Amoris laetitia – VI. rész: Szeretet a házasságban (4. fejezet)
Április 8-án a Szentszék Sajtótermében bemutatták Ferenc pápa Amoris laetitia (A szeretet öröme) kezdetű apostoli buzdítását, melynek ismertetésére Török Csaba teológust, az Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük fel. Elemzését több részben, naponta adjuk közre.
Az Amoris
laetitia kezdetű buzdítás, illetve a házasság és a család tematikája
megköveteli, hogy kiemelten foglalkozzunk magával a szeretettel.
„Ugyanis nem bátoríthatjuk a hűség és a kölcsönös önajándékozás útját, hogyha
nem ösztönzünk a házastársi és családi szeretet növekedésére, megszilárdulására
és elmélyítésére” (89). Ferenc pápa Szent Pál apostol szeretethimnuszát,
egészen pontosan annak központi részét alapul véve (1Kor 13,4–7) nem egyszerűen
bibliamagyarázatot, de valóban lelki egzegézist nyújt, amelyben mondhatni
szóról szóra végigmegy a szövegen. Mindeközben igyekszik egyre mélyebbre
hatolni a Szentírás szövegében, s közel hozni azt az emberi tapasztalat
valóságához, a megélt érzelmekhez, a házastársak mindennapjaihoz, de akár még a
szeretet és szerelem testi dimenzióihoz is. Az egész dokumentumnak ez a
leghosszabb fejezete (89–164), ezért még csak vázlatos leírására sem
szorítkozhatunk. Ez önálló „mű a műben”, amit érdemes külön is végigelmélkedni.
Az alábbiakban néhány (számunkra fontos) szempontot szeretnénk tehát csak
megvilágítani.
A
szeretet megtestesültsége. Krisztus
istenemberségét szemlélve képtelenek vagyunk annak kiegyensúlyozott
megértésére, vagy istenségét, vagy emberségét hangsúlyozzuk túlságosan. A
szeretettel is így van ez. Ha túl emberinek képzeljük el, akkor már fel sem tud
emelkedni Istenig. Ha pedig túlságosan isteni elgondolással közelítjük meg,
akkor emberi gyarlóságunk szinte elviselhetetlenné válik. Földhözragadtság és
életidegenség a két túlzó pólus. A pápa figyelmeztet: „Nem szabad ráterhelni
két véges személyre annak a kötelezettségnek a rettenetes súlyát, hogy
tökéletes módon kell reprodukálniuk azt a tökéletes egységet, amely Krisztus és
egyháza között áll fenn, mivel a házasság mint jel »egy dinamikus folyamatot«
foglal magába, »amely fokozatosan halad előre, Isten ajándékainak folyamatos
integrációjával” (122). Vagyis: egy túlzóan „isteni” házasságfelfogás
teljesíthetetlen feladat elé állítaná a fiatalokat, és elfelejtetné, hogy az
emberi életben nem így haladnak előre Isten ügyei, hanem az emberi természet
töredékességének és ehhez alkalmazkodó dinamikájának a tiszteletben tartásával.
Ez ugyanakkor nem jelentheti azt, hogy az emberi szeretet elveszíthetné az
istenire való vonatkozását: „a házastársi szeretet természetében ott van a
megnyílás a végérvényesre” (123). Vagyis emberi tökéletlenség és isteni
tökéletesség egyfajta megtestesülési dinamikában egyesül a házasság
szentségében.
Emberarcú
szeretet. Ahogyan már a korábbi
fejezetek, úgy ez is kifejezésre juttatja a szeretet evangéliumi üzenetének
emberarcúságát. Krisztus megtestesülése azt is jelenti, hogy az isteni közel
jött a mi mindennapi valóságunkhoz. A házasság sem eszmény, elvont mennyei
ideál, hanem „örömök és fáradságok, feszültségek és megnyugvások, szenvedések és
megszabadulások, kielégülések és keresések, kellemetlenségek és gyönyörűségek
kombinációja” (126).
Érlelődő
szeretet. Amennyiben a szeretet kulcsában olvassuk a
házasság alapvető jellemzőit, az egységet és a felbonthatatlanságot, vagyis a
radikális hűség igényét, akkor ráébredünk: az ember ezáltal tulajdonképpen arra
nyer esélyt, hogy a szeretetet a maga legteljesebb valóságában, minden
lehetséges vetületében élje át. „Az élet meghosszabbodása igazol valamit, ami
nem volt általános a korábbi korokban: a bensőséges viszonynak és a kölcsönös
egymáshoz tartozásnak meg kell őrződniük négy, öt vagy hat évtizedre, ez pedig
magával hozza annak szükségességét, hogy újra és újra egymást válasszák a
házasok” (163). Azért fontos ez, mert amikor a testi mivoltunk radikálisan
változik, a szeretetünknek is alakulnia kell. „Nem ígérhetjük meg, hogy egész
életünkön át ugyanazok lesznek az érzéseink. Ám bizonnyal lehet egy közös
megbízható tervünk, el tudunk köteleződni egymás szeretésére, és tudunk
egységben élni, amíg a halál el nem választ minket, és mindig tudunk gazdag
bensőségességben élni” (163). Ez az érzelmi-testi-emberi átalakulás
tulajdonképpen a szeretet érlelődése, a megérés a szeretet misztériumának végső
beteljesülésére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése