Burgundi Szent Zsigmond
Zsigmond
burgund király, akit ellenségei feleségével és gyermekeivel együtt kútba
fojtanak (†524). Ünnepe már a Pray-kódexben megjelenik. A középkor végén főleg
maláriában szenvedők szokták segítségül hívni.
A kultusz Közép-Európában a XIV. század derekán
kezdett kibontakozni. Ekkor (1354) került ugyanis a prágai székesegyházba
Zsigmond ereklyéje. Egy egykorú fogadalmi képen Szent Zsigmond ajánlja IV.
Károly császárt a Szűzanya oltalmába.*
Nyilván hálából keresztelteti fiát, a későbbi magyar királyt, Nagy Lajos vejét
a Zsigmond névre (1361). Patrónusának prágai ereklyéjét Zsigmond a huszitáktól
féltve, Nagyváradra hozza át (1424), amelyet temetkezési helyéül is választ.*
A könnyelmű, szélcsap természetű Zsigmond patrónusa
tiszteletére Buda várában kápolnát is emeltet, amely 1417 táján kezdett épülni.
Elhatározását a mondai hagyomány szerint – amelyben azonban föltétlenül van
történeti igazság is – Tar Lőrinc látomása ihlette, amelyet minden
vonatkozásban itt nem méltathatunk. Csak arról szólunk, ami idetartozik.
Tar, másként Rátholdi Lőrinc udvari ember, Zsigmond
király ajánlólevelével többek között Írországba is elzarándokolt Szent Patrik
purgatóriumához (1411). Abban az időben Tar Lőrinc pokoljárása nagy feltűnést
keltett: belekerült az európai deákirodalomba, nemzeti nyelven pedig igricek,
hegedősök énekelték meg. Az érdeklődésre jellemző, hogy jó két évszázad múlva
Tinódi Lantos Sebestyén* is újra
szövegezi:
|
A látomás megrendíthette Zsigmondot, aki még
mindenképpen a középkor fia volt: hitt tehát a szentek egyességében, az
üdvözülteknek a bűnösökért való közbenjárásában. Ezért névadó patrónusának
tiszteletére Buda várában a templom mellett prépostságot is alapított.
A Zsigmond-templom történetéhez hozzátartozik, hogy
Bakócz Tamás bíboros, pápai követ itt adta át Dózsa Györgynek a fehér zászlót,
meg egy hatalmas vörös keresztet, a török ellen tervezett keresztes hadjárat
jelvényeit. A hódoltság idején mecsetté alakítják át, egyébként teljesen
elpusztul. 1698-ban Szent Zsigmond prépostságát újra feltámasztják, és később a
vörös csillagkeresztes urak (ritterlicher Kreuzherrenorden) kezére jut
(1720–1882). Ők kezdeményezik a budavári Szent István napi körmeneteket (1818).
A Zsigmond-kápolna fölszentelésére 1769-ben került
sor. Ez lett a Raguzából hazakerült Szent Jobb szentélye is. A kápolna
hivatalosan Szent István nevét viseli. Buda ostroma alatt (1944 telén)
tönkrement.*
Zsigmond-kápolnája volt hajdanában Kisvárda
várának is, de Rákóczi fölkelése után lerombolták.*
Nyilvánvaló, hogy az udvari kezdemények nyomán bukkan
föl a XV. században számos misekönyvi bejegyzésünkben Szent Zsigmond neve: oratio
in honorem S. Sigismundi regis pro febricitantibus.*
Körmöcbánya királyi város oltárt emelt Szent Zsigmond
tiszteletére (1391).*
A kultusz napjainkig megőrizte udvari jellegét és
tudomásunk szerint nem jutott el a vallásos néphagyományba. Ezt bizonyítja Tormafalu
(Krensdorf) és Grinád (Grinava) titulusa. Az első az Eszterházyak, a
másik pedig a Pálffyak kegyurasága alatt épült a XVIII. században. A baranyai Sumony
patrociniuma (1866) Daróczy Zsigmond pécsi kanonok keresztnevével függ össze.* A képet Than Mór festette: a jámbor
király vértanúságát ábrázolja. A bánáti Zsigmondfalva (Martinica) nevét
birtokosáról, Lázár Zsigmondról kapta. Temploma meg Szent Zsigmond tiszteletére
épült.
Zsigmond mindmáig megmaradt uras keresztnévnek. Igazában már
csak a cigányzenészek között népszerű, amelyet nyilvánvalóan a hajdani jókedvű
úrivilággal való kapcsolatuk magyaráz. Családnévként több változatban
előfordul: Zsigmond, Sigmond, Zsigmondy, Zsiga, Zsigó és talán
Zsikó, Zsinka.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése