Francesco Patton az új szentföldi ferences kusztos – Beszélgetés Várnai Jakab OFM pápai vizitátorral
Várnai Jakab OFM, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola rektora a ferences rendfőnök megbízásából az elmúlt fél évben vizitátorként bejárta a Szentföldi Ferences Kusztódia területét, így jelentős szerepet vállalt a Vatikán által május 20-án kinevezett új kusztos kiválasztásában.
–
Kérem, mutassa be a kusztódia intézményét!
– A
Szentföldi Ferences Kusztódia a Szentföldön működő ferences rendtartomány. Ez a
rendi egység tizenkét országban működik. A szoros értelemben vett „Szentföld”
Júdea és Galilea, de vannak bibliai vonatkozású Szent Helyek Szíriában és
Jordániában is, valamint történelmi a ferences jelenlét Libanonban, Egyiptomban
és Cipruson, más országokban pedig a Szentföldet támogató rendházak működnek.
Mivel a térség a keresztény hit számára elsőrendűen fontos, politikailag pedig
igen kényes régió, ezért érthetően a Szentszék magának tartja fenn a választás
megerősítését. A Rend is korán belátta a szentföldi misszió jelentőségét:
1430-ban határozták el, hogy a kusztost mindig a nagykáptalan választja, és ez a
gyakorlat három évszázadon át megmaradt, sőt valójában most is él, mert a Rend
legfőbb elöljárója és tanácsa választja a kusztost Rómában, nem pedig maga a
közösség, vagyis a Szentföldön élő rendtagok.
Az új
kusztos beiktatására az elkövetkező hetekben kerül sor: ez egy történelmi
szertartás, amellyel az új elöljáró „bevonul” a kulcsfontosságú helyekre. Az
első bevonulás a jeruzsálemi központi házba, a San Salvatoréba történik,
ekkortól a kusztos teljes joggal gyakorolja hivatalát. Fontos (és látványos) esemény
ezenkívül a Szent Sír-bazilikába, a Cenákulumba, a Betlehembe és a Názáretbe
történő ünnepélyes bevonulás is, a többi felekezetek, diplomáciai képviselők és
egyéb notabilitások jelenlétében.
–
Mi a kusztos feladata?
– A
kusztos feladatköre nagyon kiterjedt: az ott élő 265 rendtag irányítása, az 51
rendház életének megszervezése, a rájuk bízott 66 Szent Hely őrzése, a 23
plébánia és a 12 iskola felügyelete, a kusztódia képviselete az egyházi és
állami hatóságok előtt, hogy csak a legjelentősebbeket említsük.
–
Mit tudhatunk az új kusztos személyéről, Francesco Pattonról?
–
Francesco Patton a trentói egyházmegyében, Vigo Meano faluban született 1963.
december 23-án. Az észak-olasz provincia tagja. Eredetileg a trentói
provinciában volt, de a hat észak-olasz provincia 2016. május 16-án egyesült.
Az olasz mellett beszél angolul és spanyolul is. Első fogadalmát 1983.
szeptember 7-én tette le, az ünnepélyes fogadalmat pedig 1986. október 4-én.
1989. május 26-án szentelték pappá. 1993-ban szerzett teológiai licenciátust a
szaléziak római egyetemén médiatudományból. Rendtartományában és az egyetemes
Rend szintjén több funkciót töltött be. 2003-ban és 2009-ben ő volt a
nagykáptalan titkára. 2003-ban vizitátor volt. A trentói provinciának 2008-tól
az egyesülésig tartományfőnöke volt. Az olasz ferences tartományfőnökök
konferenciájának elnöke. Tagja volt az egyházmegyei papi tanácsnak a trentói
egyházmegyében, tanított médiatudományt az ottani teológián. Munkatársa volt az
egyházmegyei hírlapnak, rádiónak és tévécsatornának, 1991 óta van újságírói
igazolványa.
Az új
szentföldi ferences kusztossal személyesen is ismerjük egymást: 2003-ban és
2009-ben is ő volt az Assisiben tartott ferences rendi nagykáptalan titkára,
ahol tanúságot tett kitűnő szervezési és kommunikációs képességeiről.
Kulturális és történelmi értelemben pedig egy sajátos közelséget is érezhetünk
vele, hiszen Trento vidéke része volt az Osztrák–Magyar Monarchiának.
–
Megbízott pápai vizitátorként milyen szerepe volt az új szentföldi ferences
kusztos kiválasztásában?
– A
ferences rendben az a rendszer, hogy a tartományok vezetőjének választását
megelőzi egy vizitáció. A generális elküld egy testvért abba a rendtartományba,
aki aztán minden rendházat meglátogat, mindenkivel elbeszélget. Ezt nevezik vizitációnak.
Számvetés ez a közösségek állapotával, a helyi tevékenységek működésével és az
egész rendtartomány helyzetével kapcsolatban. A kusztódia vizitációjával
ezúttal engem bízott meg Rendünk legfőbb elöljárója. A vizitáció a Szentföldön
nagyon hosszú folyamat, mert 51 helyen laknak ferencesek.
Ezzel
párhuzamosan fut egy másik folyamat is, amelyet a vizitátornak kell szerveznie,
illetve jogilag felügyelnie: a kusztódiában két körben jelöltállítás történik.
A további folyamat a ferences rendi vezetés és a Szentszék között zajlik, ebbe
nincs betekintésem. Azonban még ennek lezárulásával sincs vége a vizitátor
feladatainak: ő elnököl a káptalanon is, melyre júliusban kerül majd sor.
–
Milyen tapasztalatokat szerzett a Szentföldön, és különösen a polgárháborúval
sújtott Szíriában? Milyen az ott élő keresztények helyzete?
– Ha a
zarándokokat, akik egy-két hetet töltenek csupán a Szentföldön, szinte mindig
mélyen megérinti az ottani keresztények helyzete, akkor mit mondhatok én, aki
összesen négy hónap alatt az összes helyet bejártam? Való igaz, hogy számomra
ez a feladat inkább ajándék volt, mint teher. Például: ugyanott végezhettem a
keresztutat, ugyanolyan zajos keleti bazársoron haladva át, mint Jézus a maga
idejében... ez egy egészen különleges érzés, éppen azért, mert nem egy
makulátlan egyházi szertartás keretében történik, hanem olyan helyen, amely az
akkori közeget is közel hozza.
A
jelen helyzetben különösen kedves élményként őrzöm Ananiás házának
meglátogatását Damaszkuszban, valamint a három damaszkuszi rendházban élő
testvérekkel való találkozást. Nem lehet megszokni, hogy a külvárosból
beszűrődik a gránátok zaja. Az emberek mégis maradnak, és a keresztény közösség
is él, ott akar helytállni, ott dönt az élet mellett. Találkoztam Dhiya Aziz
ferences atyával, akit kétszer is elraboltak Szíriában. A faluba, ahol
szolgált, már nem mehet vissza – a kusztódia számára viszont egyértelmű volt,
hogy küld oda valakit helyette. Márciusban meg is érkezett az utódja az
állomáshelyre. Amíg ott keresztények vannak, a ferencesek maradnak.
Jelen
pillanatban Jeruzsálem is egy olyan pont, amelyre aggódva figyelünk. Ha a más
oldalról nézzük, jó példa a különböző vallások vagy felekezetek egymás mellett
élésére. Pierbattista Pizzaballa leköszönő kusztosnak az utóbbi 12 évben
sikerült olyan viszonyt kialakítania mind az ortodoxokkal, mind a latin
pátriárkátussal, hogy ne legyen versengés vagy viszálykodás. Ez a jó viszony
sok nagylelkűség, segítség, testvéri kapcsolat, rendelkezésre állás, apró
gesztus eredménye. Ha valamin összevesznek a felekezetek a Szent
Sír-bazilikában, abból rögtön hír lesz, de belegondolunk-e, hogy ott egyébként
három felekezet használ egy templomot – folyamatosan, egymással
összhangban?
Nem
tartjuk történelmi esetlegességnek, hogy a Szentföldet éppen a ferencesekre
bízták. A ferences köztudat szerint a rend karizmájához tartozik a szentföldi
munka, és ez abból fakad, hogy Szent Ferenc nagy áhítattal volt a megtestesülés
iránt. Krisztus szent emberségének a tisztelete azt kívánja, hogy azok iránt a
helyek iránt, ahol Krisztus a földi életét élte, áhítattal legyünk. Úgy érzem,
hogy ha a ferencesek otthagynák a Szentföldet, akkor a rend többé nem lenne az,
ami. A rendi karizma szenvedne csorbát, valami lényeges hiányozna.
A
vizitáció abban erősített meg, hogy el kell menni a Szentföldre. A szentföldi
zarándoklat alapvető gesztusa a keresztény életnek, és ha már annyi mindenfelé
eljutunk, akkor vegyük a fáradságot, hogy a Szentföldre is elmenjünk.
Megnyugtatnék mindenkit, hogy semmivel sincs ott több veszély, mint bárhol
másutt a világon, sőt, valójában nagyon biztonságos, hiszen Izraelben a
biztonságra nagyon vigyáznak. Egyre-másra hallottam itthon: „Jaj, Jeruzsálem,
ott mindenhol lőnek!” … Látunk két képet a tévében egy merényletről, és
mindenki azt hiszi, hogy ott mindig, mindenhol ez folyik. Sajnos emiatt nagyon
lecsökkent a zarándokok száma is. Mindenkit biztatok: ha csak lehetősége van,
vegyen részt szentföldi zarándoklaton!
* * *
Várnai
Jakab OFM: A Szentföldi Ferences Kusztódia története
A
ferencesek szentföldi jelenléte a Kisebb Testvérek Rendjének kezdetéig nyúlik
vissza, melyet Assisi Szent Ferenc 1209-ben alapított, és amely kezdettől fogva
feladatának érezte a missziós evangelizációt. Az első időkben Ferenc kettesével
küldte szét társait a megtérés és a bűnbocsánat hirdetésére.
1213-ban
III. Ince pápa zsinatot hívott össze, amely 1215. november 11-én kezdte meg
munkáját (IV. lateráni zsinat). Egyik célja: a Szentföld felszabadítása mint
vallási cél újrafogalmazása, az egyház részvételének átgondolása (az V.
keresztes hadjárat előkészítése). További célok: az Eucharisztiáról szóló
tanítás megfogalmazása (transsubstantiatio), a megtérés, különösen a papság
életének megreformálása. Szent Ferenc jelen volt a zsinaton. Gondolkodására
nagy hatással volt a bűnbánat hirdetése, az Eucharisztia tisztelete, és
lendületet kapott a közösség missziója is.
Az V.
keresztes hadjáratot Ince utódja, III. Honóriusz pápa támogatta. 1217.
augusztus 23-án Spalatóból indult el II. Endre magyar király serege. A király
sikeres hadjáratok után betegsége miatt 1218 elején visszatért Magyarországra.
A hadjárat végül nyolcéves tűzszünettel zárult. A fő ellenfél az egyiptomi
szultán, az Ajjúbida-dinasztia tagja, Melek Al-Kamil volt (született: 1177,
uralkodott: 1218–1238).
Az
1217-es ferences nagykáptalanon a Rendet 11 tartományra osztották fel, ekkor
jön létre a Szentföldi Provincia, amelyet neveznek Siria, Romania vagy
Ultramarina néven is. Minisztere Illés testvér lett, a Rend későbbi generálisa,
kiemelkedő képességű, de ellentmondásos személyiség. 1218-ban Akkó (Acri)
kikötővárosban már biztosan éltek ferencesek. A Szentföldi Provincia felölelte
a Földközi-tenger délkeleti partvidékének minden területét Egyiptomtól
Görögországig, és ettől távolabb. A Szentföldi Provincia természetesen magában
foglalja Krisztus születésének földjét azokkal a helyszínekkel együtt, ahol
megváltásunk misztériuma megvalósult. Ezért tekintettek a Szentföldi
Provinciára úgy, mint a többi provincia díszére, és mint olyan missziós
területre, amely a Rend által alapított missziók „gyöngyszeme” az egész
világon.
Egyiptomi,
szíriai, palesztinai utazása során maga kereste fel ezt a Provinciát Szent
Ferenc, és maradt ott több hónapon át 1219–1220-ban. Ez idő alatt került sor a
híres találkozásra Ferenc és Melek al-Kámil szultán között. Damiettát elhagyva
Ferenc Szíriába ment, vagyis a mai Szentföldet látogatta meg. Nincs történeti adat
arról, hogy Ferenc melyik szent helyre látogatott el, de a kutatók egy része
valószínűnek tartja, hogy a szultán menlevele erre is szolgált neki.
XXII.
János pápa 1328-ban felhatalmazta a ciprusi ferences minisztert, hogy évente
két testvért küldjön a Szent Helyekre.
A
Kusztódia pápai megalapítása: 1342.
A főbb
szent helyek jogszerű birtokbavételével, illetve a használati jog más szent
helyekre való kiterjesztésének lehetőségével együtt járó végérvényes
visszatérés Anjou (Bölcs) Róbert nápolyi király, valamint Mallorcai v.
Aragóniai Sancia királyné nagylelkűségének tulajdonítható. Roger Guérin
ferences szerzetes közbenjárására 1333-ban megkapták az egyiptomi szultántól az
Utolsó Vacsora Termét, valamint azt a jogot, hogy a Szent Sírnál
istentiszteletet végezzenek. Többek között rögzítették, hogy ezt a jogot a
ferencesek a keresztény világ nevében gyakorolják.
VI.
Kelemen pápa megerősítette ezt az 1342. május 7-én kelt Gratias agimus
(Adjunk hálát) kezdetű bullájával, valamint az 1342. november 21-én kelt Nuper
carissimae kezdetű bullájával. Ez hangsúlyozza a ferences jelenlét
nemzetköziségét is. Elöljárójuk mindig a Sion-hegyi gvardián. A Szent
Sír-bazilikában persze változatlanok maradtak az állapotok: a kapu zárva volt,
csak pénzért nyitotta ki egy muszlim család. A ferencesekkel azonban egy
évszázad után ismét folytatódhatott itt a latin liturgia, pontosabban a római
rítus. Ludolf von Sudheim német pap 1336-ban már mint szokásról ír arról, hogy
a ferencesek a bazilikában körmenetet tartanak.
Az
1342-es pápai rendelkezés új helyzetet teremtett a latin hierarchiát illetően a
térségben. A jeruzsálemi latin pátriárkátust 1099-ben a keresztesek hozták
létre. 1187-ben arra kényszerült, hogy átköltözzön Akkóba, ahol 1291-ig
működött, majd Ciprusra menekült. 1374 után továbbra is neveztek ki címzetes
jeruzsálemi pátriárkát, székhelye a római San Lorenzo fuori le Mura bazilika.
1342 után hivatalból a ferences kusztos viseli a címet.
A
bulla nyomán 1347-ben Betlehemben, 1392-ben a Getszemáni közelében lévő „Mária
sírja” szent helyen, 1485-ben pedig Ain Karemben, Keresztelő Szent János
születésének színhelyén telepedtek le.
1377-ben
statútumokkal szabályozták a rendi egység működését: nem lehet több húsz főnél,
három helyen laknak (Cenaculum, Szent Sír, Betlehem), fő tevékenységük az
istentisztelet folytatása és az európai zarándokok vallási ellátása.
1390-ban egy dokumentumból kitűnik, hogy a „Szentföldi Provincia”
(székhelye: Ciprus) kusztódiával rendelkezik Szíriában, amelyhez négy ház
tartozik: Cenaculum, Szent Sír, Betlehem és Bejrút.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése