Az Eucharisztia ünneplése 57.
Sztankó Attila liturgikus jegyzetét olvashatják.
A végső
vacsora estéjét ünnepeljük, melyen hitünk szerint Krisztus bárány, és
kovásztalan kenyérként adta önmagát testvéreinek az ősi atyáknak szóló
törvényes engedély szerint. Miként
a Lauda
Sion Salvatorem szekvencia negyedik versszakában, valamint
a Pange
lingua himnusz harmadik és ötödik versszakában, úgy a Sacris
solemniis himnusz második versszakában is Aquinói Szent Tamás
az utolsó vacsora termébe kalauzol bennünket. Úrnapja ünnepén, akár az
olvasmányos imaóra, akár az eucharisztikus körmenet során énekeljük a himnuszt,
Szent Tamás felhívja a figyelmünket az ünneplés okára: az utolsó vacsora
estéjének új értelmére. A második versszak összekapcsolja az Egyiptomból
kivonuló választott nép tagjainak adott parancsot az apostolok kérdésével,
amelyet az Úrnak tettek fel: „A hónap tizedik napján mindenki szerezzen egy
bárányt családonként, egy bárányt házanként. (…) Az állat legyen hibátlan, hím
és egyéves. (…) A húsát – tűzön megsütve – még akkor éjszaka egyék meg.
Kovásztalan kenyérrel és keserű salátával fogyasszák el. (…) Így fogyasszátok:
a derekatok felövezve, saru a lábatokon, bot a kezetekben. Sietve egyétek, mert
ez az Úr átvonulása” (Kiv 12,3–11). Valamint: „A kovásztalan
kenyér ünnepének első napján a tanítványok ezzel a kérdéssel fordultak
Jézushoz: Hogy akarod, hol készítsük el neked a húsvéti vacsorát (pászkát)? (…)
A tanítványok úgy tettek, ahogy Jézus meghagyta nekik, elkészítették számára a
húsvéti vacsorát (pászkát). Amikor beesteledett, asztalhoz ült a tizenkét
tanítvánnyal” (Mt 26,17–20; Mk 14,12, amikor a húsvéti bárányt
feláldozzák!). A húsvéti bárány és a kovásztalan kenyér szertartása közül
az egyik eredendően pásztorünnep, a másik földműves ünnep volt. A bárány
levágása és elfogyasztása összekapcsolódott a kivonulás eseményeivel és az Úr
erre vonatkozó parancsával. A szinoptikus evangéliumok tanúsága szerint,
ahogyan az Úr Mózesen keresztül adott parancsot a vacsora elkészítésével
kapcsolatban, úgy Jézus megadja a vacsora elkészítésének helyszínét, ahol a
tanítványok az ősi szabályok szerint elkészítették a vacsorát. Ez a versszak
ugyanakkor már előrejelzi a harmadik versszak tartalmát: a széder vacsora során
Jézus a kovásztalan kenyérben önmagát mint ártatlan áldozati bárányt áldozza
fel. Jézus szertartása már a hit kérdéskörébe tartozik (qua Christus creditur agnum
et azyma – hol az Úr Krisztus ad bárányt és kenyeret), minthogy ez már az
eucharisztikus misztérium vacsorája (ST IIIq73a6).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése