egyetlen ember se szabadulhasson ki.
Bekerítették hát Krisztus katonáit az ördög katonái; istentelen kezükkel
mészárolták, lovaik patájával megtiporták őket. Így szentelték föl őket
Krisztus drága vértanúivá. Az Úr 280. esztendeje táján szenvedtek
vértanúhalált.
Isten akaratából azonban sokan kiszabadultak, hogy más
vidékre eljutva hirdessék Krisztus nevét, és hogy más tájakon dicsőségesen
diadalmaskodjanak. Közülük Solutor, Adventor és Octavius Torinóban, Alexander
Bergamóban, Secundus Ventimigliában, Szent Constantinus, Victor és Ursus és még
sokan mások meg máshol prédikáltak.
Mikor pedig hóhéraik felosztották a zsákmányt, és
ehhez lakomát csaptak, egy Victor nevű öregembert, aki történetesen arra járt,
meghívtak társaságukba, Ez tudakolni kezdte, miképp tudnak e sok ezer
legyilkolt között vígan lakmározni. Mikor aztán valakitől megtudta, hogy amazok
Krisztus hitéért haltak meg, sóhajtozni kezdett. Mélyről tört fel a sóhaj
belőle, és azt kiáltotta, hogy tökéletes lenne az ő boldogsága, ha velük együtt
őt is megölték volna. Mikor így kitudódott hogy keresztény, azon nyomban
lemészárolták.
Ezek után Maximianus Milánóban, Diocletianus pedig
Nicomediában ugyanazon a napon levetették a bíbort, hogy magánemberként
éljenek, és a fiatalabbak – vagyis Constantius, Maximus és Galerius
uralkodjanak, akiket császárokká tettek. De mert Maximianus ismét zsarnoki
uralomra tört, veje, Constantius űzőbe vette. Kötélen végezte életét.
Végül az ugyanebből a légióból való Szent Ince
holttestét, mely a Rhône habjaiba merült, a genfi Domitianus és az aostai
Gratus és Protasius – kik e terület püspökei voltak – másokkal együtt
eltemették a templomban. A templom építésében részt vett egy pogány kőműves.
Míg a többiek vasárnap ünnepeltek, ő egyedül folytatta munkáját. Szentek serege
jelent meg neki, elragadták, megverték és megfeddték azért, hogy világi munkát
végzett, és intették, hogy vasárnaponként, mikor a többiek Isten felé fordítják
figyelmüket, ő is szüneteltesse kétkezi munkáját. Megtért, a templomhoz rohant
és kérte, hogy keresztény lehessen.
Ambrus így beszél Praefatiójában ezekről a
vértanúkról: „Isten fényességétől megvilágosított hívők serege érkezett a föld
végső határairól Hozzád boldogan esedezve; és a harcosok légiója, amelyet
körülkerítettek a testi fegyverek, ám lelki fegyverek védelmeztek, éber
állhatatossággal sietett a vértanúságra. A kegyetlen zsarnok, hogy a
halálbüntetés által elrettentsen, karddal tizedeltette meg őket, majd, mivel
állhatatosan kitartottak a hitben, valamennyiüket fővesztésre ítélte. Őket
azonban olyannyira felizzította a szeretet tüze, hogy fegyvereiket elhajigálva,
szerte letérdepelve, vidám szívvel fogadták hóhéraik fegyverét. Közöttük volt
Szent Móric is, aki a Te hited szerelmétől lángra gyúlva megharcolta harcát, és
elnyerte a vértanúk koszorúját.” Eddig Ambrus.
Egyszer egy asszony a fiát azon monostor apátiához
adta tanulmányokra, ahol a szent vértanúk nyugszanak. A fiú rövidesen meghalt,
és az anya vigasztalan zokogással gyászolta. Megjelent neki Móric, és
megkérdezte, miért siratja így a fiát; azt válaszolta, hogy amíg csak él, nem
szűnik meg könnyeit ontani. Erre ő: „Ne sirasd őt, mintha halott lenne. Tudd
meg, hogy velünk lakozik! Ha meg akarsz bizonyosodni erről, holnaptól kezdve,
életednek minden napján hallhatod a hangját a zsoltározó szerzetesek hangja
között, ha fölkelsz a matutinumra.” Az asszony ezt mindig meg is tette, és a
szerzetesekkel együtt éneklő fiának hangját mindig tisztán kihallotta.
Gunthramnus király, amikor elhagyta az evilági pompát,
kincseit szétosztotta a szegények és az egyházak között. Elküldött egy papot,
hogy hozzon neki a szentek ereklyéiből. Az meg is szerezte az ereklyéket, de
visszatérőben a Lausanne-i-tavon vihar támadt, és hajója majdnem odaveszett. A
pap az ereklyetartót a hullámok felé tartotta, mire hamarosan nagy csendesség
lett.
Az Úr 973. esztendejében néhány szerzetes Miklós
pápától elkérte Károly számára Szent Orbán pápa és Szent Tiburtius vértanú
testét. Visszatérőben meglátogatták a szent vértanú templomát, és kieszközölték
az apátnál és a szerzeteseknél, hogy Szent Móric testét és Szent Ince fejét
Auxerre-ba, abba a templomba vihessék, melyet Szent Germanus azelőtt kevéssel
szentelt fel ugyanezen vértanú számára.
Damiani Szent Péter arról számol be, hogy Burgundiában volt egy dölyfös
és nagyravágyó klerikus, aki Szent Móric egyik templomát elbitorolta, noha egy
nagy erejű katona keményen ellenállt neki. Mikor egy napon a misét mondták, és
az evangélium végén ez állt: „Mindaz, aki magát felmagasztalja,
megaláztatik” (Lk 14,11; 18,14), gúnyosan ezt mondta a nyomorult: „Ez
hazugság, hiszen ha én megaláztam volna magam ellenségeim előtt, akkor ma nincs
ekkora egyházi vagyonom.” És íme egy kardforma villám hatolt be szájába, mely a
káromló szavakat kiokádta, és azonnal megölte őt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése