Az élet
igéje – 2015. július
Az egész világon milliók olvassák és
igyekeznek tettekre váltani – Chiara Lubich, a Fokoláre Mozgalom alapítójának
kezdeményezése szerint – az adott hónapra kiválasztott bibliai mondatot és a
hozzá fűzött magyarázatot, amely széles körben hatással van az egyének és
közösségek életére.
„Bízzatok, én legyőztem a világot!” (Jn 16,33)
E szavakkal zárul Jézus búcsúbeszéde tanítványai
körében.
Jézus most elhagyja a földet, és visszatér az Atyához, a tanítványok pedig a világban maradnak, hogy folytassák művét. Jézushoz hasonlóan őket is gyűlölni és üldözni fogják, még halálra is adják őket (vö. 15,18.20; 16,2). Jézus jól ismer minden nehézséget és próbatételt, amellyel barátai találkozni fognak: „A világban üldözést szenvedtek” – mondta épp az imént (16,33).
Jézus most elhagyja a földet, és visszatér az Atyához, a tanítványok pedig a világban maradnak, hogy folytassák művét. Jézushoz hasonlóan őket is gyűlölni és üldözni fogják, még halálra is adják őket (vö. 15,18.20; 16,2). Jézus jól ismer minden nehézséget és próbatételt, amellyel barátai találkozni fognak: „A világban üldözést szenvedtek” – mondta épp az imént (16,33).
Jézus az utolsó vacsorán összegyűlt apostolokhoz szól,
de szeme előtt lebeg a tanítványok minden nemzedéke, akik a századok folyamán
követni fogják. Ránk is érvényes, hogy az utunkat kísérő örömök mellett ott van
az „üldöztetés” is: a jövőt illető bizonytalanság, a munkanélküliség, a
szegénység és a betegség, a természeti katasztrófa vagy a háború szenvedései,
az otthoni vagy a népek közötti erőszak. Ott vannak a kereszténységünkből adódó
üldöztetések is: a mindennapos harc, hogy az evangéliumhoz hűen éljünk, a
tehetetlenség érzése a társadalomban, amely mintha közömbös lenne az isteni
üzenettel szemben, vagy a gúnyolódás, a lenézés, sőt még a nyílt üldöztetés is
az egyházzal szemben álló emberek részéről.
Jézus személyesen is átélte, tehát jól ismeri az üldöztetést, mégis azt mondja:
Jézus személyesen is átélte, tehát jól ismeri az üldöztetést, mégis azt mondja:
„Bízzatok, én legyőztem a világot!”
Hogy mondhatja Jézus, hogy legyőzte a világot, amikor
néhány pillanattal azután, hogy ezt kimondta, már el is fogták, megostorozták,
elítélték, a legkegyetlenebb és legszégyenteljesebb módon megölték? Hogy
győzött volna, amikor inkább úgy tűnik, elárulják, megtagadják, megsemmisítik
és csúfos vereséget szenved?
Miben áll a győzelme? Természetesen a feltámadásban: a halál nem tudja őt birtokában tartani. Győzelme oly hatalmas, hogy bennünket is részesít belőle: jelenvalóvá lesz közöttünk, és magával visz az élet teljességébe, az új teremtésbe.
Miben áll a győzelme? Természetesen a feltámadásban: a halál nem tudja őt birtokában tartani. Győzelme oly hatalmas, hogy bennünket is részesít belőle: jelenvalóvá lesz közöttünk, és magával visz az élet teljességébe, az új teremtésbe.
De már ez előtt is megnyilvánult a győzelme,
szeretetének legnagyobb tettében, amikor életét adta értünk. Ebben a vereségben
teljes mértékben győzedelmeskedik. Behatol a halál minden apró szegletébe, és megszabadít
bennünket attól, ami nyomaszt. Mélyen átalakít, és ezentúl mindenben, ami
negatív, ami sötétség vagy fájdalom, abban vele találkozhatunk, Ő Isten, a
Szeretet, a teljesség.
Pált rendkívüli öröm tölti el, valahányszor Jézus
győzelmére gondol. Azt mondja, hogy vele és benne mi is le tudunk győzni minden
nehézséget, sőt általa, aki szeret minket, nemcsak győztesek vagyunk, hanem
biztosak „abban, hogy sem halál, sem élet […], sem egyéb teremtmény el nem
szakíthat minket Isten szeretetétől, mely Krisztus Jézusban, a mi Urunkban
van.” (Róm 8,37; vö. 1Kor 15,57).
Így már érthető Jézus felhívása, hogy semmitől se
féljünk:
„Bízzatok, én legyőztem a világot!”
Bennünk ugyan nincs akkora lelkierő, mint Jézusban
volt, de Ő velünk van és velünk harcol. Amikor fejünk felett összecsapnak a
nehézségek, a próbatételek és a kísértések hullámai, azt mondhatjuk neki: „Ha
te legyőzted a világot, akkor az én üldöztetésemet is le tudod győzni. A
családommal, a munkatársaimmal együtt úgy érzem, hogy ez áthághatatlan akadály,
úgy tűnik, nem győzzük, de amikor közöttünk vagy, bátorságot és erőt
meríthetünk, hogy szembenézzünk ezekkel a viszontagságokkal, és
felülkerekedjünk rajtuk.”
Nem diadalmaskodó elképzelésünk van a keresztény
életről, mintha minden könnyű lenne, és eleve megoldott. Jézus épp akkor
győzedelmeskedik, amikor a szenvedés, az igazságtalanság, az elhagyatottság és
a halál küzdelmét éli át. A diadal azt jelenti, hogy szeretetből szembe tudunk
nézni a fájdalommal, és hiszünk a halál utáni életben.
Jézushoz és a vértanúkhoz hasonlóan egyes kérdésekben
mi is csak a mennyországban fogjuk meglátni a teljes győzelmet a rossz felett.
Sokszor félünk a mennyországról beszélni, mintha ez a gondolat valami
kábítószer lenne, hogy ne kelljen szembenézni a nehézségekkel, ürügy, hogy ne
kelljen harcolnunk az igazságtalanság ellen. De nem így van, a mennyország
reménye és a feltámadásba vetett hit határozottan arra késztet, hogy
szembenézzünk a viszontagságokkal, támaszt nyújtsunk másoknak a próbatételek
idején, és elhiggyük, hogy az utolsó szó a szereteté, mely legyőzi a
gyűlöletet, az életé, mely diadalt arat a halálon.
Tehát amikor nehézségekkel találkozunk személyesen,
vagy a mellettünk élőkben, vagy a világ különböző részein élő emberekben,
forduljunk megújult bizalommal Jézushoz, aki jelen van bennünk és közöttünk. Ő
legyőzte a világot, és bennünket is részesít győzelmében, kitárja előttünk a
mennyország kapuját, ahová azért ment, hogy helyet készítsen nekünk. Innen
meríthetünk bátorságot, hogy szembenézzünk a próbatételekkel, és mindent le
tudunk győzni Jézusban, aki erőt ad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése