PECSERSZKI SZENT ANTAL és SZENT TEODÓZ
szerzetesek
*Ljubecs, 983. +Kijev mellett, 1073. július 10
*Vasziljev, Kijev mellett, 1036. +Kijev mellett, 1076.
május 3.
Antal, az orosz szerzetesség atyja, akit családjában
Antipának hívtak, gyermekkorától vonzódott a magányos, szemlélődő élethez.
Tanítványa lett a szülőföldjén élő vándor szerzeteseknek, de igazi hivatását
akkor találta meg, amikor elzarándokolt az Athosz-hegyre. 1028 körül belépett
az Eszfigmenon kolostorba, és felvette az Antal nevet, nyilvánvalóan azzal a
vággyal, hogy Remete Szent Antal (lásd: A szentek élete, 42. o.) nyomába
léphessen.
Nagy buzgósággal szentelte magát az imádságnak és az
aszketikus gyakorlatoknak, s megkapta a lelki életre vonatkozó alapvető
tanítást is. Igumenje, Theotisztosz ,,angyalhoz hasonlónak'' látta, és
apostolként küldte vissza Oroszországba, mondván: ,,Legyen veled a szent hegy
áldása, mert általad sok szerzetes támad majd.''
Antal Kijev közelében, a Dnyeper partján lévő erdőben
saját kezével vájt magának barlangot és megkezdte remeteéletét. Úgy kezdett
harcolni a gonosz lélekkel, mint egykor az egyiptomi remeték: imádkozott,
vezekelt és virrasztott, hogy meghallja Isten szavát, és legyőzze a test
kísértéseit. A nép azonban hamarosan felfedezte, és zarándokolni kezdtek hozzá
minden rendű és rangú emberek, hogy kikérjék a tanácsát. Fiatalok is fordultak
hozzá, hogy tanítsa meg őket is a szerzetesi életre. Közéjük tartozott Nikon,
aki már pap volt, továbbá Barlaam és Teodóz.
A körülötte zsibongó sokaságot Antal nem sokáig
viselte. Miután átadta a fiataloknak az alapvető lelki tudást, Barlaamot
megtette igumennek, maga pedig visszavonult ismét a magányba. Mivel tanácsait
változatlanul mindenki kereste, a terület fejedelme, Iszjaszláv herceg miatt menekülnie
kellett, ez ugyanis azt hitte, hogy Antal tanácsaival az ellenfelét támogatja.
Antal ekkor Csernyikovba menekült, ahol egy újabb kolostort alapított. Halála
előtt visszatérhetett eredeti cellájába.
Tanítványát, Szent Teodózt néhány újkori szerző az
,,orosz Szent Benedek''-nek nevezi, mert ő építette ki az orosz kolostorok
anyakolostorát, a Pecserszkaja Lavrát, és ő honosította meg a kolostori élet
szabályzatát. Nesztor, aki a középkori orosz történelem krónikása, s nem sokkal
Teodóz halála után lépett a Pecserszkaja Lavrába, ezt írja a barlangkolostor
atyjáról: ,,Három csillagot lehetett látni a barlangban, akik imádságukkal és
vezeklésükkel elűzték az ördögi sötétséget: a tiszteletre méltó Antalra, a
boldog Teodózra és a nagy Nikonra gondolok. Ők Istenhez könyörögve éltek a
barlangban, és Isten velük volt.''
Teodóz gazdag családból származott. Atyja halála után
kegyetlenül szigorú anyja vette át a 13 éves fiú nevelését és mit sem törődött
szerzetességre hajló természetével. Teodóz ezért elhatározta, hogy elszökik a
Szentföldre, és ott szerzetes lesz. El is hagyta otthonát, de nem a
Szentföldre, hanem a Kijev melletti remetetelepre, Szent Antal apát
környezetébe került. Antal szeretettel fogadta, s 1055-ben beöltöztette. Amikor
Barlaam vette át az irányítást, ennek tanítványa, majd 1062-ben utóda, igumen
lett.
Teodóz ekkor mindössze 26 éves volt. De ugyanennyi
idős volt Clunyi Szent Hugó (lásd: 241. o.) is, amikor néhány évvel korábban,
1049-ben apáttá választották. Ezen életkorbeli hasonlóságon túl más párhuzamok
is megfigyelhetők a két kolostori elöljáró között: Hugó a burgundiai
kolostorokban vezette be a VII. Gergely-féle reformot; Teodóz kolostora az
orosz és ukrán vidékek anyakolostorává vált. S miként Cluny kolostora exempt,
azaz minden püspöki és világi fennhatóságtól független kolostor volt, úgy a
Pecserszkaja Lavra sem fejedelmi alapítás, hanem a szerzetesek buzgósága hozta
létre, vagy amint a krónikás mondja, születését ,,az első szerzetesek
könnyeinek, böjtjeinek, imádságának és virrasztásainak'' köszönheti.
A közösség vezetésének átvétele után Teodóz hamarosan
letért az Antal apát által megkezdett remeteség útjáról. Athosz-hegyi Szent
Atanázhoz (lásd: 338. o.) hasonlóan a közösséget, az egy lelki atya irányítása
alatt, egy imádságos, liturgikus és asztalközösségben élő testvéri közösséget
látta a szerzetesség lényeges keretének. Ezért bevezette a konstantinápolyi
Sztudiu kolostor reguláját[13]. Fontos azonban tudnunk, hogy ennek ellenére
Teodóz közössége remetelakokban élt és csak meghatározott alkalmakkor gyűlt
össze, hasonlóan a nyugaton később kialakult kamalduli életformához.
A regula szerint a kolostori közösséget az igumen
iránti engedelmesség és a szeretet köteléke tartja össze. Az ősi hagyományt,
hogy a szerzetesek minden munka előtt kérik az igumen áldását, megtartották.
Teodóz pedig amellett, hogy ellentmondást nem ismerő engedelmességet kívánt
szerzeteseitől, jóságos atyjuk lett. Így, amikor egy testvére kísértésekről
panaszkodott, saját életéből vett példákkal vigasztalta; egy állhatatlan,
hivatásában ingadozó testvéréért pedig ,,könnyek között imádkozott Istenhez''.
Antal felfogásától abban is különbözött, hogy az a
szerzetesség lényeges összetevőjének tartotta a teljes lemondást minden emberi
kapcsolatról, ő ellenben a szeretetszolgálat tűzhelyévé alakította kolostorát.
Zarándokházat nyitott, s bárki látogatta meg a kolostort, kapott élelmet, a
betegeket ápolták, a szomorúakat vigasztalták, a rászorulókat alamizsnával
látták el. Ez az intézmény annyira kifejlődött, hogy a 19. században egyszerre
20.000 zarándokkal tudtak foglalkozni.
,,Szelíd és csendes lelkületű, szerény érzületű volt,
telve minden lelki bölcsességgel és áthatotta a minden testvére iránti őszinte
szeretet.'' A liturgikus hagyomány a prepodobnyi megtisztelő jelzővel látta el;
olyan ember volt tehát, akinek mintaképe az Üdvözítő, aki minden erejével
Krisztushoz akart hasonlóvá válni. Gyermekkorának álma, hogy az Úr életének
szent helyeit bejárhassa és tisztelhesse, a kolostorban vált valóra. Megszokott
munkáit végezve, ,,vidám arccal dagasztva a tésztát és sütve a kenyeret'', az
isteni Mester nyomába lépett. Csak arra törekedett, hogy az Úr hűséges képmása,
apostol és atya legyen. Életrajzírója, Nesztor szerint ,,földi angyal és
mennyei ember'' volt.
Bensőségesen tisztelte az Úr Krisztus emberségét,
amint ezt a nyugati szentek közül Szent Bernátnál (lásd: A szentek élete, 470.
o.) és Assisi Szent Ferencnél (lásd: A szentek élete, 566. o.) láthatjuk. A
szerzetesekhez szóló buzdításaiban gyakran szólt, többnyire az Evangéliumból
kölcsönzött szavakkal Krisztus követéséről. Tanítását a keleten szokásos
szentháromságos doxológia helyett leginkább ezzel a krisztologikus formulával
fejezte be: ,,Jézus Krisztusban, a mi Urunkban''.
Erejét a megfeszített munka és a sok vezeklés
felőrölte. Isten előre kinyilatkoztatta neki halála napját, s ő bensőséges
örömmel készült a hazatérésre. Kinevezte utódját és meghagyta neki, hogy
éjszaka temesse majd el. Alig negyvenévesen halt meg május 3-án, a nap második
órájában.
,,És amikor eljött az este, a testvérek fogták
holttestét és gyertyákkal kísérve, Jézus Krisztus dicsőségére énekelve
eltemették a barlangban.'' [13] A Sztudiu kolostort 463-ban alapította
Konstantinápolyban egy
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése