Látogassunk el a mennyországba!
Szent János apostol nyomában járva mi is
letérdelünk gondolatban a trónon ülő előtt, és a mennyei lényekkel együtt
imádjuk: Te teremtettél mindent, akaratod által jöttek létre a teremtmények,
akik földön élünk, de az írott üzeneted segítségével már betekinthetünk
végcélunk világába.Te teremtettél minket, Istenünk. Nem volt elég, hogy léttel
ajándékoztál meg,bennünket választottál a számlálhatatlan lehetőségből. Szent
Pál ezt így fejezi ki: „Akiket eleve ismert, azokat eleve arra is rendelte,
hogy hasonlók legyenek Fia képmásához, s így ő elsőszülött legyen a sok testvér
között"(Róm 8,29) Mindezt „eleve”, a teremtés megkezdése előtt határozta
el az Úr. Az Atya teremtendő lények ős-mintaokává saját képmását, a Fiúistent
rendelte. Már akkor elhatározta, hogy Fia megtestesül, vagyis az egyik
teremtmény, az ember lényegét isteni személye felveszi, összekapcsolja az
isteni természettel. Ennek a felvett természetnek anyagból álló teste lesz az
összes teremtendő anyag mintája, szellemi lelke pedig az emberlelkek és angyali
lények mintája lesz. (Kol 1,12-17) Ez az isteni tervben öröktől élő
Megtestesült viszi majd fel a mennyországba a megdicsőült anyagot önmagában. Az
Ő hasonmása, a többi ember, az Ő nyomában kap oda meghívást. Az Atya „akiket
eleve elrendelt, azokat meg is hívta, és akiket meghívott, azokat
megigazultakká is tette, akiket pedig megigazultakká tett, azokat meg is
dicsőítette”. (Róm 8,30) Itt látjuk tökéletesen megfogalmazva Isten velünk
kapcsolatos üdvösségtervét, amit életünk folyamán nekünk kell valóra váltanunk.
A teremtés rendben megtörtént, hiszen Isten minden műve tökéletes. Az első
ember azonban szembefordult Teremtőjével, bűnbeesett. A Fiúisten ennek ellenére
megtestesült, a Szentlélektől egy bűntől tökéletesen megóvott Szűz foganta és
tette a mi emberfajunk részesévé. Éppen ezért „mindenben hasonló lett hozzánk,
de minden bűn nélkül” (Zsid 4,15) Ő megváltónk lett: „Ó, én szerencsétlen
ember! Ki szabadít meg e halálnak testétől? Isten kegyelme Jézus Krisztus, a mi
Urunk által.” (Róm 7,24-25) „Nincs tehát már semmi kárhoztató ítélet azok
ellen, akik Jézus Krisztusban vannak.”(Róm 8,1) Nem szabad elfelednünk, hogy a
mennyország örök boldogságát nem a bűntől való mentességért kapjuk. Isten a
bűnt az üdvösség kérdéskörébe eleve nem tervezte. Mire kell figyelnünk, hogy
földi életünk tetteivel biztosan valóra tudjuk váltani üdvösségünk tervét?
„Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai. Maga a Lélek tesz lelkünkkel
együtt tanúságot, hogy Isten fiai vagyunk. Ha pedig fiai, akkor örökösök is.
Isten örökösei, Krisztusnak pedig társörökösei. Mert vele együtt szenvedünk,
hogy vele együtt meg is dicsőüljünk.”(Róm 8,14.16-19) Az örök boldogság egyik
feltétele az Isten országáért vállalt szenvedés. Jézus maga mondta: „Ha valaki
utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl keresztjét minden nap, és
kövessen engem. Mert aki meg akarja menteni életét, elveszíti azt, aki pedig
elveszíti életét énértem, megmenti azt. Mert aki szégyell engem és az én
igéimet, azt az Emberfia is szégyellni fogja, amikor majd eljön a maga, az Atya
és a szent angyalok dicsőségében”. (Lk 9,23-24.25) A szenvedés mellett említi
Urunk az önmegtagadást. Lehet ezt aszketikus módon értelmezni, különböző
önfegyelmező gyakorlatként. Aki örökre boldog akar lenni, az egész életében
mondjon le önös érdekeinek szolgálatáról, tegye mindig azt, amit Isten rajta
keresztül akar adni a mellérendelteknek, legyenek azok családja tagjai,
munkatársak, nemzete gyermekei. Jézus az utolsó vacsorán mondta ki a lábmosás
után ezt a nagy követelményt: „Tudjátok-e, mit tettem veletek? Ti úgy hívtok
engem: Mester és Uram, és jól mondjátok, mert az vagyok. Ha tehát én, az úr és
a mester megmostam a lábatokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Mert
példát adtam nektek, hogy amint én tettem veletek, ti is úgy tegyetek. Bizony,
bizony mondom nektek: Nem nagyobb a szolga uránál, sem a küldött nem nagyobb
annál, aki őt küldte. Mivel ezeket tudjátok, ha meg is teszitek”(Jn 13,12-17)
Jézus ezért adja új formában a szeretet örök parancsát. Az Ószövetségben a
felebaráti szeretet parancsa így szólt: „Szeresd felebarátodat, mint te
magadat!” (Lev 19,18) Jézus így emeli magasra a mércét: „Új parancsot adok
nektek, hogy szeressétek egymást: ti is úgy szeressétek egymást, ahogy én
szerettelek titeket. Arról ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim
vagytok, ha szeretettel vagytok egymás iránt”. (Jn 13,34-35) Miért olyan fontos
feltétele az örök boldogságnak a szeretet parancsának hűséges gyakorlása? Szent
János szerint Isten maga a szeretet: „Szeretet az Isten, és aki a szeretetben
marad, Istenben marad, és Isten őbenne”(1Jn 4,16) Ugyancsak neki tulajdonítjuk
ezt a mondást:„Fiacskáim, szeressétek egymást! Mert ez az Úr parancsa,és ha ez
egyedül megvan, ez elég”.Aki Isten kedvéért szereti felebarátait, az a maga
előnyéről lemondó minden tettével hasonlóbb lesz Istenhez, ezzel együtt
Istennek róla alkotott gyönyörű terve szerint bontakoztatja egyéniségét, a
mennyországba illő önmagát. A mennyei boldogság mértékét pedig Isten úgy
osztja, ahogyan az ember boldogítani törekszik másokat. Ezért
szeretetszolgálatainkért ne várjunk emberi viszonzást. Ha éppenséggel kapunk
valamicskét, fogadjuk el, de Isten már Ábrahámmal közölte négyezer éve: „Én
vagyok a te igen nagy jutalmad”(Ter 15,1) Ha még szemünkkel nem is láthatjuk a
királyi széken ülőt és csodálatos udvartartását, elmélkedő lelkünk
felragyogtatja a szent jánosi látomást. Bizalommal gondolhatjuk, hogy a
mennylakók seregében ott örvendenek mindazok, akik szerettek, értünk szenvedni
is mertek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése