GRIGNION DE MONTFORT SZENT LAJOS-MÁRIA
népmisszionárius
*Montfort, 1673. január 31. +Saint-Laurent-sur-Sčvre, 1716. április 28.
Louis
Grignion 1673. január 31-én született a bretagne-i Montfort-la- Caneban (ma:
Montfort-sur-Meu). 18 gyermek közül a második volt a kisnemesi családban,
melyet nem lehet vagyonosnak nevezni. Bérlő apja meglehetősen nyers modorúnak
tűnik. Lajos gyermekkora nem volt boldog, de alapos keresztény nevelést kapott.
1685 körül bérmálkozott; ekkor kapta keresztnevéhez a Mária nevet. 1686-ban
Rennes-be, a jezsuiták Saint-Thomas kollégiumába küldték tanulni; 1690-ben
egyébként az egész Grignion család Rennes-ben telepedett le. Lajos sikerrel
fejezte be itt humán tanulmányait. Egy napon, amikor a kármeliták kápolnájának
Mária- képe előtt imádkozott, felismerte papi hivatását; végül szülei is
egyetértettek vele. Ezután befejezte filozófiai tanulmányait.
Amikor
egy párizsi rokona, Montigny kisasszony megígérte neki a segítségét, 1693 őszén
Párizsba vándorolt; útközben összekoldult kenyéren élt. Párizsban felvették a
klerikusoknak abba a kis közösségébe, amelyet egy szulpiciánus, M. de la
Barmondičre alapított. Itt feltűnést keltett mélységes jámborságával.
Hajlíthatatlan jelleme nehézzé tette számára, hogy beilleszkedjék a közösségbe,
mely 1694 szeptemberében, M. de la Barmondičre halála után szét is szóródott.
Lajos-Máriát,
aki anyagiak nélkül állt, felvették a ,,Pauvres Ecoliers'' (Szegény tanulók)
közösségébe, de megbetegedett, és egy párizsi kórházba kellett szállítani.
Felgyógyulása után néhány barátja támogatásával 1695 tavaszán beléphetett a
Saint-Sulpice szemináriumba. (Az 1601-ben Párizsban J.-J. Olier által alapított
szeminárium a francia papnevelés reformáció utáni megújítója volt.) Folytatta
teológiai tanulmányait, a Sorbonne-on azonban nem látogatta az előadásokat.
Teljesen szulpiciánus elöljárói hatása alá került, akik bevezették a ,,francia
iskola'' szellemiségébe. H.-M. Boudon (1624-- 1702) műveit olvasgatva
felfedezte bennük a Szűzanyának szóló tökéletes önátadás gondolatát, amely
megfelelt saját máriás lelkületének. Szentsége mélyen hatott a szeminárium
vezetőire, akik szerették volna megtartani őt a Saint-Sulpice-ben.
1700.
június 5-én Lajos-Máriát pappá szentelték. Elöljárói Nantes-ba küldték a város
szent életű papja, M. Lévęque által alapított közösségbe, de mélységesen
csalódott az ott tapasztalt hanyagság és a janzenizmussal rokonszenvező légkör
miatt. 1701 májusában Fontevrault apátságában, ahol két nővére is élt,
találkozott madame de Montespannal, XIV. Lajos egykori kedvesével, aki
vezeklőként tartózkodott ott. Pártfogásába vette, és Poitiersbe küldte Girard
püspökhöz. A püspökkel történt első találkozása után Lajos-Mária egy időre
visszatért Nantes-ba, s megtartotta első sikeres népmisszióját. 1701
szeptemberében ismét Poitiers-be ment, és novemberben kinevezték a kórház
lelkipásztorává. Hivatala sok nehézséggel, de eredménnyel is járt. Megismert
ott egy jámbor leányt, Trichet Lujzát, s vele együtt tervezgette egy női
kongregáció megalapítását. 1702 júliusában Lajos- Máriának Párizsba kellett
utaznia, hogy segítsen egyik, anyagiakkal egyáltalán nem rendelkező nővérén.
Olyan nyomorúságos állapotban ért Párizsba, hogy egykori Saint-Sulpice-beli
tanárai elzárkóztak fogadása elől. Végül mégis elérte, hogy nővérét felvegyék
Rambervillers bencés nővéreinek konventjébe. Októberben visszatért Poitiers-be,
és folytatta kórházi tevékenységét, környezete nagy részének ellenségeskedése
azonban csakhamar arra késztette, hogy lemondjon állásáról. 1703 tavaszán ismét
Párizsban volt. Először idős és beteg nők egy otthonában tartózkodott, majd
barátságot kötött Claude Poullart-des-Places-szal (1679--1709), a spiritánusok
(Szentlélek Társasága) alapítójával. 1704- ben visszatért a poitiers-i
kórházba, 1705-ben azonban véglegesen el kellett hagynia.
Most
kezdődött meg vándorhitszónoki tevékenysége. Bejárta Nyugat- Franciaország
vidékeit, s erős hangjával, vonzó és szenvedélyes prédikációival, egyszerű, de
hatékony módszerével élesztgette a falusi lakosság hitét. Visszaállította a
keresztutakat, vagy újakat emelt, népies énekeket komponált, és a népet
megtanította az éneklésükre. S ha ezek művészileg nem is voltak értékesek,
sokáig fennmaradtak. Sokat tett a Mária-tisztelet érdekében, különösen a
rózsafüzér által. Azoknak, akiket erre alkalmasaknak tartott, javasolta, hogy
adják át magukat teljesen Máriának. Csaknem mindenütt találkozott a janzenista
körök ellenségeskedésével.
Miután
1706 végén elűzték Poitiers egyházmegyéjéből, zarándoklatra indult Rómába, ahol
fogadta XI. Kelemen pápa. Elzarándokolt Mont Saint- Michelbe is, bejárta Rennes
és Dinan vidékét, majd 1707 februárjától szeptemberéig a Saint-Malo és
Saint-Brieuc környékét is. A Montfort közelében lévő Saint-Lazare-ban tartott
pihenője után 1708 őszéig a nantes-i egyházmegyében tevékenykedett. Azt a
hatalmas keresztutat, amelyet 1709 májusában emeltetett Pontchâteau-ban, 1710
szeptemberében a polgári hatóságok lerombolták. 1711 nagyböjtjében visszavonult
Luçon és La Rochelle egyházmegyékbe, amelyek püspökei jóindulattal támogatták.
Egy protestáns csoport kísérletet tett arra, hogy megmérgezze. 1713 júliusában
Párizsban munkatársakat keresett, de sikertelenül. 1714 augusztusától
novemberéig Bretagne-ba és Normandiába vitt az útja, egészen Rouenig. Mindenütt
számos megtérést ért el, és az egykorú hagyomány szerint sok csodát is tett. Eleven
misztikus életét különleges természetfölötti jelenségek kísérték. Sokoldalú
tevékenysége mellett arra is talált időt, hogy lelki írásokat szerkesszen. Két
jelentősebb művének a kéziratát csak a 19. században hozták nyilvánosságra: a
Traité de la vraie dévotion ŕ la Sainte Vierge-t (Értekezés a Szent Szűz igazi
tiszteletéről) 1842-ben, a L'Amour de la Sagesse éternelle-t (Az örök
Bölcsesség szeretete) 1876-ban. A bennük kifejeződő lelkiség megmutatja, hogy
-- Pierre de Bérulle (1575--1629) iskolájához híven -- sokat köszönhet a
rajnai-flamand misztikusoknak, különösen pedig Boldog Suso Henriknek (lásd:123.
o.). Három műve magyarul is megjelent: Szűz Mária titka (1926), A tökéletes
Mária- tisztelet (1929), A szentolvasó (1944).
1715
tavaszán meg tudta valósítani azt a tervét, amelyet különösen a szívén viselt:
La Rochelle-ben olyan népiskolákat alapított, amelyekben a tanulóknak semmit
sem kellett fizetniök. A leányiskolák érdekében elhívta Poitiersből Trichet
Lujzát, és megalapította vele együtt a ,,Soeurs de la Sagesse'' (a Bölcsesség
Nővérei) társulatot, amely hamarosan el is terjedt. Végül ugyanebben az évben
sikerült két munkatársat találnia, Mulot-t és Vatelt; velük együtt rakta le a
Mária- társulat alapjait. Megvalósulását azonban már nem érhette meg ezen a
világon.
A
munkától és a zaklatásoktól kimerülten halt meg 1716. április 28- an, a
Saint-Laurent-sur-Sčvre-ben tartott utolsó missziója alkalmával. Már ekkor
szentként tisztelték. 1888-ban boldoggá, 1947. július 20-án pedig szentté
avatták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése