A SZERETET ISTENE
elmélkedés második rész
Gyermekkoromban édesapám rácsodálkoztatott a bibliai igazságra:
elmélkedés második rész
Gyermekkoromban édesapám rácsodálkoztatott a bibliai igazságra:
„Kezdetben volt
az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő volt kezdetben Istennél”.
(Jn 1,1-2) Takács József dogmatika professzorom arra világított rá, hogy ez a kezdet
mi mindent jelent: Nem jelenti az Istenség, az isteni lényeg kezdetét, sem az
Istenatya kezdetét. Ezeket a titkokat örök homály fedi, mint azt is, hogy az
isteni lényeg, az isteni természet hogy lehet abszolút egyszerű, nem összetett,
mint valamennyi teremtmény. További titok, hogy lehet végtelenül okos,
mindentudó, és végtelenül hatalmas, tehát mindenható. A kezdet az Igével
kapcsolatos. „Azt mondja az Úr az én Uramnak: Ülj jobbomra, és minden
ellenségedet lábad elé teszem zsámolyul! Az Úr kinyújtja hatalmas jogarát
Sionból: uralkodj ellenségeid közepette! Születésed óta tiéd a királyi méltóság
a szent hegyen. Anyád méhétől kezdve, ifjúságod hajnala óta” (Zsolt 110,1-3) a
nehezen érthető prófétai szó a latin szövegben így hangzott: „Ante luciferum genui
te” (a hajnalcsillag előtt szültelek téged) Az Atya azért választotta és viseli
az „Atya” nevet, mert csodálatosan szép, magasztos gondolattal lepi meg
teremtményeit. Ez a meglepetés pedig ezt jelenti: isteni szüléssel szüli az
Igét. Már több ízben kifejtettem a szülés fogalmát, mert az emberek a szülés
hallatára az édesanyák szülésére gondolnak. A szülés pontos fogalomként így
hangzik: „Élő jön elő élőből a természet hasonlóságára” Egy férfi és egy nő
Istentől kigondolt módon egyesül, fogan, gyermeket nemz. Isten abban a
pillanatban megteremti a szellemi létű lelket, egyesíti a szülők által
létrehozott magzati testtel. Ezzel a szellemi forma, a lélek irányításával
megkezdődik a test kialakulása, majd a kilenc hónapos érés után Isten és
emberek örömére megszületik a külső életre készen a csecsemő, a szülők
gyermeke, életük folytatója, testi-lelki javaik örököse. Isten „a hajnalcsillag
előtt”, mielőtt bármit teremtett volna, a legcsodálatosabb módon akarta az
isteni szülést megvalósítani. Természetének megfelelő módot csak Ő tervezhetett
meg. Mi ezt az emberi szellem önismeretének kialakulásához hasonló folyamattal
próbáljuk megérteni. Amikor az ember kezdi megismerni a külvilágot, ugyanakkor
foglalkoztatja az a cél is, hogy benső, szemmel nem látható szellemi
kialakulását is megismerje. Ez az önismeret olyan folyamatnak tűnik, amelyet
saját értelmünk végez. Ebből a szellemi folyamatból alakul ki az a szellemi
kép, amelyet meg tudunk ismerni, újabb élményekkel gazdagítani tudjuk, hogy
egyre tökéletesebben ismerhessük meg önmagunkat. Istennél ez hasonló művelet,
de a végtelen isteni értelem pillanat alatt abszolút tökéletes önismeretet tud
adni a végtelen tökéletes isteni értelemmel. Isten ebben az önismeretben
kialakult képet, mint önismeretet ki is tudja mondani: megnevezi egyértelmű
isteni szóval: Logos, Verbum, Ige. Ekkor az Istenatya a saját formájának isteni
lényeget ad: odaajándékozza neki az isteni természetet épen, teljesen,
fenntartás nélkül, mert az végtelen egyszerű. Az Atya végtelenül boldog, hogy felbecsülhetetlenül
nagy értékű természetét ilyen tökéletes önzetlenséggel adhatja Fiának. A Fiú
ezt abszolút tökéletesen érti, és ugyanilyen lelkülettel vissza is ajándékozza
Atyjának. Örökös oda-vissza ajándék. Ezért mondja Jézus: „Én és az Atya egy vagyunk”.
(Jn 10,30) Viszont azt is hangsúlyozza: „Ha szeretnétek, örülnétek, hogy az
Atyához megyek, mert az Atya nagyobb nálam”(14,28) Ezt a hatalmas szeretetet
még tovább akarja árasztani. Ebből fakad a Szentlélek származtatása és a világ
teremtése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése