Május hónap a Szűzanya hónapja. Mindennap a
lorettói litánia elmondásával köszöntjük Nagyasszonyunkat.
Szentséges Szűz Mária, könyörögj érettünk!
Az első magasztaló megszólítás a latin eredetiben így hangzik: Sancta Maria. A Sancta jelentése: szent. A szent fogalma azt jelenti, hogy más, mint az egyszerű, megszokott, profán. Tulajdonképpen szigorú értelemben Istent mondjuk szentnek, mert az Ő egész lénye teremtetlen, tehát más, mint a teremtett világ bármelyik létezője. A további értelmezésben mindaz, ami Istenhez tartozik, ugyancsak szentnek nevezhető. Így szentnek mondjuk azokat, akik Isten legnagyobb ajándékában, a megszentelő kegyelemben részesültek a keresztség szentségének felvételekor, és ez által Isten a természetes létrend fölé emelte, a maga létrendjéből részeltette. Szentnek hívjuk az Isten nagy családjához, az Egyházhoz tartozó népet is. Mi magyarok a Szűzanyát szentségesnek nevezzük a litániában. Ez a melléknév fokozásában a legmagasabb fok: szent, szentebb, legszentebb, maga a szentség. Az őt köszöntő angyal kegyelemmel teljesnek szólította. Annyi kegyelmet kapott tehát Istentől küldetéséhez, amennyit egy teremtmény befogadni képes. Minden teremtmény messze alatta áll, és végtelen messze van felette maga Isten, a Szentség. Mi szeretnénk a megszólításban érzékeltetni ezt a tényt, ezért mondjuk: Szentséges Szűz Mária. Könyörögj érettünk! Kérd értünk Istent, hogy tegyen minket is neki szentelt emberekké!
Istennek szent Anyja, könyörögj érettünk!
Mária Jézus Krisztus Édesanyja. Jézusé, aki Isten is, meg ember is. Istenségben egyenlő az Atyával, hiszen szellemi születésekor az Atya neki ajándékozta a teljes isteni természetet. Ezt Ő visszaajándékozta, és az örök ajándékozás, a végtelen szeretet köti őket össze, majd ketten egyszerre ajándékozzák a Szentléleknek. Így mindhárman Isten, szigorúan egy Isten. A Fiúistennek az idők folyamán kellett megtestesülnie, vagyis személyi fölsége alá fölvenni egy teljes emberi természetet, testet és lelket. Ezt egy közénk tartozó édesanyán keresztül tette meg, hogy biztosan közöttünk legyen. Minden más embernél édesapa és édesanya közösen adják a magzat testét. Jézus azt akarta, hogy édesanyja érett petesejtjéből alkossa meg a Szentlélek az ő testét. Majd a semmiből teremtette az emberi lelket, mint mindenki másét. A kettőt egyesítve létrejött Jézus emberi természete. Ezt nem akkor teremtett emberi személynek adta az Úr, mint a mi esetünkben szokásos, hanem odaajándékozta a Fiúistennek, és az Ő személyi fölsége alatt elválaszthatatlanul összekapcsolta a két természetet. Máriának édesanyaként kellett befogadnia és méhében kilenc hónap alatt születésre alkalmassá nevelnie gyermekét. Amikor ez megtörtént, a betlehemi barlangistállóban meg is szülte Őt Isten nagy ajándékaként. Mária tehát Jézus Krisztus, az Istenember szülőanyja. Mindig akadtak okvetetlenkedők, akik szerint Mária csak az embert szülte. Kedvükért tisztázzuk a fogalmakat. Az én édesanyám is csak a testemet foganta, táplálta, nevelte és szülte, mégis az édesanyámnak tartom egészen, hiszen engem szült, akinek lelke van, és aki személy vagyok, akié a testem és a lelkem is. Így Mária annak a Jézus Krisztusnak teljes jogú szülőanyja, aki személy szerint Isten, és akinek két természete az isteni Személy fősége alatt szétválaszthatatlanul össze van kötve emberi léte első pillanatától mindörökre, tehát a születés pillanatában is. Mária tehát Istennek szent Anyja. Egyébként pedig így olvasható az evangéliumban: „Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Íme, méhedben fogansz és fiút szülsz, és Jézusnak fogod nevezni. Nagy lesz ő, a Magasságbeli Fiának fogják hívni; az Úr Isten neki adja Dávidnak, az ő atyjának trónját, és uralkodni fog Jákob házában mindörökké, és királyságának nem lesz vége”(Lk 1,30-33) Könyörögj értünk, vagyis járj közben értünk Szent Fiadnál!
Szentséges Szűz Mária, könyörögj érettünk!
Az első magasztaló megszólítás a latin eredetiben így hangzik: Sancta Maria. A Sancta jelentése: szent. A szent fogalma azt jelenti, hogy más, mint az egyszerű, megszokott, profán. Tulajdonképpen szigorú értelemben Istent mondjuk szentnek, mert az Ő egész lénye teremtetlen, tehát más, mint a teremtett világ bármelyik létezője. A további értelmezésben mindaz, ami Istenhez tartozik, ugyancsak szentnek nevezhető. Így szentnek mondjuk azokat, akik Isten legnagyobb ajándékában, a megszentelő kegyelemben részesültek a keresztség szentségének felvételekor, és ez által Isten a természetes létrend fölé emelte, a maga létrendjéből részeltette. Szentnek hívjuk az Isten nagy családjához, az Egyházhoz tartozó népet is. Mi magyarok a Szűzanyát szentségesnek nevezzük a litániában. Ez a melléknév fokozásában a legmagasabb fok: szent, szentebb, legszentebb, maga a szentség. Az őt köszöntő angyal kegyelemmel teljesnek szólította. Annyi kegyelmet kapott tehát Istentől küldetéséhez, amennyit egy teremtmény befogadni képes. Minden teremtmény messze alatta áll, és végtelen messze van felette maga Isten, a Szentség. Mi szeretnénk a megszólításban érzékeltetni ezt a tényt, ezért mondjuk: Szentséges Szűz Mária. Könyörögj érettünk! Kérd értünk Istent, hogy tegyen minket is neki szentelt emberekké!
Istennek szent Anyja, könyörögj érettünk!
Mária Jézus Krisztus Édesanyja. Jézusé, aki Isten is, meg ember is. Istenségben egyenlő az Atyával, hiszen szellemi születésekor az Atya neki ajándékozta a teljes isteni természetet. Ezt Ő visszaajándékozta, és az örök ajándékozás, a végtelen szeretet köti őket össze, majd ketten egyszerre ajándékozzák a Szentléleknek. Így mindhárman Isten, szigorúan egy Isten. A Fiúistennek az idők folyamán kellett megtestesülnie, vagyis személyi fölsége alá fölvenni egy teljes emberi természetet, testet és lelket. Ezt egy közénk tartozó édesanyán keresztül tette meg, hogy biztosan közöttünk legyen. Minden más embernél édesapa és édesanya közösen adják a magzat testét. Jézus azt akarta, hogy édesanyja érett petesejtjéből alkossa meg a Szentlélek az ő testét. Majd a semmiből teremtette az emberi lelket, mint mindenki másét. A kettőt egyesítve létrejött Jézus emberi természete. Ezt nem akkor teremtett emberi személynek adta az Úr, mint a mi esetünkben szokásos, hanem odaajándékozta a Fiúistennek, és az Ő személyi fölsége alatt elválaszthatatlanul összekapcsolta a két természetet. Máriának édesanyaként kellett befogadnia és méhében kilenc hónap alatt születésre alkalmassá nevelnie gyermekét. Amikor ez megtörtént, a betlehemi barlangistállóban meg is szülte Őt Isten nagy ajándékaként. Mária tehát Jézus Krisztus, az Istenember szülőanyja. Mindig akadtak okvetetlenkedők, akik szerint Mária csak az embert szülte. Kedvükért tisztázzuk a fogalmakat. Az én édesanyám is csak a testemet foganta, táplálta, nevelte és szülte, mégis az édesanyámnak tartom egészen, hiszen engem szült, akinek lelke van, és aki személy vagyok, akié a testem és a lelkem is. Így Mária annak a Jézus Krisztusnak teljes jogú szülőanyja, aki személy szerint Isten, és akinek két természete az isteni Személy fősége alatt szétválaszthatatlanul össze van kötve emberi léte első pillanatától mindörökre, tehát a születés pillanatában is. Mária tehát Istennek szent Anyja. Egyébként pedig így olvasható az evangéliumban: „Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Íme, méhedben fogansz és fiút szülsz, és Jézusnak fogod nevezni. Nagy lesz ő, a Magasságbeli Fiának fogják hívni; az Úr Isten neki adja Dávidnak, az ő atyjának trónját, és uralkodni fog Jákob házában mindörökké, és királyságának nem lesz vége”(Lk 1,30-33) Könyörögj értünk, vagyis járj közben értünk Szent Fiadnál!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése