A katolikus egyház Mianmarban: kicsi, de erőteljes jelenlét a társadalomban
Mianmar
kormányfője és Ferenc pápa
Buddhista
hit, angol gyarmatbirodalom, etnikai feszültségek, polgárjogi harc
Mianmar
a délkelet ázsiai térség legnagyobb kiterjedésű állama. A korábban Burmának
nevezett ország India, Thaiföld és Kína között helyezkedik el, de határos még
Bangladessel és Laosszal is. Délen az Andamán-tengerrel, délnyugaton a
Bengáli-öböllel határos. Területe hétszer nagyobb Magyarországénál, lakossága
52 millió lelket számlál. A döntően buddhista hitű (88%) ország történetének
csúcspontja a XI. századi nagybirodalom, Pagan nevű fővárosával, melyet a
velencei utazó, Marco Polo az „ezer (buddhista) templom városának” nevezett.
1284-ben a mongol nagybirodalom megszállja, egészen a XVII. századig. A XVIII.
századtól három bennszülött uralom váltja egymást, majd 1824-től 1948-ig, 124
éven át tart a brit gyarmatbirodalom időszaka, melynek végén Burma néven
születik független ország. A huszadik század második fele sorozatos felkelések
és forradalmak korszaka, melyeknek nagyhatalmi ideológiai és burmai etnikai
jellege van. 1989-ben az ország új nevet választ magának az eddigi Burma
helyett, az etnikailag semlegesebb Mianmar formájában. Az ország jelenlegi
kormányfője Ang Szán Szu Csí asszony, aki az 1980-as évek óta harcol hazája
erőszakmentes demokratizálásáért. 1991-ben Nobel Béke-díjjal tüntették ki „A
demokrácia és emberi jogok érdekében folytatott erőszakmentes küzdelméért.”
Ígéretes
kezdet, majd angol gyarmatbirodalom korszaka
Portugál
misszionáriusok hirdették először Krisztust Burmában a XVI. század közepétől,
majd a hivatalos misszió 1722-ben indul meg barnabita atyák segítségével és
1893-ra kiépül a három egyházkerületre osztott országban a katolikus hitélet.
Az angol gyarmatbirodalom idején erőteljes az anglikán térítés, ezért is mára a
lakosság 6,2 százalékát kitevő keresztények közel öt százaléka protestáns.
Keresztényüldözés
az 1950-es években
1965-ben
a három évvel korábban államcsínnyel hatalomra került szovjetbarát katonai
rezsim megkezdi többek között az egyházi intézmények, kórházak, iskolák
államosítását és kiutasítanak az országból 239 misszionáriust. Mindössze 188
egyházmegyés pap maradhat szolgálatban és a keresztényüldözés során ők látják
el a híveket a legszükségesebbekkel. 1980-ban először utaznak burmai püspökök a
Vatikánba, ahol II. János Pál pápa így üdvözli őket: „Lelkivezetők vagytok a
katolikus hit hősies gyakorlásában”. A burmai püspökök többször felemelik a
szavukat a jogtalanság és a keresztényeket ért hátrányos megkülönböztetés
miatt.
Óvatos
előrehaladás, lépésről lépésre
1992
januárjában Roger Etchegaray bíboros, az Igazságosság és Béke Pápai Tanács
elnöke látogat immár Mianmarba, ahol azonban áprilisban egy helyi püspök bátran
a világ nyilvánossága elé tárja, hogy 8000 katolikust gyűjtőfogságba
kényszerítettek, míg 12 ezer katolikus hívőnek el kellett hagynia az országot.
1995-ben a püspökök részt vesznek a nemzetgyűlés alkotmánytervezetének a
vallásszabadságról szóló része kidolgozásában. 2001-ben létrehozzák a nemzeti
karitászt. 2001 novemberi ad limina látogatásukon II. János Pál pápa arra
buzdítja őket, hogy „az egyház karitász és oktató-nevelői küldetését állítsák
az egész ország szolgálatába”. 2005-ben a burmai katolikus hierarchia
felállításának 50. évfordulóján az ország történetében először találkoznak
nyilvánosan püspökök, papok és hívek, hogy nemzeti pasztorális szinódus
keretében határozzák meg a helyi egyház időszerű feladatait.
Teljes
katolikus egyházi struktúra kiépítése
Időközben
a megtérések és a nagyszámú új hivatás születése révén, a sokféle ellenséges
adminisztratív intézkedés dacára gyarapodik és erősödik a mianmari katolikus
egyház, s ennek a jele, hogy 2010-ben XVI. Benedek pápa újabb egyházmegyét
állít fel. 2013-ban Mianmar buddhista többsége és muzulmán kisebbsége között
erőszakos összeütközésekre kerül sor, a katolikus egyház a megbékélést hirdeti.
Korunk
egyik drámai válsága a rohingyák üldözése
Mianmar
lakóinak 4,3 százaléka muzulmán, ezek egyik etnikuma a bengáli eredetű
rohingyák, akiket az intoleráns kormányerők elüldöznek. Charles Bo ranguni
érsek leszögezi: „A feszültségeket az állampolgárság jegyében lehet megoldani.
Minden Mianmarban született személy burmai állampolgár és joga van az országban
élnie”. Ferenc pápa 2013 októberében a Vatikánban fogadja Ang Szán Szu Csí
asszonyt, és támogatásáról biztosítja az ország demokratikus átalakítása
érdekében kifejtett tevékenységéért. 2014 júniusában Amato bíboros, a
Szenttéavatási Kongregáció prefektusa boldoggá avatja Izidor mianmari katekétát
és Mario Vergara olasz missziós papot, akiket 1950-ben fegyveres gerillák öltek
meg.
Az első
burmai bíboros: Charles Bo ranguni érsek
2015.
február 14-én Ferenc pápa bíborossá nevezi ki Charles Bo ranguni érseket. 2016
novemberében a mianmari vallási vezetők, köztük a katolikus egyház, felhívást
tesznek közzé az ország politikai és katonai vezetőihez, hogy a kiengesztelődés
és a béke útját keressék. Ez év márciusában a mianmari helyi katolikus egyház
üdvözli az ENSZ határozatot, mely hivatalos kivizsgálást sürget az elüldözött
rohingyák ügyében. Május 4-én a Szentszék és Mianmar diplomáciai kapcsolatot
létesítenek nunciatúra és nagykövetség szintjén. Augusztus 27-én Ferenc pápa az
Úrangyala imádság során felhívással fordul az érintett felekhez, hogy „hagyják
abba rohingya testvéreink üldözését”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése