Úrnapja a Szent István-bazilikában
Május 29-én Erdő Péter bíboros úrnapi szentmisét mutatott be és körmenetet vezetett a budapesti Szent István-bazilikában. Homíliáját teljes terjedelmében közöljük.
Krisztusban
Kedves Testvérek!
1.
Úrnapja ünnepének szentmiséjét mondjuk. A mai nappal megkezdhetjük az intenzív
lelki felkészülést az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra, amelyet a
Szentatya döntése szerint 2020-ban Budapesten rendezünk meg. Ezekben a napokban
az Eucharisztikus Kongresszusok Pápai Bizottságának vezetőivel
végigtanácskoztuk az előkészítési időszak teendőit, ütemezését, bejártuk a
rendezvények lehetséges helyszíneit. De beszéltünk a központi teológiai téma
előkészítéséről, az imádkozó és együtt ünneplő hívő közösségek felkészüléséről
is. Szóltunk az egyházművészet és egyházzenei élet megújulásának lehetőségéről
is. Kérem, hogy kísérjük mindnyájan imádsággal és segítőkész szeretettel a
készülő Eucharisztikus Kongresszus nagy eseményét!
2. Az
evangéliumban azt olvastuk, hogy Jézus tanítványai, meg az érdeklődők, akik
hallani akarják a tanítását, utána mennek még a sivatagba is, ahol egyedül
akarna lenni Istennel. Utána mennek a bajaikkal, az éhségükkel. Mert elsősorban
szavára és tanítására éheznek. Utána mennek a betegségükkel, hogy gyógyulást
keressenek. Jézus pedig tanítja őket, és megváltoztatja a programját. A magány
helyett megint a sok ember felé fordul. De közeledik az éjszaka, messze van
minden segítség, messze vannak azok a boltok, ahol enni lehet kapni, messze van
a szállás, messze van minden, ami emberi biztonságot adhatna.
Egyedül
vannak és magányosak azok, akik Jézust akarják követni, akik nála keresnek
tanítást, gyógyulást. És ezt a magányosságot szólítja meg Jézus, erre válasz a
kenyérszaporítás csodája is. Mert Isten nem hagyja el azokat, akik hozzá
fordulnak. Emberileg magányos, a mindennapi biztonságtól elszakadó azoknak az
élete, akik komolyan az Isten szavára akarnak figyelni. De ez a magány, ez a
látszólagos nélkülözés Istentől olyan választ kap, ami minden emberi
biztonságot és biztosítékot messze meghalad.
Jézus
enni ad nekik. És ez az étkezés, amit ott a sivatagban rendez, nem egyszerűen
kenyérrel, ennivalóval látja el őket. Mert mit is jelent az ilyen fajta lakoma
a Szentírás embere számára? Már az Ószövetségben is fel-felbukkan az Úr, aki
lakomát rendez népének. A kései zsidóság különösen is így várta az Isten
országát, így várta az üdvösséget. Izaiás apokalipszisében egy olyan lakomáról
van szó, amelyet az Úr rendez minden népnek. És ott válogatott ételek lesznek
és olyan bor, amely nagyszerűbb minden földi bornál.
De hát
nem erre utal számtalanszor maga Jézus is? Vajon a Kánai menyegzőnek a bora,
amely a vőlegény legreprezentatívabb borát is árnyékba borítja, nem ennek a
lakomának egy finom előjelzése? Vagy az a kijelentés, amikor Jézus azt mondja,
hogy „nem iszom a szőlő terméséből, amíg majd azt az újat nem iszom Atyám
országában” – nem erre utal? Jézus sokszor utal erre a lakomára. És ezt a
lakomát kezdi el itt a sivatagban, azokkal, akik vállalták az ellátási
nehézségeket is, csakhogy Őt kövessék.
A mai
evangéliumban hallott lakoma előképe magának az Eucharisztiának is. Jézus
áldást mond, megtöri a kenyeret, olyasmit tesz, amit majd később az utolsó
vacsorán, vagy az emmauszi tanítványokkal együtt étkezve fog cselekedni. Isten
terít asztalt az embereknek, akik követik őt. És a puszta magányában, a
beköszöntő éjszakában a legtöbbet adja, amit ember kaphat, Isten társaságát, a
vele való közösség kezdődik meg az ember számára.
3. De
ennek a lakomának vannak munkatársai is. A tanítványoknak mondja Jézus, hogy
„ti adjatok nekik enni”. Azoknak a tanítványoknak, akik éppen azt kérdezik,
hogyan lehetne az emberi biztonságnak az eszközeit megtalálni, hol lehetne
mégis csak kenyeret vásárolni ennyi embernek? Ezeknek a tanítványoknak azt
mondja, hogy ne az emberi biztonságot és ellátást keressétek, hanem „ti adjatok
nekik enni!” Miből? Abból a kevésből, abból a szinte semmiből, amijük van,
csupán azért, mert Jézus mondja. És a tanítványok nemcsak hogy eleget tudnak
adni mindenkinek a kevés ételből, hanem tizenkét kosárnyi még a maradék is.
Tizenkettő. Azaz jut az új választott nép minden törzsének. Azaz végtelen. Azaz
mindenkinek elegendő. Ami eleinte látszólag szinte semmi volt.
4. A kenyérszaporítás csodájából három konkrét tanulságot
kell levonnunk. Az első mindjárt, hogy ennek a lakomának a házigazdája maga
az Isten. Nem is egyszerűen Jézus, mint köztünk járó ember, hanem Jézus,
mint a Fiú, Jézus, aki a szemét az égre emeli, aki az Atyához fohászkodik. Az
Isten által nekünk készített üdvösség kezdődik meg ezzel a lakomával. És
ez a lakoma, itt az Eukarisztiában közöttünk a földön már él, már működik.
A
második nagy tanulság azokra vonatkozik, akik munkatársai ebben Jézusnak. Az
apostolokról van szó és utódaikról. Azokról, akiknek majd azt mondja, hogy:
„Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre!” Mert a papnak a munkája nemcsak az
eucharisztikus szavak kimondása, mikor Jézus nevében beszél, hanem minden papi
tevékenysége Jézust jeleníti meg. Csak azt adja, amit Istentől kapott. Ha mást
akar adni, ha az emberi biztonságot akarja adni, ha a saját, nagyszerűnek
érzett képességeit akarja adni, akkor keveset ad, akkor nem lesz elegendő
mindenkinek. De ha arra figyel, hogy Jézus rajta keresztül mit akar
ajándékozni, akkor a saját látszólagos szegénységén és semmiségén túl, maga az
Isten fogja mindennel ellátni azokat, akik hozzá fordulnak. A pap tehát
közvetítő és szolgálattevő. Rajta keresztül Isten ereje működik, amelynek nagyszerű
hatásai előtt magunk is csodálattal állunk meg.
De
hirdeti nekünk a mai evangélium az Egyházra vonatkozó üzenetet is. A II.
Vatikáni Zsinat szerint az Eucharisztia építi az Egyházat, és az Egyház hozza
létre az Eucharisztiát (vö. Szent II. János Pál pápa, Ecclesia de
Eucharistia, nr. 26). Mert azok, akik abból a kenyérből esznek, amit Jézus
ad nekik, akiket Jézus tanítása gyűjtött egybe, azok egyetlen közösséget
alkotnak. Nem lehetséges az, hogy szociális igazságtalanság legyen azok között,
akik egy kenyérből esznek az Úr asztalánál. Ezt megértette már a jeruzsálemi
közösség is, amikor adományaikat az apostolok lábaihoz tették. Ha a mi segítő
szeretetünk révén megsokszorozódik az az ajándék, amit Istentől kapunk a
szentmisében, ez is a kenyérszaporítás csodálatos folytatása.
5.
Kérjük a mai ünnepen azt, akitől az Oltáriszentség ajándékát kapjuk, hogy
minden szentmisében megszabaduljunk bűneinktől, korlátainktól és önzésünktől,
és új erőt kapjunk Krisztus megváltó áldozatából! A szentáldozás életünk táplálója
legyen, és a szentmisén kívül is imádással vegyük körül a köztünk lévő
Oltáriszentséget! Adja Isten, hogy az Eucharisztia minden tevékenységünk
csúcspontja, minden jó igyekezetünk, erőnk és örömünk forrása legyen, és mindig
élő tagjai lehessünk Krisztus szeretetközösségének! Ámen.
* * *
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése