Az Irgalmasság Szent Éve 172.
Urunk,Jézus
Krisztus kegyelme...
„Urunk, Jézus Krisztus kegyelme,
Isten szeretete és a Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal!” Az ünnepen
arra hívja fel a figyelmünket a liturgia, hogy az emberiség összetartója a
Szentháromság. Ez az alapvetés a Szentírás első oldalán szerepel: „Majd azt
mondta Isten: Alkossunk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra. Megteremtette
tehát Isten az embert a maga képére; Isten képére teremtette őt, férfinak és
nőnek teremtette őket” (Ter 1,26-27) Istennek nincs emberi teste, arca sincs,
ezért csak azt akarja kifejezni a szentíró, hogy Isten belső, szentháromságos
szeretet-élete lehet az ember minta-oka. Ahogyan szereti az Atya a Fiút, neki
ajándékozza születésekor a teljes isteni természetet, majd a Fiú sértetlenül
vissza ajándékozza Atyjának, aztán a Szentlélek származtatásakor együtt
ajándékozzák neki a végtelen istenséget, így kell szeretnie egymást az
emberpárnak, férjnek és feleségnek. Ebből az önfeledt szeretetből fakad az új
élet, a magzat, a gyermek. A szeretettel összekapcsolt család mintájára
kapcsolódnak a családok nemzeti közösséggé. Az istenszeretet megsértése a bűn, vezet
a család békéjének, boldogságának meggyengüléséhez. Ádám azonnal vádolja és nem
próbálja menteni feleségét, mikor Isten számon kéri bűnét. Így kezdődik a
veszekedés, esetleg elhidegülés, netán a család széthullása most is. A szülők
után az első fiúgyerek, Káin is összeférhetetlen, irigy, és végül
testvérgyilkos lesz. Káin elhagyja otthonát, idegenbe költözik. Ötödik unokája,
Lámek két feleséget vesz, fütyül az Isten-rendelte egynejűségre, és fennhéjázva
hirdeti: „Megöltem sebeimért egy férfit, sérülésemért egy ifjút. Hétszeres a
bosszú Káinért, de hetvenszeres Lámek-ért”((Ter 4,23-24) Van orvosság? Az
evangélium felel. Jézus Nikodémussal beszélgetve kifejti a jobbítás
lehetőségét. Ember ugyan nem tud segíteni: „Ha valaki nem születik vízből és
Szentlélekből, nem mehet be Isten országába a szél ott fúj, ahol akar. Hallod a
zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hová megy. Így van mindaz, aki Lélekből
született” (Jn 3,5.8) Majd önmagát említi, mert Ő az Isten Fia. Ő állítja
vissza a bűn előtti szeretetközösséget Isten és ember, ember és ember között:
„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy mindaz, aki
őbenne hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Mert nem azért küldte
Isten a Fiút a világba, hogy elítélje a világot, hanem hogy üdvözüljön általa a
világ”. (Jn 3,16-17) Segíteni tehát a Szentháromság tud a bajokon. Ezt a
gondolatot erősíti meg Pál apostol a szentleckében: „Urunk, Jézus Krisztus
kegyelme, Isten szeretete és a Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal!”
(2Kor 13,) Jézus kegyelme elsősorban a házasság szentségében nyerhető el. Egy
férfi és egy nő mindhalálig érvényes szövetsége a házasság minden mellébeszélés
nélkül. Ez a szentség, amelyet a jegyesek szolgáltatnak ki egymásnak, állandó
természetfölötti, isteni erőt biztosít a szeretet gyakorlására, esetleges
visszaszerzésére. Nem a veszekedés majd válás a megoldás. Az Ószövetségben
engedélyezett elbocsátás helyett Jézus visszaállította az eredeti állapotot.
(Mk 10,5-9) Az Isten, az Atya szeretete korunkban magán kinyilatkoztatásban is
megnyilvánult. Nem félelmet akar kelteni, hanem annyira szereti gyermekeit,
hogy mindig láthatóan közöttük akar lenni. A Szentlélek közössége az első
keresztény pünkösdön, húsz nyelven beszélő zsidót fogott össze egyetlen
szeretet-közösséggé. Később is adott több féle külön kegyelmet, karizmát a
közösség javára. Szent Pál ezeket felsorolja az 1Kor 12,12-30-ban, de
hozzáteszi: „Ti azonban törekedjetek a nagyobb adományokra! Emellett még egy
mindennél kiválóbb utat mutatok nektek”(31), és leírja a szeretet himnuszát. A
Szentháromság vezessen erre az útra mindegyikünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése