Amoris laetitia – VIII. rész: Néhány lelkipásztori távlat (6. fejezet)
Április 8-án a Szentszék Sajtótermében bemutatták Ferenc pápa Amoris laetitia (A szeretet öröme) kezdetű apostoli buzdítását, melynek ismertetésére Török Csaba teológust, az Esztergomi Hittudományi Főiskola oktatóját kértük fel. Elemzését több részben, naponta adjuk közre.
Az
egyház hitében őrzi a házasságra és a családra vonatkozó isteni üzenet kincsét
– ám ez nemcsak elvont tanítás, hanem szükségszerűen életre váltandó gyakorlat
is. Éppen ezért meg kell vizsgálnunk, milyen módon járulhat hozzá a
lelkipásztorkodás ahhoz, hogy erős, szilárd, hűséges és termékeny szereteten
alapuló keresztény családok jöjjenek létre és álljanak fenn. Ennek kapcsán
azonban a szinódusi folyamat megmutatta, hogy a helyi egyházaknak nagyon is
eltérő kihívásokkal kell szembenézniük a maguk kulturális és társadalmi
összefüggésrendszerében. „A különböző közösségeknek kell majd kidolgozniuk a
mind gyakorlatiasabb és hatékonyabb javaslatokat, amelyek szem előtt tartják
úgy az egyház tanítását, mint a helyi szükségleteket és kihívásokat. Nem
szándékom, hogy ezen a helyen konkrét családpasztorációs modellt adjak. Csupán
arra korlátozom magam, hogy egybegyűjtsem a legfőbb lelkipásztori kihívásokat”
(199) – írja a pápa.
Az
alapkijelentés, miként már mi is utaltunk rá, ez: a családok nem pusztán az
evangelizáció tárgyai (célcsoportjai), hanem sajátos módon alanyai is. Ezt már
csak azért is hangsúlyozni kell, mert „a felszentelt szolgálattevők gyakran nem
kaptak kielégítő képzést ahhoz, hogy a családok aktuális, összetett
nehézségeivel foglalkozzanak” (202). Ez – mint a szinódusi aulában elhangzott –
azt az igényt eredményezi, hogy a papképzésnek ezen a téren alaposabbá kell
válnia: „A papnövendékeknek átfogóbb interdiszciplináris, és nem csak
doktrinális képzésben kell részesülniük (…). A képzés során
biztosítani kell a személyes érettségben való fejlődést, hogy a leendő
szolgálattevők eljussanak arra a pszichés egyensúlyra, amelyet feladatkörük
megkövetel.” Ezért a szemináriumi időt a plébániákon töltött
időszakokkal kell kombinálni, valamint biztosítani kell, hogy világiak és
családok is részt kapjanak a papképzésben (203). Hasznosnak mutatkozhat az az
élettapasztalat is, amelyre a keleti rítusú, házasságban élő papság tesz szert
(202). Ugyanígy elengedhetetlen az értő szakemberek tudásának és
tapasztalatának igénybevétele (204).
A
másik fontos pont a házasságra való felkészítés, a jegyesek kísérésének
kérdése. Ebben a plébániai közösségeknek, a már házasságban élőknek is aktív
részt kell vállalniuk. Emellett szükséges lehet egy hosszabb távú felkészítés
az ifjúság számára, amelyre ráépülhet a közvetlen szentségi felkészítés, a
segítségnyújtás, hogy a szentség ünneplését hittel és tudatosan éljék át a
jegyesek. Ez persze nemcsak párkapcsolati tréninget jelent, hanem imádságot,
elmélkedést is a liturgikus szövegek és a szentírási szakaszok alapján –
egyértelmű, hogy a házasságkötésre való felkészülés az evangelizáció kiemelt és
sajátos terepe (216).
A
szinódusok arra is rámutattak, hogy elengedhetetlen az ifjú házasok szerető és
gondos kísérése közös életük első éveiben. Rá kell világítani, hogy az
életszakaszok egymásra következésükben a szeretetteljes és nagylelkű
önajándékozás fázisait is jelentik, újra és újra megerősítve az „igen”-t, a
szövetséget. „A házasságok töréseihez vezető okok közül az egyik abban áll,
hogy túl sok magas elvárásunk van a házasélettel kapcsolatban. Amikor
felfedezzük a valóságot, amely korlátozottabb és problematikusabb, mint amiről
álmodtunk, akkor a megoldás nem az, hogy gyorsan és felelőtlenül a válásra
gondolunk, hanem az, hogy érési folyamatként tekintünk a házasságra” (221) – írja
a pápa. Ebben segíthet a plébániai közösség, a hívő családok példája és
támogatása.
Ennek jelentősége a válságok idején egészen nyilvánvaló. Az evangélium
tanulsága a következő: „minden válságban ott rejlik egy jó hír, amelyet meg
kell tudni hallani, kifinomítva a szív hallását” (232). A legszebb mindig
ugyanaz: a személyes érlelődés a megőrzött, kölcsönös szeretetben. Ezt az utat
nehezíti, hogy manapság „vannak emberek, akik megkésve, negyvenévesen jutnak el
arra az érettségre, amelyet már serdülőkoruk végén el kellett volna
érniük” (239). A személyes kísérésnek, a pásztori törődésnek ezért
megértőnek, figyelmesnek és a legnehezebb helyzetekben is jelenvalónak kell
lennie. A kulcs: érlelődés és növekedés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése