Ferenc pápa szentmisével nyitotta meg a Nemzetközi Karitász 21. közgyűlését
Május 23-28-ig tartja 21. közgyűlését Rómában a Caritas
Internationalis. Témája: „Egy emberi család, egy közös otthon” – Ferenc pápa
Laudato si’ – kezdetű enciklikája nyomán. Csütörtökön délután 5 órakor a Szent
Péter-bazilikában pápai szentmisével kezdődött az esemény.
Őrizkedjünk
a hatékonyságelvűség kísértésétől. Legyünk alázatosak a másik ember
meghallgatásában, fogjunk össze, és tanuljuk meg az önfeláldozás bátorságát.
Mindig az embert nézzük, főleg, ha az szegény és rászoruló. Akkor építhetünk
szabad és felszabadító egyházat, ha önös érdekeink elé helyezzük a másik
szeretetét, ha méricskélés nélkül tudunk adni. Ferenc pápa ezeket a
gondolatokat bízta homíliájában a Nemzetközi Karitász tagjaira. Délelőtt a
közgyűlés témáját és programját a Caritas Internationalis elnöke, Luis Tagle
manilai bíboros, főtitkára, Michel Roy, valamint főigazgatója, María José
Alexander ismertették a Szentszék sajtótermében.
A hatékonyság kísértése
Az
Apostolok Cselekedeteiben olvasunk az egyház történetének első nagy gyűléséről:
„Heves vita támadt, végül felállt Péter, és ezt a beszédet intézte hozzájuk:
„Testvérek! Tudjátok, hogy az Isten kezdettől fogva kiválasztott közületek,
hogy a pogányok az én számból hallják az evangélium tanítását, és higgyenek.”
(ApCsel 15,7) Ez egy váratlan helyzet volt, amelyre Jézus nem hagyott világos
iránymutatást, szabályt, amivel gyorsan megoldható a dilemma. Vajon miért? –
kérdezte a pápa, majd így válaszolt: Íme, a hatékonyság kísértése. Pedig az
egyház nem akkor működik jól, ha minden kontrolláltan, rezzenéstelenül halad,
menetrend szerint. Az Úr nem így jár el: nem választ küld az égből, hanem a
Szentlelket. A Szentlélek pedig nem ad utasítást minden napra, hanem olyan,
mint a tűz. Jézus nem azt akarja, hogy az egyház egy tökéletes modell legyen,
mely tetszeleg saját szervezettségében és képes megvédeni jó hírét. Jézus nem
így élt, hanem úton volt, nem félt az élet viharaitól. Az evangélium a mi
életprogramunk. Arra tanít, hogy a problémákhoz ne kész recepttel nyúljunk, és
hogy a hit nem egy menetrend, hanem egy út, amin együtt kell járnunk
bizalommal.
A lemondás szépsége
Az
Apostolok Cselekedeteinek elbeszéléséből három fő mozzanatot emelt ki a pápa a
zarándokoló egyház számára: a meghallgatás alázatát, az együttlét karizmáját és
a lemondás bátorságát. Ez utóbbit, vagyis a lemondás szépségét újra fel kell
fedeznünk. Az első keresztények bátran vállalták, hogy az Úr hirdetését
mindenek elé helyezik. Isten megtisztít minket, a valódi hit által szabadok
leszünk. Az egyháznak nem vállalati kompromisszumokat kell kötnie, hanem
evangéliumi lendülettel mennie előre. A megújulás legyen valódi, ne csak máz,
amivel fiatalabbnak akarunk látszani. Az Úr a szív megtérését kéri tőlünk, ami
a lemondáson át vezet. Ki kell lépnünk önmagunkból, ez az alapvető reform –
állapította meg a pápa.
A meghallgatás alázata
Az első
keresztényeket a meghallgatás alázata juttatta el a lemondás bátorságához –
fűzte tovább gondolatait a pápa. Nem önmagukkal foglalkoztak, hanem hagyták
beszélni a többieket, és készek voltak változtatni saját meggyőződésükön. Akkor
tudjuk meghallgatni igazán a másikat, ha hagyjuk, hogy hangja megérintse
bensőnket. Amikor a másik iránti érdeklődés erősödik, akkor kevésbé
foglalkozunk önmagunkkal. Nem a saját elképzelésünket erőltetjük rá, nem
akarjuk minden áron meggyőzni, hanem meghallgatjuk őt. Nem mi vagyunk a
középpontban, az alázatos szolgálat útját választjuk, amin Jézus járt. A
szeretetnek ezen az útján a Lélek irányít minket. Figyeljünk oda különösen a
kicsinyekre és a legutolsókra. Senkit ne nézzünk le. Vegyük észre az embert,
nézzünk a szemébe, keressük tekintetében Istent – buzdított a pápa.
Az együttlét karizmája
A
meghallgatás alázatától a lemondás bátorságáig minden az együttlét karizmáján
át vezet. A korai egyház első vitájában az egység mindig győz a különbségek
fölött. Senki nem saját szempontjait és stratégiáit helyezte előtérbe, hanem az
együttlét érzését Jézus egyházában, Péter körül szeretetbe, ami nem
egyformaságot, hanem közösséget jelent. Egyikük sem tudott mindent, nem
rendelkezett az összes karizmával, hanem az együttlét karizmája volt a fontos.
Mi volt az első keresztények titka? Az Úrban való szeretet ereje. Az ördög
hangja megosztást szít, a Jó Pásztor pedig egybegyűjti nyáját. A közösség pedig
Isten szavára épül és megmarad az ő szeretetében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése