SZIÉNAI SZENT KATALIN
*Sziéna, 1347. március 25. +Róma, 1380. április 29.
A 14. században az egyetemes Egyházat két nagy baj
gyötörte és csúfította. A római pápa hetven éven át idegenben, a franciaországi
Avignonban élt, s mivel egymás után hétszer francia pápát választottak, a
pápaságot politikai érdekeknek szolgáltatták ki. A másik nagy baj az egyre
fenyegetőbb török veszedelem volt, amely Palesztinában már a szent helyek
pusztulásához vezetett, és világosan látszott, hogy a török terjeszkedésnek
csak fegyverrel lehet útját állni. Ezekhez járult még Itáliában a városállamok
harca a pápai állam, a császár és egymás ellen.
Ebben a zűrzavaros században született egy leány, aki
férfiakat megszégyenítő elszántsággal és erővel imádkozott, vezekelt és harcolt
Krisztus édes Menyasszonyáért és a földi Krisztusért, ahogy ő az Egyházat és a
pápát szokta nevezni.
Amikor róla beszélünk, rendkívül szerencsés helyzetben
vagyunk, mert nem későbbi századok történészeire vagy legendáira kell
hagyatkoznunk, hanem kortárs tanúk szólalnak meg. Sziénai Szent Katalin
életrajzát ugyanis az írta meg, aki legbensőbb titkait is ismerte: Capuai
Boldog Rajmund domonkos szerzetes, később általános rendi magiszter. Hat éven
át állt mellette mint gyóntató és lelkivezető, mégpedig Katalin életének utolsó
hat évében. Az életrajzot a szentté avatás érdekében, 1385--1395 között írta.
A kritikus olvasóban persze fölmerülhet a gondolat:
vajon hitelesnek tekinthető-e Rajmund tanúságtétele? Vajon nem inkább egy
elfogult, jámbor, öreg szerzetesről van szó csupán, aki már a rend szempontjai
miatt is mindent elkövetett lelki gyermeke életszentségének bizonyítása
érdekében? -- Ha csak maga Rajmund tanúskodnék, talán jogos lehetne ez a
föltételezés. Ő azonban fejezetről fejezetre -- mert ismerte az embert
--megnevezi azokat a tanúkat, akiktől a leírt anyagot hallotta, és gondosan
megjelöli a tényeket, melyeket ő maga látott, elkülönítve azoktól, melyeket
Katalin beszélt el neki vagy más szemtanúktól hallott. Ez utóbbiakat mindig név
szerint említi, kezdve az édesanyján, Lapa asszonyon, és befejezve a sort a
tanítványok után egy római asszonnyal.
Ettől az igen nagy körültekintéssel dolgozó
,,krónikástól'' tudjuk a következőket:
A sziénai Benincasa Jakab kelmefestő mester és
felesége, Lapa asszony házassága rendkívül termékeny volt: huszonöt gyermekük
született. Utolsó előtti gyermekeik ikrek voltak, két kislány. Egyikük, akit
Giovannának kereszteltek, születése után hamarosan meghalt. A másik kislány
Katalin volt, akit Lapa asszony jobban szeretett a többieknél (talán mert a
legkisebb gyermek lévén sokáig tudta szoptatni).
Katalin egész kicsi korában a nagy család és a széles
rokonság kedvence lett. De már három éves korában mutatkozott, hogy Istennek
különleges tervei vannak e gyermekkel, aki a jámborság szokatlan jeleit kezdte
adni. Ilyen pici korában szokása volt például, hogy a lépcsőt járva minden
egyes lépcsőfok előtt elmondott egy Üdvözlégyet. Hat éves volt, amikor az első
látomásban részesült: a domonkosok temploma felett -- ez a templom a házuk
közelében állt, és Katalin nagyon szerette -- megjelent neki Krisztus főpapi
ruhában. A kíséretében Katalin fölismerte Szent Pétert, Szent Pált és Szent
János evangélistát. Az Úr Krisztus jóságosan rámosolygott, majd megáldotta.
Ettől a látomástól Katalin megváltozott. Felnőttesen
komoly lett, imádságos élete elmélyült, és minden emberi segítség nélkül, csak
a Szentlélek irányításával kezdte gyakorolni a régi remeték vezeklését,
böjtjét, imádságait. Lelke oly gyorsasággal érett, hogy hét éves korában
szüzességi fogadalmat tett. És az imádság, amelybe fogadalmát foglalta,
mutatja, hogy részéről ez nem meggondolatlan gyermekjáték volt, hanem a leendő
szent komoly megnyilatkozása.
A család mindezt -- ha egyáltalán látott belőle
valamit -- nem vette komolyan, s amikor Katalin elérte a tizenkettedik évét,
kezdték fölkészíteni a házasságra. Katalin tiltakozott, de nem lázadt föl,
hanem Jegyeséhez menekült. A család -- látván hajthatatlanságát -- zaklatni
kezdte, remélve, hogy kiverik fejéből jámbor ,,rögeszméit'': egész nap
dolgoztatták, a legalantasabb szolgálatokat végeztették vele, s összeesküdtek,
hogy sohasem hagyják, hogy egyedül legyen. Ő türelemmel viselt mindent, de
amikor tizenhat éves lett, felnőttként közölte övéivel, hogy inkább elmegy
otthonról, de szándékát, fogadalmát nem másítja meg. Ekkor, az édesapa
hatására, a család elfogadta szándékát.
Katalin alázatból nem akart kolostorba lépni és nem is
lett soha apáca. A Sziénában élő domonkos harmadrendi nővérek (mantelláták)
között akarta szolgálni Isten dicsőségét és felebarátai üdvösségét. A nővérek
azonban elutasították a kérelmét azzal, hogy ők csak özvegyeket vesznek föl, a
fiatal lányoktól félnek, mert botrányt hozhatnak rájuk. Katalin ennek ellenére
-- hiszen egy látomásban Szent Domonkostól ígéretet kapott, hogy magára öltheti
a Bűnbánó Nővérek ruháját -- változatlanul kitartott kérése mellett, s végül a
nővérek befogadták.
Ez 1363-ban történt. Katalin ekkor visszavonult házuk
egy pinceszerű zugába, amit a cellájának nevezett. Csak a templomba ment ki, a
gyóntatóján kívül senkivel sem beszélt; egyébként a cellájában vezekelt,
imádkozott, böjtölt és virrasztott. Ágya nem volt, a feje alatt egy kő volt a
párna. Elhagyta a húst, aztán fokozatosan a többi eledeleket is, s csak
kenyeret és zöldségféléket evett; élete végén pedig csak az Eucharisztiából
élt, semmi más nem táplálta.
Három éve tartott már ez a teljes magány, sok-sok
imádsággal és az erényért vívott harccal, amikor Krisztus megjelent Katalinnak:
gyűrűt húzott az ujjára (melyet mások nem láttak, csak Katalin látta
állandóan), és eljegyezte magával. E misztikus eljegyzést követően pedig az Úr
kiszólította őt magányából és elküldte az emberek közé, a béke és az igazság
angyalának.
Ebben az időben egyik unokabátyja, Della Fonte Tamás
volt a gyóntatója, aki a házuknál nevelkedett mint árva gyermek, majd domonkos
lett. Lassanként azonban híre kelt, hogy Katalin rendkívül jó tanácsadó, Isten
dolgairól sokkal többet tud, mint a tudósok, és csodatevő ereje van! Kezdték
keresni az emberek, érdeklődők, tanácstalanok, tanulni vágyók. Kialakult
körülötte egy tanítványi kör, melynek tagjait ő maga a ,,családom'' névvel
illette. Természetesen ellenségei is támadtak, ezért a domonkos rend 1374. évi
általános káptalanja elé idézték Firenzébe, hogy kivizsgálják a tanítását és
életét. Minthogy a vizsgálat során kifogástalannak találták, engedélyezték
további tevékenységét, s gyóntatónak és lelki vezetőnek Capuai Rajmundot
rendelték mellé.
Rajmund ettől kezdve, leszámítva Katalin életének
utolsó öt hónapját, állandóan mellette volt. Amikor visszatértek Sziénába,
pestis tört ki a városban, s akkor megmutatkozott, hogy Katalin életét is
kockára téve szolgál a felebarátainak. Ápolta, bátorította, olykor csodával
gyógyította a betegeket. S közben már levelezni kezdett a béke és a keresztes
háború ügyében városokkal és egyes emberekkel, tanította a közelben és távolban
lévő gyermekeit és tanítványait.
1375-ben meghívták Pízába. Itt kapta meg az Úrtól
küldetésének és életének pecsétjét: április elsején, a Szent
Krisztina-templomban Krisztus megajándékozta stigmáival, melyek Katalin
kérésére láthatatlanok maradtak. Ebben az évben írta első levelét a pápának,
XI. Gergelynek.
Júniusban tért haza Sziénába, ahol megtérítette
Niccolo Tuldót, akit mint kémet halálra ítéltek. Ez a szerencsétlen perugiai
fiatalember politikai gyanakvások áldozata lett. Katalin lecsillapította
tomboló dühét és kétségbeesését: szavai hatására az ifjú meggyónt, megáldozott,
és olyan békével fogadta a halált, mint egy szent. Csak annyit kért, hogy
Katalin legyen mellette a vesztőhelyen.
A következő években fölsorolhatatlan a csodálatos
megtérések, kibékülések, gyógyulások száma, miközben Katalin fáradhatatlanul
harcolt a pápa Rómába való visszatéréséért és a keresztes háború
megszervezéséért. A helyzetet azonban nagyon súlyossá tette az észak- itáliai
városok lázadása a pápai legátusok ellen. Firenze egy olyan város-szövetséget
akart létrehozni, amely fegyverrel támadt volna a pápai államra. Katalin minden
erejét latba vetve próbálta megakadályozni, hogy Lucca, Píza és Sziéna
csatlakozzék a szövetséghez. 1376-ban XI. Gergely interdiktum alá vetette
Firenzét megátalkodottsága miatt. A megriadt vezetőség akkor megkérte Katalint,
menjen el Avignonba és közvetítsen békét a pápa és a város között. Katalin
tanítványai egy részével útra is kelt, s június 18. és szeptember 14. között
három hónapot töltött Avignonban a pápával tárgyalva és levelezve. Meg kellett
azonban tapasztalnia, hogy az firenzeiek küldöttsége, mely közben szintén
Avignonba érkezett, nem a megegyezésük szerint kezdett tárgyalni a pápával, sőt
a segítségét is mellőzték, s a kibékülés ügye meghiúsult.
Ekkor kapta Katalin a pápától a hordozható oltár
kiváltságát, hogy vándorútjain is minden nap részesülhessen a szentmise és a
szentáldozás kegyelmeiben. Ezen kívül a kíséretéhez tartozott három állandó
gyóntató, annak érdekében, hogy a hozzá sereglő bűnbánók mindjárt meg is
gyónhassanak.
Sok biztatása és imádsága végre eredményt hozott: a
pápa szinte megszökött Avignonból, és 1376. szeptember 13-án elindult a tenger
felé, hogy hajón utazzék Rómába. Katalin Genováig elkísérte, s ennek
köszönhető, hogy a genovai partraszállás után -- látva az ottani zűrzavaros
helyzetet -- a pápa nem fordult mindjárt vissza. Katalin vntött belé erőt, s
mikor a pápa ismét tengerre szállt és dél felé hajózott, ő visszatért Sziénába.
XI. Gergely 1377. január 17-én vonult be Rómába. Katalin ekkor a Sziéna
közelében lévő Orcia-völgybe indult, hogy békét teremtsen a családi háborúkban.
A pápa március végén meghalt, utóda VI. Orbán lett. Ő
ismét tárgyalni kezdett a firenzeiekkel, s a béke érdekében Katalin is elment
Firenzébe. A városban zendülést szítottak ellene: a vendéglátója házát
fölgyújtották, őt magát halálra keresték, mert benne látták céljaik akadályát.
Katalin a városon kívül egy kertben tartózkodott a tanítványaival, amikor
néhány martalóc rátámadt. Nem akart menekülni, hanem ellenkezőleg, amikor
megkérdezték, melyikük a Sziénából való Katalin, a kérdező elé lépett,
letérdelt és az ég felé tárt karokkal, sugárzó arccal mondta: ,,Én vagyok, íme,
engem ölj meg!'' -- Csak annyit kért, hogy övéit engedjék bántatlanul elmenni.
A gyilkolásra emelt kezek lehanyatlottak, s Katalin később sokat siratta, hogy
nem lehetett vértanú Egyházáért. A tárgyalások azonban eredményre vezettek, és
július 18-án végre Firenze békét kötött a pápával.
Akkor Katalin hazatért, s ezután kezdte diktálni --
legtöbbször misztikus elragadtatásban -- az isteni gondviselésről szóló
könyvét, a Dialógust. Azért diktált, mert ő maga sokáig (amíg az írás és
olvasás képességét misztikus módon meg nem kapta az Úrtól) nem tudott sem írni,
sem olvasni. Állandóan több ,,titkár'' és ,,titkárnő'' volt mellette, kiknek
leveleit diktálta -- gyakran egyszerre többet is -- a legkülönbözőbb címzettek
részére: világiaknak és szerzeteseknek, királyoknak és a pápának, katonáknak és
kereskedőknek... Levelei és a Dialógus lenyűgözik az olvasót, aki
elfogulatlanul fogadja tanítását. Aki nem tudja, hogy ki az írója e könyveknek,
inkább az egyházatyák közül gyanakszik valakire, mint egy ,,műveletlen''
sziénai polgárlányra. Csakhogy ez a leány annak a Krisztusnak lett a
menyasszonya, aki a gyengékben mutatja meg a maga isteni erejét és
bölcsességét.
VI. Orbán szerencsétlen kézzel nyúlt a
kormánykerékhez. Reformot szeretett volna, s a szükségnek megfelelően elsőként
a klérust akarta megújítani, de szigorát nem viselték el. Legszűkebb környezete
is ellenállást tanúsított, amelynek a vége az lett, hogy a francia bíborosok
elhagyták Rómát, és Fondi várában ellenpápát választottak Genfi Róbert
személyében, aki a VII. Kelemen nevet vette föl. Mindezt Katalin előre
megjövendölte. Szüntelenül buzdította gyermekeit az imádságra és a
virrasztásra, hogy e szörnyű bajt elháríthassák. Ez volt a nyugati
egyházszakadás, amely negyven évre elmondhatatlan bajokat hozott az Egyházra.
Katalin 1378 októberében fejezte be a Dialógust. Ekkor
levelet kapott a pápától, aki arra kérte, hogy jöjjön Rómába és legyen
segítségére. Lelki gyermekeivel együtt útra kelt tehát, és a következő ádvent
első vasárnapján megérkeztek Rómába. Katalin ettől kezdve haláláig teljes
erejével VI. Orbán érvényes pápaságának elismertetéséért és az elszakadtak
visszatérítéséért küzdött.
Egészsége egyre gyengült, de azért minden reggel
gyalog ment el a S. Maria sopra Minerva-templom melletti szállásáról a vatikáni
Szent Péter-bazilikába, hogy ott szentmisét hallgasson, és hosszú imádsággal
,,fáradozzék'' az Egyházért. December közepén a pápa Franciaországba küldte
Rajmundot, hogy nyerje meg számára a királyt. Katalin ekkor végső búcsút vett
lelkiatyjától: elkísérte a kikötőig, és anyai aldásával bocsátotta útra.
Az 1379-es év levelezéssel, tárgyalásokkal, sok-sok
vezekléssel és imádsággal telt a pápa közelében. 1380 nagyböjtjére Katalin
fekvő beteg lett. Tanítványai tanúsága szerint iszonyatos kísértéseket
szenvedett, az ördögök valósággal tomboltak körülötte, míg végül április 29-én
a tercia idején eltávozott égi Vőlegényéhez. Halála előtt még elrendezte
gyermekei sorsát, mindegyiket anyai bölcsességgel irányította egyik vagy másik
szerzetbe.
A szentté avatást II. Pius pápa 1461. június 29-én
végezte. Szent Katalint 1939-ben -- Assisi Szent Ferenccel együtt -- Itália
védőszentjévé nyilvánították. 1970-ben pedig Avilai Szent Terézzel együtt
megkapta az egyházdoktor megtisztelő címét.
Tanításának sajátossága, hogy amit Aquinói Szent Tamás
elvont, cizellált rendszerben fogalmazott meg az Egyház tanításából, ugyanazt
Katalin -- a mindennapi élet konkrét problémáit Istenben elfogadva és megoldva
-- ,,egzisztenciálisan'' közli tanítványaival. Mint a szentek mindannyian,
először ő maga szemlélte és élte meg tanítását, azután adta tovább a
legkülönbözőbb rendű és rangú embereknek. Ezért tanítása gazdag forrás ma is, s
anyai és égi bölcsességgel neveli mindazokat, akik a tanítvány hívő alázatával
közelítenek hozzá.
Ünnepét 1597-ben vették föl a római naptárba, április
29-re, amely napon addig a domonkos Veronai Szent Pétert ünnepelték. 1628-ban
áthelyezték április 30-ra. 1969-ben, tekintettel arra, hogy az egyetemes
naptárban Veronai Szent Péter nem szerepel, visszakerült az ünnepe április
29-re.
--------------------------------------------------------------------------------
Katalin hét éves fejjel a következőképpen tett
szüzességi fogadalmat:
,,Az egyik nap, kiválasztva egy olyan rejtekhelyet,
ahol senki sem zavarhatta és nem is hallhatta meg, hangosan kimondta
fogadalmát. Térdre hullva, nagy áhítattal így imádkozott a Boldogságos Szűzhöz:
Ó, Boldogságos és Szentséges Szűz, aki az összes asszonyok között elsőnek
szentelted magad Istennek azzal, hogy örök szüzességet fogadtál neki, és Ő
annyira kedvelt téged, hogy Fiának Anyjává tett; határtalan jóságodhoz
folyamodom, és kérve kérlek, ne érdemeimet nézd, és ne gyöngeségemre tekints,
hanem légy hozzám annyi kegyelemmel, hogy jegyesemül adod nekem Őt, kire
szívem-lelkem minden erejével vágyakozom, a te szentséges Fiadat, a mi egyetlen
Urunkat, Jézus Krisztust. És én megígérem Neki és Neked, hogy soha más jegyest
nem engedek magam közelébe, hanem szüzességemet a magam gyöngeségében
sértetlenül megőrzöm neki mindörökké!''
Egy beteg ápolása során hősies önuralomról és
türelemről tett tanúságot. Ezt követően éjszaka megjelent Krisztus, és két
koronát kínált neki: egy tövisből fontat és egy ékes aranykoronát, s
megkérdezte, melyiket akarja választani erre az életre. A másikat ugyanis az
égben fogja viselni. Katalin akkor az izzó szeretet hevében kikapta az Úr
kezéből a töviskoronát, és a fejébe húzta. A tövisek fájdalmát -- mint mondta
-- hosszú időn át érezte a fején.
Amikor 1375. április 1-én Pízában megkapta a
stigmákat, szemtanúi is voltak a történésnek. Később Katalin maga mondta el,
hogy a Megfeszített Krisztus sebeiből vérvörös fénysugarak indultak ki és
tartottak keze, oldala és lába felé. Akkor ő -- hogy a feltűnés kísértéseit
elkerülhesse -- azt kérte, hogy a sebeket kívülről ne lehessen látni. És az Úr
meghallgatta, mert a vérvörös sugarak fehérré váltak, és úgy fúródtak a testébe.
Attól kezdve a sebek gyötrelmét Katalin haláláig szenvedte.
Csodatételei nagyon emberközelben történtek, a napi
segítségnyújtás közben. Így nem is egyszer kenyeret szaporított éhes
,,családjának''; egy alkalommal például Rómában, amikor a gondatlan hetesnővér
elfelejtett kenyeret szerezni. Atyja házanépét egyszer hónapokig itatta egy
kicsi hordóból borral, sőt a szegényeknek is adott belőle rendszeresen, és a
hordó nem apadt ki!
E fizikai csodáknál sokkal jelentősebbek voltak a
lelkiekkel kapcsolatos csodái: olvasott a lelkekben, megrögzött bűnösök tértek
meg, régi-régi ellenségeskedések szűntek meg a szavára. Elmondhatatlan bűz
érzéséről panaszkodott, amikor bűnöket rejtegető, elegáns arisztokraták közt
volt.
Amikor Avignonban a pápa előtt beszélt, a pápa
csodálkozva hallotta a kúria hibáinak és bűneinek lajstromát. Megkérdezte a
környezetét, hogy mióta él a közelben ez a leány, s akkor Katalin megmondta,
hogy ő Sziénából jobban látta a pápa környezetének minden bűnét, mint a
helybeliek.
A legnagyobb csoda azonban saját lelkének bontakozása,
érlelődése és szentsége volt. Hihetetlen gyorsasággal és biztonsággal járt a
tökéletesség útján, helyesebben: ráhagyatkozva Szent Domonkos rendjének és a
szenteknek karjaira, engedte magát vezetni és röpíteni a tökéletes egyesülés
felé. Egész kicsi kora óta nagyon szerette az Eucharisztiát, ezért is kapta meg
azt a rendkívüli jelet, hogy -- mint már mondtuk -- élete utolsó hét
esztendejében ez volt egyedüli tápláléka.
Rajmund így fejezi be a Legendát: ,,A vértanúk közül
sokan rövid szenvedéssel adták oda életüket. Katalin tizenhárom héten át
gyötrődött úgy, hogy közben napról-napra nőttek a kínjai, s ő mindig vidám
lélekkel viselte azokat. Mindenért hálát adott, és könnyű lélekkel ajánlotta
föl életét Krisztusnak, hogy kiengesztelje Őt a népért, és megmentse az
Egyházat a botrányoktól. Sem az ok, sem a szenvedés nem hiányzott ahhoz, hogy
tökéletes vértanú legyen. Ebből pedig arra következtethetünk, hogy az égben
nemcsak a vértanúság vágya miatt ünneplik őt, hanem a tényleges vértanúság
koronáját is elnyerte. Ezen az alapon értelmes embernek be kell látnia, hogy
Katalin szentté avatási perében gyorsabban lehet eljárni, ugyanúgy, mint a
vértanúk esetében szokta tenni az Egyház.''
Ezért olykor a hármas koronával ábrázolják Szent
Katalint: a szüzesség, a bölcsesség és a vértanúság égi koronájával.
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, aki Szent Katalinban
fölgyújtottad a szeretet lángját, melynek erejével átélte az Úr szenvedését és
Egyházadat szolgálta; az ő közbenjárására kérünk, engedd, hogy néped, amely
részese lett Krisztus szenvedésének, dicsősége megnyilvánulásának is ujjongva
örvendhessen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése