Évközi 15. hét kedd
Mt 11,20-24
„Azután a városokat, amelyekben a legtöbb csodája történt, korholni kezdte”
Mt 11,20-24
„Azután a városokat, amelyekben a legtöbb csodája történt, korholni kezdte”
(Mt
11-20)
Mi, emberek, hajlamosak vagyunk gondolkodásunkban a túlzásokra. Egyik
alkalommal idősebb férfihívő így vélekedett: Isten kihirdeti akaratát, elmondja
prófétáin keresztül azt is, hogy aki törvényeit megszegi, büntetésben lesz
része. Aztán telnek a napok, évek, évszázadok, az emberek sokszor megbántják
Istent, és nem történik semmi. A vétkesek ebből arra következtetnek, hogy nem
is lesz büntetés, mert Isten irgalmas, megbocsát, legfeljebb az utolsó ítéleten
történik valami számonkérés. Még a zsoltárokban is ilyesmit olvasunk. Azt
válaszoltam neki: az újszövetségi Szentírás a történelemből pár évtizedet ölel
fel, a kilátásba helyezett büntetések nehezen ellenőrizhetők. Az Ószövetség
viszont évezredeket mutat be, és ott nyomon követhető a büntetés. Az
evangéliumi szakasz most az irgalom követére mutat rá, amint bíróként figyelmezteti
hallgatóit és későbbi olvasóit, hogy Isten a szeretet és irgalom Istene, ha a
bűnösök őszintén megbánják bűneiket. Kereszthalála és feltámadása után azonnal
megadja apostolainak és utódaiknak a bűnbocsátó hatalmat. Egyháza tanítja, hogy
ha valaki meggyónja, megbánja bűneit, a gyóntató pap feloldozza, az ilyen
bűnöket Isten nem ítéli el sem a külön, sem a végítéleten. Jézus a szent
szövegben arról beszél, hogy azért hagyta el a mennyországot és jött a földre,
hogy szenvedjen és meghaljon bűneink bocsánatáért. Ha valaki ezt semmibe veszi,
és nem hajlandó bűneit megbánni, előírt módon bocsánatot kérni, akkor nem kap
irgalmat. Három várost fedd meg: Korozaint, Betszaidát és Kafarnaumot. Az Úr a
három városban többször tett látogatást. Betszaidából és Kafarnaumból több
apostola származott. Ezek a városok több kegyelmet kaptak, mint sok más helység
a zsidók országából. Korozain és Betszaida bűne azért lesz majd több pogány
város bűneinek büntetésénél keményebben sújtva, mert azok a Megváltó jelenlétéből
semmit nem élvezhettek. Jézus ugyanis tartotta magát az Atya ígéretéhez, hogy a
megváltás elsődlegesen a zsidóké, a többi nép pedig rajtuk, illetőleg
ősapjukon, Ábrahámon keresztül kapja áldásként. Jézus az ítéletet előre tudja,
hiszen Ő lesz a bíró. Előre megmondja, hogy ezeknek a pogányoknak és lakóhelyük
földjének tűrhetőbb sorsa lesz, mint Korozainnak és Betszaidának. Fokozottabban
bünteti majd az Úr az ítéleten Kafarnaumot. Jézus onnan hívta meg főapostolnak
Pétert, bátyját, Andrást, és Zebedeus két fiát, Jakabot és Jánost. Ezen kívül
úgy örökítik meg az evangéliumban Kafarnaumot, mint Jézus lakhelyét. Ennek
ellenére letöri büszkeségüket: „és te, Kafarnaum! Talán az égig emelkedsz?
Alászállsz majd az alvilágba!” (23) Mikor megérkeztünk szentföldi utunkon,
meglepetve láttam, hogy Kafarnaum helyén vastag földtakaró rejti az egykori
házak romjait. Ferences régészek megvásárolták a rommezőt, és a tó partján
kiásták a föld alól a zsinagóga romjait. Jézus ebben hirdette meg Szent
Testének és Vérének nagy ajándékát, az Eukarisztiát. Falmaradványok maradtak a
híres imaházból. Pár méterre ettől kiásva, restaurálva Péter tóparti háza. A
közelben új épület: a ferencesek kolostora. A Szentírás ismerői pedig
megborzonganak: az ítéleten eme kétezer éves romokon még mi történik, ha a
négyezer éve földrengéssel és kénes esővel elpusztított Szodoma és Gomorra
sorsa tűrhetőbb lesz az ítélet napján? (24) Ne az ítélet veszedelme indítson
bűnbánatra bennünket, hanem Megváltónk és Édesanyja, a Magyarok Nagyasszonya
irántunk tanúsított évezredes kitüntető szeretete.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése