Böjte Csaba: A szeretet gyógyszer, nem jutalom
A Karikó Éva által szerkesztett kötetben a Dévai Assisi Szent Ferenc Alapítvány vezetőjének gondolatait olvashatjuk párbeszédről, bizalomról, megbocsátásról, Krisztus irgalmas szeretetéről.
Csaba
testvér, felidézve Szent Pál apostol életútját, állítja, hogy minden Saulban
ott lapul egy Szeretethimnusz. Minden párbeszédnél arra kellene
törekednünk, hogy megnyugodjunk, hogy a bennünk lévő értékek felfakadjanak, „és
mindenki ott, ahol él, a maga kisebb-nagyobb szeretethimnuszát meg tudja élni,
írni.” Böjte Csaba ezért utasítja vissza mindig a leghatározottabban az
acsarkodást, jöjjön az bármilyen irányból is.
A
könyv ferences szerzője „nagyon-nagyon boldog” embernek tartja magát,
kétezerötszáz gyerekkel, számtalan gonddal, több mint száz munkatárssal, több
mint ezer napközi otthonos gyerekkel, akik nap mint nap tőlük várják az ebédet.
Nem azért boldog, mert Isten segítségével gondoskodik a rábízottakról, „hanem
mert jó dolog jónak lenni, jó dolog szeretetben élni. Isten nem azt kéri, hogy
mi fakírok legyünk vagy szenvedjünk, hogy fogunkat összeszorítva rendkívüli
tetteket hajtsunk végre, hanem azt kéri, hogy merjünk rálépni a szeretet
útjára! És a szeretet útja a boldogság útja.”
Böjte
Csaba őszintén bevallja, hogy csak azokból a döntéseiből született élet,
melyeket Assisi Szent Ferenc szenvedélyes szegénység iránti elkötelezettsége
vezérelt. A „szent szegénység” útján „csetelve-botolva” halad, de „örömmel,
fénnyel, boldogággal” tölti el minden egyes kis csata, amit nem a kapzsisága,
hanem a nagylelkűsége révén nyer meg. Csaba testvér meggyőződése, hogy Krisztus
nélkül az emberiség nem lenne képes tartósan békében élni a Földön, ezért az
evangélium hirdetése, a misszió „nem egy önszorgalomból vállalt
cserkészgyakorlat, hanem az emberiség létért való küzdelmének szerves része.”
Jézus nem azt akarja, hogy kivonuljunk a világból, és elefántcsonttoronyba
zárkózzunk, „hanem hogy kilépjünk biztonsági zónánkból és megszenteljük a
világot.” Az elhagyott, magukra maradó erdélyi gyerekek nevelője azt kéri
Krisztustól, adja meg számára a kegyelmet, hogy ne a nagybetűs Népet vagy a
nagybetűs Szülőföldet szeresse, hanem azt az embert, aki éppen mellette van,
„azt a szurtos, rosszcsont gyereket, akinek újból el kell magyarázni, hogy miért
jó jónak lenni… Népemet akkor szeretem, ha a mellettem élő testvérem arcáról
letörlöm alázattal, jósággal a gyűlölet, a harag, a félelem, a tudatlanság
szennyét, hogy a megtisztult vonásain felragyogjon a szeretethimnuszt zengő
istengyermeki arc.”
Több évtizedes
papi-szerzetesi és nevelői szolgálata során Böjte Csaba többször is
megtapasztalta, hogy a szeretet nem mindig termi meg azonnal a gyümölcsét, s
ilyenkor különösen szükség van a krisztusi irgalomra és türelemre. Felidézi,
hogy egy székelyföldi kislány nyolcadik év végén megbukott, és újra kellett
járnia az osztályt. A ferences szerzetes beültette maga mellé autójába a
gyereklányt és vezetés közben próbálta neki elmagyarázni, hogy tanuljon, mert
nincsenek szülei, csak saját magára számíthat. Keményen meg kell küzdenie
mindenért. Megkérdezte azt is, hogy mi jár a diáklány fejében? Ő azt
válaszolta, hogy számolja a fehér csíkokat az úton, már több mint háromezernél
tart. „Hát ez kudarc, persze, hogy kudarc. Azt hittem, menten kiesem az
autóból” – emlékszik vissza Böjte Csaba. A történet azonban nem ért itt véget,
mert ugyanez a lány ma már a Babeș–Bolyai Tudományegyetem pszichológia
szakán másodéves. Csaba testvér szerint „nekünk ez a feladatunk: építsünk
türelemmel, jósággal. Aztán, hogy a gyermek kis szíve mikor termi meg a
gyümölcsöt, ez egy más kérdés.” Böjte Csaba nemcsak hiszi, hanem tudva hirdeti,
hogy „az őszinte szó, az igaz beszéd, a szelíd jóság világformáló erő, hegyeket
mozgat, falakat dönt le, és egy új világ kapuit tárja ki előttünk.”
A kereszténység
lényege, hogy bíznunk kell egymásban, meg kell töltenünk a szívünket jókedvvel,
örömmel, szeretettel. Attól nem változik meg a világ, ha rosszkedvűek vagyunk,
semmivel nem lesz könnyebb a helyzetünk, ha idegeskedünk, veszekszünk. „Hinnünk
kell abban, hogy a jókedv, a szeretet gyógyító erő.” A könyv írója arra is
kitér, hogy a harag önmagában nem bűn, „az csak a szívünk ajtaján kopogtató
indulat.” Bűnné akkor válik, ha valaki beengedi szívébe ezt az indulatot, ha
haragot tart, ha a gyűlölet vezeti a cselekedeteit, ha bosszút forral. Ezért
tegyük le a bennünk lévő harag mázsás súlyát, és ajánljuk Isten irgalmába a
másik embert, haragunknak a tárgyát.
Böjte
Csaba emlékeztet rá: Jézus a rosszat soha nem nevezi jónak, így az egyház sem
mondhatja, hogy a bűn semmiség, borítsunk rá fátylat. „De kövessük abban is a
mi Urunkat, hogy még a legmegátalkodottabb ellenségéhez is szeretettel fordul,
értük is meghalt, és szeretetlenségünk miatt, lelketlenségünk miatt velünk
együtt szenved.”
Csaba testvér hangsúlyozza, hogy Jézus nem passzív figyelő, hanem ő maga
is formálja a világot, alakít rajta. Nem a forradalmár tüzével, hogy támadjunk,
robbantsunk, hanem nyugodtan, szelíden ér el óriási eredményeket. Az igazán
nagy forradalom az, ami az emberek szívében végbemegy és a jó felé tereli
lépteiket. Böjte Csaba megingathatatlan hite, hogy „csak ez a harc nélküli
jézusi forradalom mentheti meg a világot”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése