Ferenc pápa: Gondozzuk a macskákat, kutyákat, de nem segítjük az embereket?!
Hatodik rendkívüli általános kihallgatását tartotta május 14-én délelőtt a Szentatya az irgalmasság jubileumi évében. A pietásról elmélkedett, arról az emberi magatartásról, amikor megsajnálunk valakit, részvétet érzünk iránta, és megkönyörülünk rajta, felkaroljuk, segítséget nyújtunk neki.
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
Úgy
tűnik, nincs túl szép napunk [esik], de ti bátrak vagytok, és az eső ellenére
eljöttetek. Köszönöm! A mai kihallgatás két helyen zajlik: az eső miatt a
betegek a VI. Pál teremben vannak: ott kényelmesebb nekik, és kivetítőn
keresztül néznek minket, mi pedig itt vagyunk [a Szent Péter téren]. Közösségben
vagyunk egymással, mi és ők, és kérlek titeket, üdvözöljük őket tapssal. Nem
könnyű tapsolni, ha az ember kezében esernyő van!
Az
irgalmasság sok aspektusa között van egy, amelynek az a lényege, hogy
megsajnáljuk, megszánjuk azokat, akik szeretetre szorulnak, [idegen szóval]
pietást érzünk irántuk. A pietás fogalma létezett már a görög-római világban
is, ahol viszont az embernek azt a tettét jelentette, hogy aláveti magát egy
felette álló személynek: ilyen volt mindenekelőtt az istenek iránti hódolat,
aztán a gyermekek tisztelete szüleik, főleg idős szüleik iránt. Ma azonban
vigyáznunk kell arra, hogy a pietást ne keverjük össze azzal az eléggé
elterjedt pietizmussal [jámborkodás, kenetesség], amely csak egy felszínes
érzelem és sérti a másik méltóságát. Ugyanígy, a pietást nem szabad
összekevernünk a velünk élő állatok iránti szánalommal sem; előfordul ugyanis,
hogy az emberek ezt érzik az állatok iránt, ugyanakkor közömbösek maradnak testvéreik
szenvedéseivel szemben. Hányszor látunk embereket, akik annyira erősen
ragaszkodnak macskákhoz, kutyákhoz, de nem segítik a mellettük élő, rászoruló
embereket! Ezt nem lehet csinálni!
Az a
pietás, amelyről beszélni szeretnénk, Isten irgalmasságának kinyilvánulása. A
Szentlélek hét ajándékának egyike, amelyet az Úr ad tanítványainak, hogy
„tanulékonnyá és engedelmessé” tegye őket az „isteni indíttatásokkal szemben”
(A Katolikus Egyház katekizmusa, 1830). Az evangéliumok sokszor említik azt az
ösztönös kiáltást, amellyel beteg, megszállott, szegény vagy megtört emberek
fordultak Jézushoz: „Könyörülj rajtam!” (vö. Mk 10,47–48; Mt 15,22; 17,15).
Jézus mindenkinek az irgalmasság tekintetével és jelenlétének vigasztaló
erejével válaszolt. Ezekben a segélykiáltásokban, könyörületért, pietásért való
esdeklésekben mindegyik kifejezte a Jézusba vetett hitét is: „Mester”-nek,
„Dávid Fiá”-nak és „Úr”-nak szólítják.
Megsejtették,
hogy van benne valami rendkívüli, ami segíthetne nekik, hogy kiszabaduljanak
sanyarú helyzetükből. Magának Istennek a szeretetét érezték meg benne. És még
ha tömeg tolongott is körülötte, Jézus észrevette azokat a segélykiáltásokat,
és megsajnálta az embereket, főleg amikor szenvedő és méltóságukban sértett
embereket látott, mint a vérfolyásos asszony esetében (vö. Mk 5,32). Jézus arra
biztatta őket, hogy bízzanak benne és az ő szavában (vö. Jn 6,48–55).
Megkönyörülni valakin Jézus számára azt jelentette, hogy osztozik annak az
embernek a szomorúságán, akivel találkozik, ugyanakkor azt is, hogy ő maga
személyesen cselekszik, hogy ezt a szomorúságot örömmé változtassa.
Nekünk
is az a feladatunk, hogy gyakoroljuk a könyörületnek, a pietásnak a tetteit az
élet számos helyzetében, le kell küzdenünk a közömbösséget, amely
megakadályozza, hogy felismerjük körülöttünk élő testvéreink szükségleteit, és
ki kell szabadulnunk az anyagi jólét rabságából (vö. 1Tim 6,3–8).
Nézzünk Szűz Mária példájára, aki gondját viseli minden egyes
gyermekének, és számunkra, hívők számára ő a pietás ikonja. Dante Alighieri ezt
énekli meg a Máriához intézett imában a Paradicsom csúcspontján: „Te irgalmas
vagy, te szánod a bűnöst […]; tebenned van együtt a teremtmények minden szép
erénye” (33. ének, 19–21). Köszönöm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése