A keresztény ember a feltámadás tanúja – Jakubinyi György érsek húsvéti üzenete
Az alábbiakban Jakubinyi Györgynek, a Gyulafehérvári Római Katolikus Érsekség főpásztorának húsvéti üzenetét tesszük közzé.
Krisztusban
Kedves Testvéreim és Híveim!
A
Szentírás tanúsága szerint Krisztus követőit Antiochiában nevezték először
keresztényeknek (ApCsel 11,26). A keresztény kifejezés a magyar nyelvben rokon
hangzású a kereszt szóval, de nem abból származik. Latinul a christianus annyit
jelent, mint Krisztus híve, követője.
Keresztény
hitünknek két alapigazsága van:
– a Szentháromság, vagyis egy Istenben három Személy van: Atya, Fiú és Szentlélek;
– az Úr Jézus Krisztus egy Személy, de két természetben: az isteni és az emberi természetben, vagy ahogy a hosszabb Hiszekegyben mondjuk: igaz Isten és igaz ember.
– a Szentháromság, vagyis egy Istenben három Személy van: Atya, Fiú és Szentlélek;
– az Úr Jézus Krisztus egy Személy, de két természetben: az isteni és az emberi természetben, vagy ahogy a hosszabb Hiszekegyben mondjuk: igaz Isten és igaz ember.
Az Úr
Jézus mennybemenetelekor adta meg az apostoloknak – tehát egyházának – az
egyetemes misszió parancsát: „Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a
népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére.” (Mt
28,19) Az egyház a tanúja a megváltás művének: Krisztus kereszthalálával és
föltámadásával megváltotta a világot, és mennybemenetelekor helyet készített
számunkra is. A keresztény ember a feltámadás tanúja. Ezért keresztény hitünk
alapja Krisztus feltámadása. Szent Pál ezt világosan tanítja: „Ha pedig
Krisztus nem támadt fel, semmit sem ér a hitetek, mert még mindig bűneitekben
vagytok. (…) Ha csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, minden embernél
szánalomra méltóbbak vagyunk. De Krisztus feltámadt a halálból elsőként a
halottak közül.” (1Kor 15,16–20) Ugyanakkor húsvét a legnagyobb ünnepünk. Az
ősegyházban húsvét éjszakáján a szentmisében szolgáltatták ki a hitújoncoknak a
beavatás szentségeit: megkeresztelték, megbérmálták őket, és először járultak
szentáldozáshoz. Így lettek nagykorú kereszténnyé. Ezért írja elő az egyház
harmadik parancsolata: „Évente gyónjál, és legalább húsvéti időben áldozzál.”
Legalább egy évben egyszer, a húsvéti időben engesztelődjünk ki Istennel a
szentgyónásban és a szentáldozásban. Ne feledjétek, hogy a húsvéti szentgyónás
és szentáldozás hagyományos időszaka Szentháromság-vasárnappal zárul.
Amikor
Ferenc Szentatyánk meghirdette az irgalmasság rendkívüli szentévét (mely 2015.
december 8-ával, a II. vatikáni zsinat lezárása 50. évfordulójával, a
Szeplőtelen Fogantatás főünnepével kezdődött, és 2016. november 30-án, Krisztus
Király főünnepével zárul), azt is hangsúlyozta, hogy Isten irgalmasságát
elsősorban a bűnbánat szentségében, vagyis a szentgyónásban tapasztalhatjuk
meg. Ezért kéri Szentatyánk, hogy paptestvéreim minél gyakrabban álljanak a
gyónók rendelkezésére, hogy a kiengesztelődés szentségében híveink
megtapasztalják Isten irgalmasságát. A Szentatya buzdít, hogy a rendkívüli
szentévben tartsunk népmissziókat, 24 óra az Úrért ájtatosságot stb., és az
irgalmasság szentévében előszeretettel gyakoroljuk az irgalmasság testi-lelki
cselekedeteit; fel is sorolom őket a Katekizmus alapján:
Az
irgalmasság testi cselekedetei (Mt
25,35–46):
1. az éhezőknek ételt adni,
2. a szomjazóknak italt adni,
3. a szegényeket felruházni,
4. az utazóknak szállást adni,
5. a fogságban lévőkért imádkozni,
6. a betegeket látogatni,
7. a halottakat eltemetni.
1. az éhezőknek ételt adni,
2. a szomjazóknak italt adni,
3. a szegényeket felruházni,
4. az utazóknak szállást adni,
5. a fogságban lévőkért imádkozni,
6. a betegeket látogatni,
7. a halottakat eltemetni.
Az
irgalmasság lelki cselekedetei:
1. a bűnösöket meginteni,
2. a tudatlanokat tanítani,
3. a kétkedőknek jótanácsot adni,
4. a szomorúakat vigasztalni,
5. a bántalmakat békével tűrni,
6. az ellenünk vétkezőknek megbocsátani,
7. az élőkért és holtakért imádkozni.
1. a bűnösöket meginteni,
2. a tudatlanokat tanítani,
3. a kétkedőknek jótanácsot adni,
4. a szomorúakat vigasztalni,
5. a bántalmakat békével tűrni,
6. az ellenünk vétkezőknek megbocsátani,
7. az élőkért és holtakért imádkozni.
Az Úr
Jézus a szeretet parancsát tette meg főparancsnak: szeressük Istent, szeressük
embertársunkat. Egy parancsnak nevezi, mert istenszeretetünket csak a
felebaráti szeretet gyakorlásával tudjuk bizonyítani: „Amit e legkisebb
testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek” (Mt 25,40) – mondja az Úr
Jézus. Elmondhatjuk, hogy az irgalmasság tizennégy cselekedete a felebaráti
szeretet gyakorlásának konkrét megvalósítása.
A
keresztény ember a feltámadt Krisztus tanúja. De tanúságunkat gyengíti a kereszténység
megoszlása. Az utolsó vacsorán mondta az Úr Jézus: „Eggyé legyenek, amint mi
egy vagyunk: én bennük, te bennem, hogy így ők is teljesen eggyé legyenek, s
megtudja a világ, hogy te küldtél engem.” (Jn 17,22–23)
A
kereszténységben Keleten és Nyugaton az idén is egy hónap különbséggel
ünnepeljük főünnepünket, a húsvétot. Fölösleges bizonygatni, hogy melyik a
helyes gyakorlat. Hosszú és bonyolult volna körlevélben időszámítási kérdéseket
fejtegetni. De a tanúságtételt erősítené, ha a kereszténység legalább a
húsvétot együtt ünnepelné. A katolikus egyház a II. vatikáni zsinat
naptárreformról szóló nyilatkozatában felkínálta a keresztény testvéreknek,
hogy elfogadna egy közös dátumot, egy meghatározott vasárnapot húsvét
megünneplésére, de azzal a feltétellel, hogy ha minden keresztény közösség
elfogadja. És itt van a nehézség: a fontos nem a dátum, hanem a tény, hogy
megüljük húsvét örömünnepét…
…ezért
kívánok kegyelemteljes húsvéti ünnepeket minden kedves Testvéremnek és minden
jóakaratú embernek az irgalmasság szentévében!
Gyulafehérvár,
2016. március 27-én, Urunk feltámadásnak főünnepén
György
érsek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése