Milyen kereszténység kell Európának? – Interjú Ferenc pápával a La Croix francia napilapban
A La Croix katolikus francia napilap május 9-én interjút készített Ferenc pápával a Vatikánban, amelyet május 17-én, kedden tettek közzé. A beszélgetést teljes terjedelmében közöljük.
Az
interjú főbb témái: Európa keresztény gyökerei, migránsok, integráció, iszlám,
az állam szekuláris jellege, a hit nyilvános gyakorlásának joga, Franciaország
értékei, a világi hívők evangelizáló szerepe, zéró tolerancia a szexuális
visszaélésekkel szemben, lefebvriánusok, a család, a szinodalitás
továbbfejlesztése.
– Ön, amikor Európáról beszél, emlékeztet a földrész keresztény „gyökereire”, ám ezeket a gyökereket sosem mondja keresztényeknek. Az „európai identitást” inkább „dinamikusként és sokkultúrájúként” határozza meg. Ön szerint a „keresztény gyökerek” kifejezés nem illik Európához?
– Ön, amikor Európáról beszél, emlékeztet a földrész keresztény „gyökereire”, ám ezeket a gyökereket sosem mondja keresztényeknek. Az „európai identitást” inkább „dinamikusként és sokkultúrájúként” határozza meg. Ön szerint a „keresztény gyökerek” kifejezés nem illik Európához?
–
Többes számban kell gyökerekről beszélni, mert sok gyökérről van szó. Ezért,
amikor Európa keresztény gyökereiről hallok beszélni, olykor félek a
hangnemtől, mely lehet triumfalista vagy bosszúálló. Ebben az esetben
gyarmatosítássá válik. II. János Pál nyugodt hangvétellel beszélt róla. Igen,
Európának keresztény gyökerei vannak. A kereszténységnek kötelessége, hogy
öntözze azokat, de szolgáló szellemben, mint a lábmosásnál. A kereszténységnek
Európával szembeni kötelessége a szolgálat. Erich Przywara, Romano Guardini
nagy mestere és Hans Urs von Balthasar ezt tanítja nekünk: a kereszténység
hozzájárulása egy kultúrához az, amit Krisztus tesz a lábmosással, vagyis a
szolgálat és az élet odaadása. Ez nem lehet gyarmatosító hozzájárulás!
– Április 16-án Ön erős gesztust tett, amikor Leszbosz szigetéről magával vitt Rómába néhány menekültet. De Európa be tud-e fogadni ilyen tömérdek migránst?
– Április 16-án Ön erős gesztust tett, amikor Leszbosz szigetéről magával vitt Rómába néhány menekültet. De Európa be tud-e fogadni ilyen tömérdek migránst?
–
Jogos és felelősségteljes kérdés, mert nem lehet esztelenül kitárni a kapukat.
De az alapvető kérdés, amelyet fel kell tennünk magunknak, az, hogy miért van
manapság ilyen sok migráns. Amikor Lampedusa szigetére mentem három évvel
ezelőtt, ez a jelenség már elkezdődött. A kezdeti probléma a Közel-Keleten és
Afrikában zajló háborúk, valamint az afrikai földrész alulfejlettsége, ami
éhezéshez vezet. Ha háborúk vannak, annak az az oka, hogy vannak fegyvergyártók
– amit lehet igazolni a védekezéssel –, és főképpen fegyverkereskedők. Ha nagy
a munkanélküliség, annak az oka a beruházások hiánya, amelyek munkahelyeket
teremthetnének, amire Afrika nagyon rászorul. Ez tágabb értelemben felveti azt
a kérdést, amely a pénz bálványozásának kísértésébe esett világgazdasági
rendszerre irányul. Az emberiség gazdagságának több mint nyolcvan százaléka a
lakosság körülbelül tizenhat százalékának kezében van. A teljesen szabad piac
nem működik. Önmagában véve a piac jó dolog, de támaszként szüksége van egy
harmadik részre, az államra, amely azt ellenőrzi és kiegyensúlyozza. Ez az,
amit szociális piacgazdaságnak hívunk. Térjünk vissza a migránsokhoz.
Befogadásuk legrosszabb formája, ha gettósítjuk őket, amikor épp ellenkezőleg,
integrálni kell őket. Brüsszelben a terroristák belgák voltak, migránsok
gyermekei, de egy gettóból jöttek. Londonban az új polgármester ˙(Sadiq Khan,
pakisztáni szülőktől származó, muszlim vallású politikus – a szerk.)
egy székesegyházban tette le az esküjét, és minden bizonnyal fogadja majd a
királynő. Ez megmutatja Európának, mennyire fontos, hogy visszanyerje
integrálási képességét. Nagy Szent Gergelyre gondolok (pápa volt 590-től 604-ig
– a szerk.), aki tárgyalt azokkal, akiket barbároknak hívtak, és
akiket később integráltak. Ez az integráció ma annál is inkább szükséges, mivel
Európa a születési arányszám csökkenésének súlyos problémájával néz szembe, a
jólét önző keresésének következményeként. Demográfiai lyuk keletkezik.
Franciaországban azonban, a családpolitikai döntéseknek köszönhetően, ez a
tendencia enyhült.
–A migránsok befogadásától való félelmet részben az iszlámtól való félelem táplálja. Ön szerint jogos a félelem, amelyet ez a vallás Európában kelt?
–A migránsok befogadásától való félelmet részben az iszlámtól való félelem táplálja. Ön szerint jogos a félelem, amelyet ez a vallás Európában kelt?
– Nem
hiszem, hogy ma az iszlámtól mint olyantól félnének az emberek, hanem inkább az
ISIS-től és annak hódító háborújától, melynek részben oka az iszlám. Maga a
hódítás gondolata az iszlám lelkéhez bensőleg hozzátartozik, ez igaz. De a
hódításnak ugyanazon gondolatával értelmezhető a Máté-evangélium vége is, ahol
Jézus elküldi tanítványait minden nemzethez. Látva a mai iszlám terrorizmust,
érdemes lenne rákérdezni arra a módra, ahogyan egy túlságosan nyugati demokráciamodellt
exportáltunk olyan országokba, ahol erős hatalom létezett, mint például Irakba.
Vagy Líbiába, ahol törzsi rendszer van. Nem lehet előrehaladni, ha nem vetünk
számot az adott kultúrával. Ahogyan egy líbiai férfi mondta nemrég: „Egykor egy
Kadhafink volt, most pedig van belőle ötven!” Elvileg lehetséges a keresztények
és muzulmánok közötti együttélés. Olyan országból jövök, ahol testvériesen
együtt élnek. A muzulmánok ott tisztelik a Szűz Máriát és Szent Györgyöt.
Hallottam, hogy az egyik afrikai országban az irgalmasság szentévének
alkalmából a muzulmánok hosszú sorokban állnak a székesegyház előtt, hogy
áthaladjanak a szentkapun és imádkozzanak Szűz Máriához. A Közép-Afrikai
Köztársaságban a háborút megelőzően a keresztények és a muzulmánok együtt
éltek, és ma újra meg kell ezt tanulniuk. Libanon is azt mutatja, hogy ez
lehetséges.
– Az iszlám mai jelentősége Franciaországban, mint az ország történelmi keresztény lehorgonyzottsága, ismételten kérdéseket vet fel a vallások közéletben elfoglalt helyéről. Ön szerint milyen a jó szekuláris jelleg (laïcité; az állam szükséges autonómiája – a szerk.)?
– Az iszlám mai jelentősége Franciaországban, mint az ország történelmi keresztény lehorgonyzottsága, ismételten kérdéseket vet fel a vallások közéletben elfoglalt helyéről. Ön szerint milyen a jó szekuláris jelleg (laïcité; az állam szükséges autonómiája – a szerk.)?
– Az
államnak szekulárisnak kell lennie. Az államvallások rosszul végződnek. Ez (ha
államvallás jönne létre – a szerk.) a történelemmel szemben megy. Azt
gondolom, hogy az a szekuláris jelleg, amelyet a vallásszabadságot garantáló,
szilárd törvény kísér, olyan keretet nyújthat, amelyben előre lehet haladni.
Mindannyian egyenlők vagyunk, mint Isten gyermekei, vagy személyi méltóságunk
alapján. De mindenkinek rendelkeznie kell azzal a szabadsággal, hogy kifelé is
kinyilvánítsa saját hitét. Ha egy muzulmán nő hordani akarja a fátylat, kell,
hogy megtehesse. Ugyanez érvényes arra, ha egy katolikus ember keresztet akar
hordani. Kell, hogy megvallhassa hitét, nem a kultúra mellett, hanem a kultúrán
belül. Az a kis kritika, amelyet Franciaországgal szemben e téren
megfogalmaznék, az, hogy eltúlozza a világi autonómiát (laïcité – a szerk.).
Ez abból fakad, hogy a vallásokat szubkultúraként és nem teljes jogú kultúraként
fogják fel. Tartok attól, hogy ez a felfogás, melyet a felvilágosodás
örökségének tekintenek, még ma is jellemző. Franciaországnak tennie kellene egy
lépést e téren, hogy elfogadja: a transzcendencia iránti nyitottság mindenkit
megillető jog.
– Ebben a szekuláris helyzetben a katolikusoknak hogyan kellene védelmezniük mindazt, amiért aggódnak olyan társadalmi témák kapcsán, mint az eutanázia vagy az azonos nemű személyek közötti házasság?
– Ebben a szekuláris helyzetben a katolikusoknak hogyan kellene védelmezniük mindazt, amiért aggódnak olyan társadalmi témák kapcsán, mint az eutanázia vagy az azonos nemű személyek közötti házasság?
– Az
országgyűlésben kell vitatkozni, érvelni, elmagyarázni, megindokolni. Így
fejlődik egy társadalom. Miután pedig elfogadtak egy törvényt, az államnak
tiszteletben kell tartania az emberek lelkiismeretét. Minden jogi struktúrában
jelen kell lennie a lelkiismereti kifogás (l’objection de conscience –
a szerk.) lehetőségének, mert az emberi jog. Még egy kormányzati
tisztviselő esetében is, aki szintén emberi személy. Az államnak tiszteletben
kell tartania a kritikákat is. Ez igaz szekuláris jelleg. Nem lehet
félreseperni a katolikusok érveit azzal, hogy: „Úgy beszéltek, mint a papok!”
Nem, azok az érvek a keresztény gondolaton alapszanak, amelyet Franciaország
oly jelentősen elmélyített.
– Mit jelent Franciaország Önnek?
– Mit jelent Franciaország Önnek?
– Az
egyház idősebb leánya…, de nem a leghűségesebb [nevet]. Az ötvenes években azt
is mondták: „Franciaország missziós ország.” Ilyen értelemben evangelizálandó
peremterület. De igazságosnak kell lenni Franciaországgal. Az egyháznak ott
teremtő képessége van. Franciaország nagy szentek földje is, és olyan nagy
gondolkodóké, mint Jean Guitton, Maurice Blondel, Emmanuel Lévinas (aki nem
volt katolikus), Jacques Maritain. Gondolok az irodalom mélységére is. Azt is
értékelem, ahogyan a francia kultúra átjárta a jezsuita lelkiséget, szemben az
aszketikusabb spanyol irányvonallal. A francia irányvonalnak, mely Faber
Péterrel vette kezdetét, bár mindig a szellemek megkülönböztetését
hangsúlyozza, más íze van. A nagy francia lelki mesterekkel: Louis
Lallemant-nal, Jean-Pierre de Caussade-dal. És a nagy francia teológusokkal,
akik sokat segítették Jézus Társaságát (a jezsuita rendet – a szerk.):
Henri de Lubackal és Michel de Certeau-val. E két utóbbi nagyon tetszik nekem,
két kreatív jezsuita. Ez tehát, ami elbűvöl engem Franciaországból. Egyfelől
ott van ez az eltúlzott világi autonómia, a francia forradalom öröksége,
másfelől pedig ott vannak a nagy szentek.
– Közülük melyik szentet szereti legjobban?
– Közülük melyik szentet szereti legjobban?
–
Lisieux-i Szent Terézt.
– Megígérte, hogy eljön Franciaországba. Mikor lesz lehetséges ez az út?
– Megígérte, hogy eljön Franciaországba. Mikor lesz lehetséges ez az út?
–
Nemrég kaptam egy meghívólevelet François Hollande elnöktől. A püspöki
konferencia is meghívott. Nem tudom, mikor valósulhat meg ez az utazás, mert a
következő év választási év lesz Franciaországban, a Szentszéknek pedig az a
gyakorlata, hogy nem szervez látogatásokat ilyen időszakban. Tavaly elkezdett
kialakulni egy elképzelés egy útról, amelynek az egyik állomása lenne Párizs és
annak külvárosa, azután Lourdes, és egy olyan város, ahol még egyetlen pápa sem
járt, például Marseille, amely egy világra nyíló kaput képvisel.
– Az egyház Franciaországban súlyos válságot él meg a papi hivatások terén. Hogyan lehet boldogulni ma ilyen kevés pappal?
– Az egyház Franciaországban súlyos válságot él meg a papi hivatások terén. Hogyan lehet boldogulni ma ilyen kevés pappal?
–
Korea történelmi példát nyújt. Ezt az országot Kínából érkezett misszionáriusok
evangelizálták, akik aztán elmentek. Utána pedig, két évszázadon át, világi
hívők evangelizálták Koreát. Szentek és vértanúk földje, ma egy erős egyházzal.
Az evangelizáláshoz nincs szükség feltétlenül papokra. A keresztség megadja az
erőt az evangelizáláshoz. A Szentlélek, akit a keresztségben kapunk, arra
indít, hogy induljunk el, bátran és türelemmel vigyük el a keresztény üzenetet.
A Szentlélek a főszereplője annak, amit az egyház tesz, ő a motorja. Sok
keresztény nem is vesz róla tudomást. Ellenkezőleg: az egyház számára az egyik
veszély a klerikalizmus. Ez olyan bűn, amelyet kettesben követnek el, olyan,
mint a tangó! A papok klerikalizálni akarják a világiakat, a világiak pedig
kérik, hogy klerikalizálják őket, kényelemből. Buenos Airesben sok derék papot
ismertem, akik látva egy belevaló világi hívőt, rögtön felkiáltottak:
„Csináljunk belőle diakónust!” Nem, meg kell hagyni világinak! A klerikalizmus
főleg Latin-Amerikában jellemző. Ha a népi vallásosság ott erős, épp azért van,
mert az a világiak egyetlen kezdeményezése, amely nem klerikusi. A papság pedig
nem is érti.
– Az egyházat Franciaországban, különösen Lyonban, mostanában pedofíliabotrányok sújtják, múltban történt esetek miatt. Mit kell tennie ebben a helyzetben?
– Az egyházat Franciaországban, különösen Lyonban, mostanában pedofíliabotrányok sújtják, múltban történt esetek miatt. Mit kell tennie ebben a helyzetben?
–
Igaz, hogy nem könnyű megítélni a tényeket évtizedek múltán, az egy másik
kontextus volt. A valóság nem mindig világos. De az egyház számára, ezen a
területen, nem létezhet elévülés. Ezekkel a visszaélésekkel egy pap, akinek az
a feladata, hogy a gyermeket Isten felé vezesse, tönkreteszi őt. Rosszat tesz,
szenvedést okoz, fájdalmat kelt. Ahogyan XVI. Benedek mondta, zéró toleranciát
kell alkalmazni. A rendelkezésemre álló ismeretek alapján azt hiszem, Lyonban
Barbarin bíboros meghozta a szükséges intézkedéseket, jól kezelte a helyzetet.
Bátor, kreatív, misszionárius ember. Most meg kell várnunk a polgári bíróság
eljárásának eredményét.
– Barbarin bíborosnak tehát nem kell lemondania?
– Barbarin bíborosnak tehát nem kell lemondania?
– Nem,
értelmetlenség, oktalanság lenne. Meglátjuk majd az eljárás befejezése után. De
most ez azt jelentené, hogy bűnösnek vallja magát.
– Ön tavaly, április elsején fogadta Bernard Fellay püspököt, a Szent X. Piusz Papi Testvériség általános elöljáróját. Ismét elképzelhető a lefebvriánusok egyházba történő újbóli beillesztése?
– Ön tavaly, április elsején fogadta Bernard Fellay püspököt, a Szent X. Piusz Papi Testvériség általános elöljáróját. Ismét elképzelhető a lefebvriánusok egyházba történő újbóli beillesztése?
–
Buenos Airesben mindig beszéltem velük. Üdvözöltek engem, és áldást kértek
letérdelve. Katolikusoknak mondják magukat. Szeretik az egyházat. Fellay püspök
olyan ember, akivel lehet párbeszédet folytatni. Nem így másfajta, kicsit
különös tagokkal, mint amilyen Williamson püspök, vagy mások, akik
radikalizálódtak. Azt gondolom, amint az Argentínában is mondtam, hogy ők a
teljes közösség felé tartó katolikusok. Az irgalmasság mostani évében úgy
éreztem, fel kell hatalmaznom gyóntatóikat, hogy feloldozzák az abortusz bűnét.
Megköszönték nekem ezt a gesztust. Korábban XVI. Benedek, akit nagyon
tisztelnek, szabaddá tette a tridentinumi rítus szerinti mise mondását. Jól
folyik a párbeszéd, jó munkát végzünk.
– Kész volna arra, hogy megadja nekik a személyi prelatúra szabályzatát?
– Kész volna arra, hogy megadja nekik a személyi prelatúra szabályzatát?
–
Lehetséges megoldás lenne, de előbb egy alapvető egyességre kell jutni velük. A
II. vatikáni zsinatnak megvan a maga fontossága. Lassan haladuk előre,
türelemmel.
– Ön két szinódust hívott össze, amelyek a család témájával foglalkoztak. Ez a hosszú folyamat, Ön szerint, megváltoztatta az egyházat?
– Ön két szinódust hívott össze, amelyek a család témájával foglalkoztak. Ez a hosszú folyamat, Ön szerint, megváltoztatta az egyházat?
– Ez a
folyamat a bíborosi konzisztóriummal (2014. február – a szerk.)
kezdődött, azt Kasper bíboros vezette be, ezt követte a rendkívüli szinódus
ugyanazon év októberében, aztán pedig egy évnyi reflexió, majd a rendes
szinódus következett (2015. október – a szerk.). Azt hiszem,
mindannyian másként léptünk ki ebből a folyamatból, mint ahogy beléptünk. Én
is. A szinódus utáni buzdításban (Amoris laetitia, 2016. április 8. – a
szerk.) igyekeztem a legnagyobb mértékben tiszteletben tartani a
szinódust. Nem találtok benne egyházjogi pontos eligazításokat arra
vonatkozóan, hogy mit lehet vagy kell tenni, vagy sem. Az egy derűs, nyugodt
reflexió a szeretet szépségéről, a gyermeknevelésről, a házasságra való
felkészülésről… Értékeli kinek-kinek a felelősségét, amelyet irányvonalak
megfogalmazásával kísérhetne a Világiak Pápai Tanácsa. E folyamaton túl
gondolnunk kell az igazi szinodalitásra, legalább arra, amit a katolikus
szinodalitás jelent. A püspökök cum Petro sub Petro (Péter utódával, a pápával
együtt és Péter utóda, a pápa alatt – a szerk.) vannak. Ez különbözik
az ortodox szinodalitástól és a görögkatolikus egyházak szinodalitásától, ahol
a pátriárka csak egynek számít. A II. vatikáni zsinat megfogalmazott egy
eszményt a szinodális és püspöki közösségre vonatkozóan. Ezt még tovább kell
fejleszteni, plébániai szinten is, ahhoz képest, ami elő van írva. Vannak
egyházközségek, ahol sem pasztorális, sem gazdasági tanács nincs, pedig az
egyházi törvénykönyv szerint kötelező lenniük. A szinodalitásnak ott is meg
kell valósulnia.
(Az interjút Guillaume Goubert és Sébastien Maillard készítette.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése