Évközi tizenegyedik hét hétfője
Rettenetes látvány, amikor egy
egész teremnyi embert látunk lemészárolva, holtan. Nem Európában történik ez
ma. Európában már korábban megtörtént. A különbség csak annyi, hogy nálunk,
Európában ez ipari méretekben történt. Így emlékezünk Auschwitzra. De nem az volt a
legutolsó tömegmészárlás. Érdekes módon, ahogy távolodunk a történelemben az
eseménytől, úgy válik az esemény pontosan az érintettek körében olyan
eseménnyé, amiből hasznot lehet húzni. Ugyanakkor, a történelmileg számomra
ismert hasonló eseményekről azt látom, hogy a történés idején, minél közelebb
vagyunk a történtekhez, annál sejtelmesebb, bizonytalanabb és érthetetlenebb
eseményként válik ismertté a dolog. Vajon, ahogy távolodunk az eseménytől,
mitől válik egyre világosabbá, érthetőbbé és megmagyarázhatóbbá az adott
esemény? Lehet, hogy csak attól, hogy kinek a kommentálásában hallja az ember?
Mert hiszen semmi sem fehér, vagy fekete, minden ennél sokkal bonyolultabb.
Hiszen, szubjektív érdekek ütközéséről van szó minden katasztrófát, tragédiát
okozó eseménynél, ami csak és kizárólagosan – legfeljebb, de még annak a
számára sem biztos, hiszen a mikor érdekek ütköznek, ott végül is a végén már
sodródássá válnak az események, amiből már nagyon nehéz tudatos szándékot
felfedezni – azok számára lehet egyértelmű, világos, átlátható, akik annak cselekményeit
szövik. Felmerül bennem a kérdés: valójában hogy viszonyuljak emberként az
ilyen dolgokhoz? Mennyire természetes, illetve természetellenes ez?
Krisztus hogy viszonyulna ehhez
emberként és Istenként?
Mit tudok
arról, aki ilyen dolgot követ el? Mit ér annak az élete, aki áldozattá lehet?
Meg lehet, szabad különböztetni azt, hogy bárkinek is az életét miért veszik el
mások? Tudom, tudhatom, hogy Isten kinek az életét mire akarja rendelni, amikor
még azzal sem vagyok tisztában, hogy az én életemmel mit szeretne, hogy
teljesüljön?
Végül is, az egész élet egy nagy
talány a számunkra. Az egyetlen, amibe
kapaszkodhatunk, kapaszkodhatok, az az, hogy nem az enyém az élet. Az, amit
élek!
Jézus felelete az élete ellen
irányuló támadásra az volt, hogy megengedte azok számára, akikben az indulat
volt, hogy azt tegyék, vele, amit ők akartak. Tudva, hogy az Atya kezébe
ajánlva – részéről így már – áldozatát, az Atya kezében az nemessé válhat!
Két vetülete van – legalább, rám
vonatkozóan – minden eseménynek: én láthatom
az eseményt úgy, mint aki együtt érző azzal, aki az áldozat. Fájdalmat, és
tehetetlenséget érezve, hogy nem vagyok képes rá, hogy segítsek Neki, vagy
nekik. De én, láthatom az eseményt arról az oldalról is, aki keservében,
kínjában, magába zártságában, mondhatom nyugodtan úgy, hogy megszállottságában
kényszerült arra, hogy végre hajtson olyan
brutális tettet, mely más, vagy mások áldozatát követeli. Ebben az esetben is
ott van bennem a fájdalom iránta, irántuk, és a tehetetlen csalódottság, hogy képtelen
vagyok rajta segíteni! Viszonyom így mindkét fél irányában értetlenség,
megmagyarázhatatlan és éppen ezért végtelen nagy csalódás, mely sérülést okoz
rajtam, pszichés sérülést, sebet ejt. A gyengébb nem ilyenkor úgy próbálja ezt
feloldani magában, hogy imádkozik, engesztelésnek hívja. Ez az ima is csak arra
szolgál, hogy magamat megsegítsem, hiszen Isten biztos vagyok benne, hogy
minderre másképpen reagál, pontosan azért, amiért Ő az osztatlan, és minden
egyes ember iránti elfogulatlan, vagy egyenlő elfogultságú szeretet, ami
megengedő ugyanúgy a brutalitásra is, mint az áldozatvállalásra is. Isten, és
ezzel együtt Jézus értelmezőszótárában is, a szenvedésnek, az áldozatnak, és az
odaáldozásnak is az értelme a bűnbánatban, vagy még inkább a megbocsátásban
van.
Éppen ezen a gondolatmeneten
tovább haladva, a ma divatos, és terjedő engeszteléseknél sokkal nagyobb
jelentőséget tulajdonítok annak, hogy én magam kiengesztelődjek azokkal, akiket
bűnösnek kiáltok ki, és azokkal is, akiket áldozatoknak tekintek.
Kiengesztelődni azokkal, megbocsátani mindent azoknak, akik tetteit, vagy a
tettek elviselésében szerepük okát nem ismerem, de mindenképpen végzetes
döntések részeseivé lettek! Amiben életük folytatása, az örökkévalóságban azon
múlik, hogy Isten irgalmas szeretetében részesülhetnek-e, vagy sem. De ami ott
kezdődik, hogy mi emberek, akik Isten társai vagyunk a teremtésben, és Jézus
társörökösei lehetünk, egymásnak képesek vagyunk-e úgy megbocsátani, ahogy
tette azt Jézus, ott a kereszten: »Atyám! Bocsáss meg nekik, mert nem tudják,
mit cselekszenek.« [Lk 23,34] Ezzel a megbocsátásunkkal is megdicsőítve Istent,
akit megerősítünk ezzel abban, hogy irgalmas szeretete érvényesülhessen minden
más hatalom felett.
Ez
válhat igazán katarzissá a számomra! Megtisztítóvá, és felszabadítóvá! Vágyom
rá, hogy képessé legyek Atyám, a Te dicsőségedre, mert hiszem, ha
kiengesztelődni képessé leszek a távoli gonoszsággal szemben, akkor talán
holnapra képessé lehetek majd a közeli gonoszság ellenében is, a Te szereteted
által, melyet rám kiárasztasz folyamatosan! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése